TV i lampeudtag

Hej,
Vil gerne ha' mit TV i køkkenet fast tilsluttet, så jeg ikke har ledninger hængende og dingle til stikkontakter.
I lampeudtaget er der kun tilsluttet noget på M1, styret af et kiprelæ. Har godtnok Hue pærer, så kunne godt bruge det udtag. Medmindre jeg sætter en ikke-styrbar lampe op (bruger ikke udtaget pt. men det er styret sammen med lys i gangen af samme relæ).

Anyway, nysgerrigheden blev for stor, så jeg kiggede bag udtaget, der ligger 2 brune muffet sammen som jeg kan måle 230V på. Er vi enige om, at jeg smider kronemuffen væk, (slukker for strømmen) og bare samler dem i M2/L?

På forhånd tak :)
Hej, Vil gerne ha' mit TV i køkkenet fast... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
buller27 skrev den 23-01-2024 09:11:25


Lovgivningen mht. at installationsmaterial skal bruges som fabrikanten anviser er også at finde i dansk lovgivning. Eks. får man anmærkning i en elsyn hvis en stikkontakt ikke er monteres korrekt ifølge brugsanvisningen (og den der laver synet selvfølgelig ser det).

Betragter aldrig diskussioner som et angreb :-)

Du kan finde de lovpligtige overensstemmelseserklæringer på LK/Schneiders hjemmeside. Eksempel fra lampeudtag:
https://www.lk.dk/produkter?iid=13325

Harmoniserede standarder produktet overholder:
RoHS: 2011/65/EU : 2015/863/EU
EN 60670-1:2005 +A1:2013,
EN 60670-22:2006
EN IEC 63000:2018
Low Voltage Directive: 2014/35/EU

 Jeg lader CE lægge - Enten går vi forbi hinanden, eller så er vi enige, uden at vide det pga. misfortolkning af svar :)

Nu har jeg hentet begge dokumenter fra LK, og der står ikke noget om hvilken forbruger der må tilsluttes. Der er krav til fastgørelse, osv. Der står vitterligt ingen steder jeg kunne se, hvilken forbruger der er tale om. Kald det lampe, fjernsyn, køleskab.

Kiggede lige hurtigt efter "EN 60670-1:2005 +A1:2013" - Den er tilbagetrukket. "EN 60670-22:2006" skal jeg give 262 Kr for at læse, det kommer så ikke til at ske. Tænker ikke der står ret meget andet klogt i den, end i LK's vejledning (som er producentens vejledning man skal følge?).
RoHS er ikke rigtig relevant for brugen af enheden.

Kunne seriøst godt tænke mig at vide, hvilken forbruger der må tilsluttes lampestedet, nu bliver mystikken alligevel så stor, og det står ikke direkte nogen steder.
Men er vi enige om, at når et lampested, som du linker til har både M1, M2 og en L, så kan det benyttes til andet end lamper? Det mest komiske jeg fandt i dokumentationen var, at jordklemmen skulle blændes af, hvis ikke L var ført frem.. Jamen, but why? Jordlederen skulle helst være den mest sikre at røre, om nogen.

Jeg lytter gerne mod gode råd, ellers havde jeg ikke oprettet en tråd - Men jeg fornemmer vi er liidt i en gråzone, uden fastdefinerede regler.
Om ikke andet, mit TV bliver siddende, hvor det er. Tænker heller ikke der kommer flere tusinde el-eftersyn i min lejlighed. Og gør der, må jeg jo lave det om. (Hvis det rent faktisk er ulovligt, hvilket jeg efterhånden tvivler på.)
Hej Carsten
Du kan løse problemet ved at udskifte lampeudtaget med en stikkontakt uden afbryder, den passer i størrelsen.
Ledningerne i M1 muffer du og gemmer i dåsen, de brune (L) og de blå (N) forbindes til stikkontakten.
Mvh,  Finn

Finn DK
Det er efterhånden en meget teoretisk diskussion. Og du tilslutter blot det du ønsker til udtaget. Der sidder i 1000 vis af udtag ved f.eks. en emhætte hvos så emhætten er tilsluttet, ligesom det er meget almindeligt at tilslutte badevær. udsugning til udtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Carsten_S skrev den 23-01-2024 20:54:56

buller27 skrev den 23-01-2024 09:11:25


Lovgivningen mht. at installationsmaterial skal bruges som fabrikanten anviser er også at finde i dansk lovgivning. Eks. får man anmærkning i en elsyn hvis en stikkontakt ikke er monteres korrekt ifølge brugsanvisningen (og den der laver synet selvfølgelig ser det).

Betragter aldrig diskussioner som et angreb :-)

Du kan finde de lovpligtige overensstemmelseserklæringer på LK/Schneiders hjemmeside. Eksempel fra lampeudtag:
https://www.lk.dk/produkter?iid=13325

Harmoniserede standarder produktet overholder:
RoHS: 2011/65/EU : 2015/863/EU
EN 60670-1:2005 +A1:2013,
EN 60670-22:2006
EN IEC 63000:2018
Low Voltage Directive: 2014/35/EU

 Jeg lader CE lægge - Enten går vi forbi hinanden, eller så er vi enige, uden at vide det pga. misfortolkning af svar :)

Nu har jeg hentet begge dokumenter fra LK, og der står ikke noget om hvilken forbruger der må tilsluttes. Der er krav til fastgørelse, osv. Der står vitterligt ingen steder jeg kunne se, hvilken forbruger der er tale om. Kald det lampe, fjernsyn, køleskab.

Kiggede lige hurtigt efter "EN 60670-1:2005 +A1:2013" - Den er tilbagetrukket. "EN 60670-22:2006" skal jeg give 262 Kr for at læse, det kommer så ikke til at ske. Tænker ikke der står ret meget andet klogt i den, end i LK's vejledning (som er producentens vejledning man skal følge?).
RoHS er ikke rigtig relevant for brugen af enheden.

Kunne seriøst godt tænke mig at vide, hvilken forbruger der må tilsluttes lampestedet, nu bliver mystikken alligevel så stor, og det står ikke direkte nogen steder.
Men er vi enige om, at når et lampested, som du linker til har både M1, M2 og en L, så kan det benyttes til andet end lamper? Det mest komiske jeg fandt i dokumentationen var, at jordklemmen skulle blændes af, hvis ikke L var ført frem.. Jamen, but why? Jordlederen skulle helst være den mest sikre at røre, om nogen.

Jeg lytter gerne mod gode råd, ellers havde jeg ikke oprettet en tråd - Men jeg fornemmer vi er liidt i en gråzone, uden fastdefinerede regler.
Om ikke andet, mit TV bliver siddende, hvor det er. Tænker heller ikke der kommer flere tusinde el-eftersyn i min lejlighed. Og gør der, må jeg jo lave det om. (Hvis det rent faktisk er ulovligt, hvilket jeg efterhånden tvivler på.)

Der står "lampeudtag" adskillige steder både på produktsiden og brugsvejledningen. Og det er hvad det er markedsført som og så ville det være brud på elsikkerhedsloven (som skal overholde EUs lovgivning) hvis man eksempelvis satte andet end en lampe til.
Således fungerer lovgivningen. Der står rigtig meget i de standarder. Men humlen af det hele er at installationsmateriel skal anvende til det de er makedsført til. Men bare rolig - det er jo ikek udenrlat offentlig påtale. Så der er ingen der kommer efter dig. Men er tislutningen årsag til brand kan du i princippet risikere et forsikringsselskab ikke ville erstatte tingskade.
Grunden til at der skal jord skal afblændes hvis den ikke er tilsluttes bag i er at man ikke skal kunen tro at udtaget har jord - hvis det reelt ikke har. Det skal læses som at fasen skal afblændes - hvis den ej heller er tilsluttet bagi (det er en ny sætning)

Reglerne(lovgivningen) er meget veldefinerede. Vejledningen til el-tjek indeholder endda info om at tjekke at installationsmateriel er monteret efter producentens anvisninger (eks. lamper i lampeudtag)
Det er jo ikke alle love der altid giver lige meget mening. Og er man tech-savvy kunne man argumentere for at lige det med et tv i et lampeudtag er langt fra så slemt som eksempelvis at bruge 2x 0,75mm som fast installation.

Det er jo ikke farligt at tilslutte tvet i sådan et udtag. Det er bare ikke konstrueret til det og deraf overholder det ikke lovgivningen.

Mine kommentarer går også udelukkende på lovligheden. Ligesom man ej heller selv må udskifte et lampeudtag til en stikkontakt. Men gør man det rigtig er det jo ikke mindre farligt end hvis en autoriseret gjorde det.

Har hjulpet familiemedlen ifm. 3 anmærkninger i el-eftersyn hvor sonos højtalere var monteret direkte i lampeudtag. Men udbedringen skete på 5 minutter ved at frakoble dem.


Love er minimumsiveauet
Som jeg nævnede tidligere udbygges/ændres produktinformationerne/fabrikantanvisningerne hele tiden på LK materiel, men der er grænser for hvor meget tekst man kan skrive -  og nå at læse - hvis man også skal lave noget.
Fuga komfurudtag beskrives pt at kunne tilsluttes komfurer, opvaskemaskiner mm. Så komfurudtag må altså tilsluttes andet end komfurer...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis