Tv ombord

I år vil jeg gøre noget ved det - installere en virkelig god tv antenne, som
kan modtage under de fleste forhold i farvandene omkring Danmark

I den forbindelse vil jeg være taknemmelig for nogle råd mht hvilke mærke og type man har gode erfaringer med. Det er en sejlbåd, så jeg har muligheden for at få den op i en god højde

mvh
claus petersen

navigare necesse est
I år vil jeg gøre noget ved det - installere en... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Jamen jeg kan da godt give et bud på en antenne som jeg ville mene egner sig til maste toppen af din båd, du skal have en Rundstråle antenne, det er blot en antenne på 2,7 m. i toppen. Og da det efterhånden bliver digitalt skulle du måske blot prøve med en af de nye indendørs DVB antenner.


Det var da et dejligt brugbart svar. Det var ikke for at starte en diskution, for jeg ved udmærket at Håndværkeren er dygtig, jeg har tit, med stort held brugt hans løsninger.
Jeg har for nyligt set tilbud på digital antenne som kunne tage både analog og digi-tv. Det var i en lavprisbutik ala lidl.dk eller jemogfix.dk ,
Der var både en ude og inde antenne

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Blot for klarheds skyld: Der er ikke noget der hedder "en digital antenne". Antenner kan ikke se forskel på om signalet er FM-radio, DAB, analogt TV eller digitalt TV (DVB-T). Antennen forholder sig kun til frekvensen af det signal der modtages. Det der er lidt anderledes for DVB-T er, at de frekvenser der benyttes ligger (højt) i UHF-båndet. De antenner der sælges (også til bådbrug) hvor der står at de dækker fra FM-radio (fra 87,5MHz) til UHF-båndets ende ved 900MHz er efter min mening noget bras, men måske bare lige ringe til det hele........... Skal antennen udelukkende bruges til DVB-T er man efter min mening bedre kørende med en antenne der kun er beregnet til at modtage i UHF-båndet.
Køb en antenne du synes om og prøv den i det miljø (båden) og med det fjernsyn du vil bruge. Er den god, så behold den, er den dårlig så returner den - og sørg for at du kan det sidste når du køber antennen!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Afslutning på indlægget.

Jeg har nu investeret (speciel tak til Michael) i en DVB indendørsantenne (270kr), som efter de første afprøvninger (Køge havn)har vist sig forbavsende effektiv. Antennen hedder "TRIAX" og er ganske lille. Der er kun én tilslutning - til antenneindgangen, og derigennem trækker den 30 mA til en forstærkning på 8-12 db iflg. de tekniske oplysninger. Jeg afprøvede den i forbindelse med en digitalafkoder (500kr.) og fik DR1, DR2, Lorry, DR1 News samt Københavner Kanalen ind helt klart og tydeligt. TV2 fandt jeg desværre ikke, ellers havde det været fuldendt. Tak til jer alle, der har kommenteret på mit problem.

mvh
Clausphilip

navigare necesse est
TV2 fandt jeg desværre ikke, ellers havde det været fuldendt.

Når du kan finde de andre, kommer TV2 også ind .. du må kunne finde frekvensen på nettet.. Ellers finde du dem i andre havne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Som alternativ er der jo den her, vi har nævnt tidligere:

http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=52326

Vi har alligevel altid (i hvert fald på længere ture) en bærbar med til Det Levende Søkort, vejrmeldinger og dump af billeder fra kameraet, og hvis den for 250 kr. også kan forvandles til et digital-tv, er der jo ikke et øje tørt.

Vi har dog ikke nået at få erfaringer med modtagelsen på vandet, men skal nok følge op på det, når vi har haft lejlighed til at afprøve den i praksis.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Claus
det med tv2 det er det sædvanlige problem, ved ikke om deres signal er specielt svagt, men det er typisk den kanal at der ikke er ret god modtagelse på.

men supert at du har fået noget du kan bruge :-)

Michael

Citat fra clausphilip

Jeg afprøvede den i forbindelse med en digitalafkoder (500kr.) og fik DR1, DR2, Lorry, DR1 News samt Københavner Kanalen ind helt klart og tydeligt. TV2 fandt jeg desværre ikke, ellers havde det været fuldendt.


Det lyder meget mærkeligt.

DR1, DR2, TV2 og Tegnsprogstolkning/DR Update bliver allesammen sendt på samme frekvens i samme "stream".

Prøv at slette alle kanaler og søg igen - det kan ikke lade sig gøre ikke at finde TV2 hvis de andre er fundet, med mindre der er noget galt med den digitale boks, men det er meget usandsynligt at den skulle have en fejl hvor den viser 3 ud af 4 kanaler i samme "stream".

Men er du sikker på at Lorry ikke er TV2 - er det ikke bare regional programmet i København?
Lorry er TV2 i Københavnsområdet, som Aarhus-bruger så rigtigt siger. Så du har fået alle kanalerne tunet ind.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Til Aarhus og Dan .
I har selvfølgelig ret. Lorry er Tv2. Jeg forvekslede Lorry og Zulu.

Hilsen,
Claus

navigare necesse est
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis