TV i lampeudtag

Hej,
Vil gerne ha' mit TV i køkkenet fast tilsluttet, så jeg ikke har ledninger hængende og dingle til stikkontakter.
I lampeudtaget er der kun tilsluttet noget på M1, styret af et kiprelæ. Har godtnok Hue pærer, så kunne godt bruge det udtag. Medmindre jeg sætter en ikke-styrbar lampe op (bruger ikke udtaget pt. men det er styret sammen med lys i gangen af samme relæ).

Anyway, nysgerrigheden blev for stor, så jeg kiggede bag udtaget, der ligger 2 brune muffet sammen som jeg kan måle 230V på. Er vi enige om, at jeg smider kronemuffen væk, (slukker for strømmen) og bare samler dem i M2/L?

På forhånd tak :)
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om det vil virke som du beskriver lader jeg andre om at vurdere. Men vær opmærksom på at det ikke er lovligt at montere tvet i et lampeudtag. Og vær obs på at du sikkert slukker tvet når afbryderen aktiveres

Love er minimumsiveauet
buller27 skrev den 21-01-2024 13:20:26

Om det vil virke som du beskriver lader jeg andre om at vurdere. Men vær opmærksom på at det ikke er lovligt at montere tvet i et lampeudtag. Og vær obs på at du sikkert slukker tvet når afbryderen aktiveres

 De brune der er muffet inde bag udtaget styres ikke af kiprelæet - Det er M1 der styres af relæet.

Af nysgerrighed, hvad er forskellen på en lampe eller en hvilken som helst anden forbruger rent lovmæssigt? ​Der er vel ingen der monterer en lampe i L, da den så er tændt altid? ​
Du kan montere de to brune samlet med en muffe i klemmen M2/L. TV' bliver ikke slukket sammen med lyset. 

fase
S. Fabrin skrev den 21-01-2024 14:48:43

Du kan montere de to brune samlet med en muffe i klemmen M2/L. TV' bliver ikke slukket sammen med lyset. 

 Tak for svar :)

Kunne godt med multimeter verificere, at de ikke var styret af relæet - Gu' ved om det er stikkontakten længere nede på væggen der får sin forsyning derfra? Men hvorfor har man ikke monteret dem fra start, er mig en gåde.
De to brune er allerede i M2/L, og det virker fint. I N klemmen er der også 2 ledere, så tænker nok det går. De blev i øvrigt efterspændt ved samme lejlighed, de var ikke spændt specielt hårdt. Kunne godt finde på at rende de andre udtag efter også. Ved godt at det er relativt lave forbrug, så chancen for overophedning er minimal - Men ville alligevel sove bedre om natten, hvis jeg ved det er skruet ordentligt sammen. De bløde ledere fra TV er også monteret med tyller, sådan kan jeg bedst :)
Carsten_S skrev den 21-01-2024 13:26:03

buller27 skrev den 21-01-2024 13:20:26

Om det vil virke som du beskriver lader jeg andre om at vurdere. Men vær opmærksom på at det ikke er lovligt at montere tvet i et lampeudtag. Og vær obs på at du sikkert slukker tvet når afbryderen aktiveres

 De brune der er muffet inde bag udtaget styres ikke af kiprelæet - Det er M1 der styres af relæet.

Af nysgerrighed, hvad er forskellen på en lampe eller en hvilken som helst anden forbruger rent lovmæssigt? Der er vel ingen der monterer en lampe i L, da den så er tændt altid?

Der er mange forskelle. Forbrugerprodukter som eksempelvis et tv er lavet tila t blive tilsluttet et udtag hvor du kan fjerne stikket. De er i forksellige kategorier ifm. CE mærkning osv. Et lampeudtag er lavet til lamper og man må ikek anvende installationsmaterial til andet end det fabrikaten oplyser det er lavet til.


Love er minimumsiveauet
S. Fabrin skrev den 21-01-2024 18:39:53

Forsyningen kommer måske fra et lampested.
Nu skal klemmerne ikke spændes knugende hårdt.

 Jeg kan ikke slukke den, uanset hvor jeg prøver, så mon ikke den kører videre til en stikkontakt, eller lign.?

Nej, de skal ikke knokles til, det er jeg klar over.. Nu har jeg rodet mest med lastbiler, hvor forbindelser rasler løse og giver brændte rester. Et hus ryster selvfølgelig ikke på samme måde.
I øvrigt nogen tarvelige udtag, der er jo så absolut ingen plads derinde. Er mere fan af Wago's mini-DIN klemmer, end kronemuffer, også selvom det ville se træls ud på væggen.
buller27 skrev den 21-01-2024 19:19:34

Der er mange forskelle. Forbrugerprodukter som eksempelvis et tv er lavet tila t blive tilsluttet et udtag hvor du kan fjerne stikket. De er i forksellige kategorier ifm. CE mærkning osv. Et lampeudtag er lavet til lamper og man må ikek anvende installationsmaterial til andet end det fabrikaten oplyser det er lavet til.

 Det kan jeg godt leve med - Der findes jo også et hav af "CE-mærkede" mobilladere, der pludselig bryder i brand. Jeg vil vurdere at min installation er forsvarligt og korrekt udført, selvom den måske er på kant med lovgivningen.

 Jeg kan ikke slukke den, uanset hvor jeg prøver, så mon ikke den kører videre til en stikkontakt, eller lign.?

Hvad kan du ikke slukke, lampen eller fjernsynet? Lampen er formentlig tilsluttet N og M1.

fase
Carsten_S skrev den 21-01-2024 20:02:39

buller27 skrev den 21-01-2024 19:19:34

Der er mange forskelle. Forbrugerprodukter som eksempelvis et tv er lavet tila t blive tilsluttet et udtag hvor du kan fjerne stikket. De er i forksellige kategorier ifm. CE mærkning osv. Et lampeudtag er lavet til lamper og man må ikek anvende installationsmaterial til andet end det fabrikaten oplyser det er lavet til.

 Det kan jeg godt leve med - Der findes jo også et hav af "CE-mærkede" mobilladere, der pludselig bryder i brand. Jeg vil vurdere at min installation er forsvarligt og korrekt udført, selvom den måske er på kant med lovgivningen.

De mobilladere der bryder i brand er ikke CE mærkede. Det kan godt være der står bogstaverne CE på. Men CE mærkning er det ikke. Tænker at korrekt udført og lovligt er to ting der ikke liige harmonerer ;-). 
Ved el-eftersyn vil du få en anmærkning.
Om det er sikkert eller ej tager lovgivningen jo ikke altid stilling til.


Love er minimumsiveauet
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis