TV i lampeudtag

Hej,
Vil gerne ha' mit TV i køkkenet fast tilsluttet, så jeg ikke har ledninger hængende og dingle til stikkontakter.
I lampeudtaget er der kun tilsluttet noget på M1, styret af et kiprelæ. Har godtnok Hue pærer, så kunne godt bruge det udtag. Medmindre jeg sætter en ikke-styrbar lampe op (bruger ikke udtaget pt. men det er styret sammen med lys i gangen af samme relæ).

Anyway, nysgerrigheden blev for stor, så jeg kiggede bag udtaget, der ligger 2 brune muffet sammen som jeg kan måle 230V på. Er vi enige om, at jeg smider kronemuffen væk, (slukker for strømmen) og bare samler dem i M2/L?

På forhånd tak :)
Hej, Vil gerne ha' mit TV i køkkenet fast... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er CE mærkningen ikke godkendelse, men en mærkning som betyder, at fabrikanten efter bedste evne har overholdt mindstekravene til varen. Endvidere kan CE mærkning også betyde China Export.

fase
Mht. til at efterspænde materiel. Der er ikke blot rystelser til forskel på lastbil strøm og hus strøm. Der er også stor forskel på Ampere som går i ledninger om vi snakker 12/24V eller 240 V .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-01-2024 18:39:04

Mht. til at efterspænde materiel. Der er ikke blot rystelser til forskel på lastbil strøm og hus strøm. Der er også stor forskel på Ampere som går i ledninger om vi snakker 12/24V eller 240 V .

Man må da håbe, at huset ikke ryster ligeså meget som en lastbil. Sådan er der forskel på det moment, skruerne skal spændes med.


fase
Jeg takker for svar - Men jeg undrer mig også, om man læser det hele igennem, inden man svarer. Allerede i OP beskrev jeg at kiprelæet styrer M1, den faste fase som jeg tænker er sløjfet til en stikkontakt, bliver der også spurgt til, om den ville slukke. Selvfølgelig har jeg da målt om det var tilfældet, ellers kunne jeg jo lige så godt bruge M1.

Den med CE er chinese export er vist en and der er vokset - CE er selvcertificering, og alle kan i princippet klistre mærket på. Det jeg prøvede at påpege var, at noget der er "godkendt" ikke altid lever op til kravene. Hvis man bemærkede jeg skrev CE i citationstegn. ;) - Og jeg forbeholder mig retten til at mene min installation er forsvarlig, måske ikke heeelt "lovlig"..

Er Klar over strømmen er højere på et lavspændingsanlæg. Ohms lov gælder komisk nok der også. ;) Men relativ løse bespændinger er jeg ikke tryg ved, om så de kun skal trække 100 mA.

Nu vi har taget låget af, bruger i momentskruetrækkere til klemmer, kronemuffer og andet materiel?

God aften folkens :)
Nej jeg bruger ikke moment skrue trækker. 
Jeg havde en elektriker svend ansat som vred skruerne meget fast. Så hvis man bagefter skulle adskille noget kunne man straks mærke om det var et sted han havde været. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 22-01-2024 20:58:38

Nej jeg bruger ikke moment skrue trækker.
Jeg havde en elektriker svend ansat som vred skruerne meget fast. Så hvis man bagefter skulle adskille noget kunne man straks mærke om det var et sted han havde været. 

 Fair nok - Men så er de jo netop knoklet til. Eller man har ingen føling med, hvad man laver.. Det svarer jo lidt til, at jeg hamrer mine hjul på bilen til med en 1" luftnøgle. Bevares, det er så ikke ulovligt, og kræver ingen autorisation, men det er da bestemt lige så farligt ;)

Har man ikke føling, eller håndelaget, så skal hænderne blive i lommen, og så må man betale sig fra opgaven.
Carsten_S skrev den 22-01-2024 20:49:20

Jeg takker for svar - Men jeg undrer mig også, om man læser det hele igennem, inden man svarer. Allerede i OP beskrev jeg at kiprelæet styrer M1, den faste fase som jeg tænker er sløjfet til en stikkontakt, bliver der også spurgt til, om den ville slukke. Selvfølgelig har jeg da målt om det var tilfældet, ellers kunne jeg jo lige så godt bruge M1.

Den med CE er chinese export er vist en and der er vokset - CE er selvcertificering, og alle kan i princippet klistre mærket på. Det jeg prøvede at påpege var, at noget der er "godkendt" ikke altid lever op til kravene. Hvis man bemærkede jeg skrev CE i citationstegn. ;) - Og jeg forbeholder mig retten til at mene min installation er forsvarlig, måske ikke heeelt "lovlig"..

Er Klar over strømmen er højere på et lavspændingsanlæg. Ohms lov gælder komisk nok der også. ;) Men relativ løse bespændinger er jeg ikke tryg ved, om så de kun skal trække 100 mA.

Nu vi har taget låget af, bruger i momentskruetrækkere til klemmer, kronemuffer og andet materiel?

God aften folkens :)

 Alle kan ikke i princippter klistre mærket på - i hvert fald ikke hvis de skal følge lovgivningen. Det kræver bevis for at produktet overholder lovgivningen for den klasse den er i.
Lever det ikek op til kravene er det ikek godkendt. Dvs et eller anet sted i producent, importør, detail-led har nogen fobrudt sig mod loven. Det ses meget ofte. Specielt på no-name varerne

Selvfølgelig har du retten til at vurdere din installation fuldstændig som du har lyst til. Det har jeg ej heller anfægtet :-)

Nu arbejder jeg med maskintekniske dele, hvor der selvfølgelig er momenttilspænding på næsten alt. Og gør det derfor også i hjemmet, cyklen osv. Har oplevet adskillige ødelagt dåser fordi en elektriker eller en DIYer har skruet til plasten blev kværnet.





Love er minimumsiveauet
Det er korrekt at fabrikantens anvisninger skal følges, men jeg har ikke set beskrevet at "lampeudtag" er begrænset til udelukkende tilslutning af lamper, heller ikke selvom LK hele tiden ændrer i produktinformationen, senest anført at fuga lampeudtag "ved udvendig montage i underlag i lofter skal udtaget fastsættes med skrueindlæg"... 
buller27 skrev den 22-01-2024 21:24:56

 Alle kan ikke i princippter klistre mærket på - i hvert fald ikke hvis de skal følge lovgivningen. Det kræver bevis for at produktet overholder lovgivningen for den klasse den er i.
Lever det ikek op til kravene er det ikek godkendt. Dvs et eller anet sted i producent, importør, detail-led har nogen fobrudt sig mod loven. Det ses meget ofte. Specielt på no-name varerne

Selvfølgelig har du retten til at vurdere din installation fuldstændig som du har lyst til. Det har jeg ej heller anfægtet :-)

Nu arbejder jeg med maskintekniske dele, hvor der selvfølgelig er momenttilspænding på næsten alt. Og gør det derfor også i hjemmet, cyklen osv. Har oplevet adskillige ødelagt dåser fordi en elektriker eller en DIYer har skruet til plasten blev kværnet.




 Jeg er bekendt med CE-dokumentationen - Jeg har selv været med til at producere en linie til en større dansk vinduesproducent, den skulle dog opstilles i Polen, så det var med sick gulvscannere, og alverdens andre følere, lysgitre osv. - Af den årsag tog dokumentationen og certificeringen længere tid, end jeg brugte på at svejse skidtet sammen. - - Men det var et kundekrav.

Det ændrer dog ikke på, at alt man kan købe på aliexpress, osv. er "CE-mærket" - Det er i sidste ende en selvcertificering. Og held og lykke med at retsforfølge en kinøjser. ​CE-mærket er i mine øjne intet værd, hvis ikke det er en større ​producent i feks. EU. Der burde være mere kontrol på nogen områder, feks. mobilladere fra ali, temu, og hvad ellers de butikker nu hedder. Køber så absolut intet el-materiel der, det har jeg mit liv for kært til :)

Anyway, kan du finde et CE-dokument ​på et lampeudtag? Kunne godt tænke mig at se, hvad der stod. Det er jo typisk noget med kapslingsklasse, osv.

Nu må du bestemt ikke opfatte det som et "angreb" - Jeg synes den gode debat, og måske også få noget lovtekst præciseret ville være godt for ​andre tråde herinde :)
Carsten_S skrev den 22-01-2024 21:56:25

buller27 skrev den 22-01-2024 21:24:56

 Alle kan ikke i princippter klistre mærket på - i hvert fald ikke hvis de skal følge lovgivningen. Det kræver bevis for at produktet overholder lovgivningen for den klasse den er i.
Lever det ikek op til kravene er det ikek godkendt. Dvs et eller anet sted i producent, importør, detail-led har nogen fobrudt sig mod loven. Det ses meget ofte. Specielt på no-name varerne

Selvfølgelig har du retten til at vurdere din installation fuldstændig som du har lyst til. Det har jeg ej heller anfægtet :-)

Nu arbejder jeg med maskintekniske dele, hvor der selvfølgelig er momenttilspænding på næsten alt. Og gør det derfor også i hjemmet, cyklen osv. Har oplevet adskillige ødelagt dåser fordi en elektriker eller en DIYer har skruet til plasten blev kværnet.




 Jeg er bekendt med CE-dokumentationen - Jeg har selv været med til at producere en linie til en større dansk vinduesproducent, den skulle dog opstilles i Polen, så det var med sick gulvscannere, og alverdens andre følere, lysgitre osv. - Af den årsag tog dokumentationen og certificeringen længere tid, end jeg brugte på at svejse skidtet sammen. - - Men det var et kundekrav.

Det ændrer dog ikke på, at alt man kan købe på aliexpress, osv. er "CE-mærket" - Det er i sidste ende en selvcertificering. Og held og lykke med at retsforfølge en kinøjser. CE-mærket er i mine øjne intet værd, hvis ikke det er en større producent i feks. EU. Der burde være mere kontrol på nogen områder, feks. mobilladere fra ali, temu, og hvad ellers de butikker nu hedder. Køber så absolut intet el-materiel der, det har jeg mit liv for kært til :)

Anyway, kan du finde et CE-dokument på et lampeudtag? Kunne godt tænke mig at se, hvad der stod. Det er jo typisk noget med kapslingsklasse, osv.

Nu må du bestemt ikke opfatte det som et "angreb" - Jeg synes den gode debat, og måske også få noget lovtekst præciseret ville være godt for andre tråde herinde :)

 
Som skrevet før så er de ikke CE mærkede. Producenterne har blot skrevet bogstaverne CE på produktet - der ligger nogle gange ingen selvcertificering bag. Ingen test efter harmoniserede standarder etc. Har haft god held med at hive pæne settlements/rabatter hjem fra kinisiske producenter (dog ifm. elektronik og finmekanikproduktion i større europæisk virksomhed) ifm med fund af fejl i certificeringen. Men ordentlige importører får også selv tingene løbende testet for om det overholder lovgivningen i stdet for "jamen vores kinesiske producent lovede os at alt var i orden" 

Lovgivningen mht. at installationsmaterial skal bruges som fabrikanten anviser er også at finde i dansk lovgivning. Eks. får man anmærkning i en elsyn hvis en stikkontakt ikke er monteres korrekt ifølge brugsanvisningen (og den der laver synet selvfølgelig ser det).

Betragter aldrig diskussioner som et angreb :-)

Du kan finde de lovpligtige overensstemmelseserklæringer på LK/Schneiders hjemmeside. Eksempel fra lampeudtag:
https://www.lk.dk/produkter?iid=13325

Harmoniserede standarder produktet overholder:
RoHS: 2011/65/EU : 2015/863/EU
EN 60670-1:2005 +A1:2013, 
EN 60670-22:2006 
EN IEC 63000:2018
Low Voltage Directive: 2014/35/EU


Love er minimumsiveauet
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis