Støbning af gulv

Hej,

Jeg skal til at sætte et hus fra 1962 i stand som er bygget af gasbeton.

Huset har i dag elvarme og vi vil derfor rive hele stue etagen op og støbe nyt gulv med gulvvarme som senere skal forbindes til et nyt pillefyr.

Men hvordan skal sådan et gulv opbygges og med hvor meget af hvad?

Nogle steder siger folk 225mm flamingo, og andre steder 300mm men hvad ville jeg skulle bruge? Og skal man så købe en tyk flamingo plade på XX og en tynd på XX?

Hvad med rionet / armeringsnet? Hvor tykt skal det være?

Kan man selv blande betonen eller er det langt smartere at købe flydebeton, hvis vi gerne vil spare penge?

Gulvet er 72kvm.

Jeg ser frem til at høre jeres forslag.

Nicolai.
Hej, Jeg skal til at sætte et hus fra 1962 i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Twist

Jo, hvis din eneste varmekilde er lys, så ja. Men da de fleste af os jo har sådanne gammeldags opvarmningkilder som eks. El, gas, olie, fjernvarme, varmepumper, solvarme, jordvarme osv. som jo laver RUMopvarmning, så kan vi altså ikke lige bruge refleksiv isolering.
Af uvisse årsager prøver folk at bondefange uvidende til at købe såkaldt "superisolering". Det findes altså bare ikke, og skal derfor naturligvis heller ikke bruges som sådan. Hvis du kigger på listen over godkendte byggematerialer, vil refleksiv isolering pudsigt nok heller ikke dukke op som godkendt isoleringsmateriale.

Så nej, hold dig til det der virker.


Øhh hvad???

Har du overhovedet læst på lektien før du skriver sådan en gang ....

Stråler en gammel da radiator ikke ?
Den puster heller ikke luft, ej heller er man nød til at så op af den for at få varmen.
Den laver en luftcirkulation, men den stråler også.

Forklar mig lige hvad fly/rumskibe/rumstationer er isoleret med, mineraluld?

Hvis din termokande holder på varmen.
Så virker refleksiv isolering også, og din termokande består af refleksivmaterialer samt stillestående luft. Der er ikke lys inden i din termokande.

Hvad er det mon for en varme der rammer os fra solen, det kan jo ikke være strålevarme, for den duer jo ikke.

Bevis venligst lige at det er bondefangeri!
Det er en grim anklage i et offentligt tilgængeligt forum.
Det kan der være noget om men det er altså i mine øjne en underlig måde a markedsføre det på. Det bliver solgt på tykkelsen men kræver næsten ligeså meget plads som uld materialerne da det er luft omkring laget der er med til at isolere. Kort sagt er det ikke velegnet til brug i den danskebyggesektor da vi ikke bygger alting i træ som de gør i udlandet.

Bemærk venligst at det er udelukkende min egen holdning til tingene og ikke en generalisering.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Suk.... Jamen så prøv lige at læse på lektien selv, sønnike. Og træd ind i den verden vi andre kalder "den virkelige verden". Hvor man faktisk IKKE har godkendt materialet som isolering, og med god grund. Jeg holder fast ved, og det vil samtlige byggesagkyndige, advokater, ingeniører og fysikere også, at superisolering findes ikke og refleksiv isolering kan IKKE bruges til at holde dit hus varmt med. Alle der påstår det modsatte gør det for personlig vindings skyld, for der findes INTET belæg for at refleksiv isolering virker, og af selv samme årsag er materialet ikke godkendt som isolering, og al brug af det er på eget ansvar, men regn roligt med at du aldrig får solgt dit hus hvis du bruger det, og du vil heller aldrig få godkendt dit byggeprojekt.

Og nej, min termokande, hvis jeg brugte sådan en, består IKKE af refleksiv isolering, men derimod af to stykker plastik med luft imellem, og det er LUFTEN ikke PLASTIKKEN der isolerer mest. Det samme er gældende med mineraluld og EPS, det består af over 95% stillestående luft, og det er den stillestående luft der isolerer mest, da vores klima på disse breddegrader består af en hel del vind, når vinden blæser hen over noget der er varmt, så bliver det afkølet, når vinden blæser hen over noget der ikke kan OPTAGE varmen (eks. fra det rum der ligge runder din klimaskærm), så er det jo ret svært at afkøle emnet.

Og nej, din radiator stråler heller ikke. Den afgiver varme til rummet ved af afgive kalorier til den omkringsig liggende luft på samme måde som vinden afkøler dit hus. Forskellen er at du normalt ikke har den samme mængde circulation inden i huset som der findes udenfor. Det er også derfor luften bliver varmere når man kommer tættere på radiatoren.
Strålevarme i ordets egentlige forstand finder du i brændeovne, div. ældre elektriske kaminer, sollys og ikke så mange andre steder.

Rumskibe er for såvidt IKKE isolerede mod varmetab på samme måde som dit hus, og hvis du gjorde det, så vil du hurtigt opdage at du kommer til at betale en ganske voldsom varme/energi regning. Forskellen her er nemlig at refleksiv isolering virker stort set KUN når der er tale om MEGET høje temeraturforskelle på inde og ude fordi strålingen følger temperaturen i fjerde potens.
Derfor er de isolationsevner man måler på, normalt foretaget i sydliggende lande, hvor man isolerer solvarme ude og prøver at holde den lunkne luft inde, ikke reproducerbare herhjemme hvor vi isolerer kulde ude og den lukne luft inde. Tilsvarende er temperaturen "om natten" i rummet ca. -270 grader celcius, og om dagen op mod + 150 grader. I begge tilfæde kan man derfor drage fordel af et lag refleksiv isolering fordi der er tale om meget høje temeraturforskelle. Herhjemme er gennemsnitstemeraturen om vintren stadig over 0 grader, og indetemeraturen omkring de 20. Prøv at gætte hvor der er størst temeraturforskelle, i rumskibet eller i dit hus.

Læs evt. op på tingene inden DU udtaler dig.

Start eks. med følgende organisationer og deres publikationer:

Erhvervs- og Byggestyrelsen
Byg-erfa
Varme Isolerings Foreningen (VIF)
Airflex er CE godkendt. (fransk produkt)

Der benyttes refleksive materialer rigtig mange steder, inklusiv i termokander, det behøver jeg ikke læse op på, prøv at tabe en af dem, der kan holde på varmen i mere en 20 timer, på gulvet og se hvad der er tilbage af indsatsen. Men det ville du vide hvis du havde ofret mere end 50-100kr på en termokande, for i den prisklasse har du helt ret, det er den stillestående luft der holder på varmen.

Alukraft benytter en refleksivflade der piller adskillige cm af almindelig isolering.

20% af det franske marked benytter refleksiv isolering, det er kun folk som dig der fornægter hvordan visse dele af varmes bestanddele, mener du personligt at det er fornuftigt med mere en 250mm isolering som de kommende regler vil overstige ?
Hvad med kondenseringspunk ved materialer over 250mm?

Forklar venligst hvorfor at jeg kan reflektere sollys med et krummet spejl, og derved få vand til at koge, det er ikke varmen i luften, og det er ej heller en varmeoverførsel.

Der er ikke isoleret mod varme tab i tingene oppe i rummet, hmm besynderligt, da der er ekstrem koldt og varmt på engang alt af hægende hvilken side der er vendt mod solen.
For du vil vel ikke påstå at NASA lyver om temperaturen på månes mørke side?
Men jeg vil godt følge op på den senere.

Det kan godt være at jeg ikke har brugt 80-90'erne på at lære den danske varme teori, men mere tid på teknik, og med en go portion sund fornuft, samt eget brug af refleksiv isolering, ved jeg at det virker.
Chok tæpper ambulance folkene benytter er af refleksiver materialer.
men de virker åbenbart ikke for de er ikke 200mm tykke, som de danske hotbox test kræver at et materiale skal være for at leve op til de krav.

Og nej refleksive materialer kan ikke klare en hotboxtest, for den måler varmepassagen gennem materialet.

Husk at al varme hernede stammer fra solen, det er varme stråling, intet andet.

Heldig vis arbejdes der i EU på at finde en metode til at beregne en refleksiv værdi, ellers er thermografier en fantastisk løsning, england benytter den til at fange energi syndere.

prøv du at se franske/engelske/tyske test bla på 2 identiske huse, hvor det ene er med uld det andet med refleksivisolering.

prøv at kikke ind på adflexion
Og lad være med at sig det ikke er godkendt, det er kun danmark der ikke vil godkende produktet, men som før nævnt så har et produkt nu en europæis godkendelse.

suk suk
Ok, Så tager vi dem en af gangen, bare for at vise at du ikke ved hvad du taler om, ogås selv om dette er en total afsporing af den oprindelige debat:

Citat fra Netrod

Airflex er CE godkendt. (fransk produkt)


Min computer er også CE godkendt, det gør den ikke specielt god til isolering. En CE godkendelse siger INTET om HVAD produktet er godkendt til, og kan derfor ikke bruges til noget.

Der benyttes refleksive materialer rigtig mange steder, inklusiv i termokander, det behøver jeg ikke læse op på, prøv at tabe en af dem, der kan holde på varmen i mere en 20 timer, på gulvet og se hvad der er tilbage af indsatsen. Men det ville du vide hvis du havde ofret mere end 50-100kr på en termokande, for i den prisklasse har du helt ret, det er den stillestående luft der holder på varmen.


Ja, for de fleste mennesker tager bare to plastikkopper når du skal have kaffe, for selv 2mm luft er nok til at man ikke brænder sig. Hvor er det lige at det refleksive kommer ind i billedet ? At de dyre termokander kan holde kaffen lunken efter 20 timer siger mere om designet end om materialerne. Hvorfor tror du lige det er at man isolerer med luft ? Og hvad tror du lige der er referencematerialet når man laver en varmetabsberegning ?

Alukraft benytter en refleksivflade der piller adskillige cm af almindelig isolering.


Pudsigt, det gør en gipsplade også... Det gør den ikke mere velegnet som isolering.

20% af det franske marked benytter refleksiv isolering, det er kun folk som dig der fornægter hvordan visse dele af varmes bestanddele, mener du personligt at det er fornuftigt med mere en 250mm isolering som de kommende regler vil overstige ?
Hvad med kondenseringspunk ved materialer over 250mm?


Jamen lad dem da bare. I det sydlige frankring der ER det jo også en del varmere end her, og man har måske i højere grad end herhjemme behov for at HOLDE VARMEN UDE.
Herudover, så påstår jeg ikke at det er fornuftigt med mere end 250 mm isolering. Det er de første 50mm der er de mest effektive. Men når man så lægger yderligere isolering, så bliver det billigere at opvarme, fordi man så ikke bare smider varmen ud til fuglene. Hvorfor tror du lige det er at et køleskab ikke har 300mm isolering ? Det er fordi størstedelen af effekten er tilstrækkelig, og man ved hjælp af andre metoder kan skabe kulden billigt nok til at det ikke produktionsmæssigt vil være praktisk at benytte yderligere isolering. På samme måde kan man i middelhavsområdet, og i endnu højere grad omkring ækvator holde varmen ude ved at benytte refleksiv isolering.


Forklar venligst hvorfor at jeg kan reflektere sollys med et krummet spejl, og derved få vand til at koge, det er ikke varmen i luften, og det er ej heller en varmeoverførsel.


Gerne. Sollys er ganske koncenteret, og indeholder støre mængder af energi. Men dit spejl skal altså også være ret stort, og ret fokuseret for at du kan få et glas vand til at koge. Havde jeg eks. en tilsvarende stor kogeplade, og fordelte mit glas vand over hele pladens areal, så vil vandet på kogepladen nu alligevel fordampe en del hurtigere end ved brug af din spejlparabol. Men her vender vi så IGEN tilbage til det springende punkt, nemlig det du endnu ikke har forstået. Energi er ikke bare energi. Sollys er i høj grad stråleenergi, og kan derfor lukkes UDE med refleksiv isolering, men her i landet, prøver vi normalt på at holde varmen INDE, ikke UDE, og da der er ganske lidt stråleenergi i et normalt hjem, så er isoleringen derfor ikke mere effektiv TIL AT HOLDE VARME INDE.


Der er ikke isoleret mod varme tab i tingene oppe i rummet, hmm besynderligt, da der er ekstrem koldt og varmt på engang alt af hægende hvilken side der er vendt mod solen.
For du vil vel ikke påstå at NASA lyver om temperaturen på månes mørke side?
Men jeg vil godt følge op på den senere.


Følg du bare op. Som sagt, så kan der blive ned til -270 grader i mørket i rummet. Men du er da mere end normalt dum hvis du tror på at astronauterne holder sig varme alene ved deres egen kropsvarme og lidt af din folie, men hvis det kan få dig til at holde kæft så må du for min skyld gerne prøve. Men af samme grund benytter vi andre en VARMEKILDE til at holde varmen når det er koldt udenfor, også på månen og i rummet. Du kan isolere lige så tosset du vil, før eller siden forsvinder varmen i rummet. Har du nogensiden hørt om Boyles lov ? Sikkert ikke, siden du nu engang tror på din superisolering. Hvad med julemanden ? Det er måske ham der har lavet isoleringen ?


Det kan godt være at jeg ikke har brugt 80-90'erne på at lære den danske varme teori, men mere tid på teknik, og med en go portion sund fornuft, samt eget brug af refleksiv isolering, ved jeg at det virker.


Tja, så må du jo lige prøve at få besøg af en energi konsulent når du engang skal sælge dit hus. Det bliver noget af en udskrivning. Varmetabsberegningen må være ganske enorm. Jeg kan på ingen måde tro på at du har fået et tilladelse til at bygge med et ikke godkendt materiale. Så du må jo nok beregne at du aldrig kommer til at fraflytte dit hus, for hvis de offentlige myndigheder finder ud af at du ikke har en byggetilladelse, så skal huset altså ned igen.

Chok tæpper ambulance folkene benytter er af refleksiver materialer.
men de virker åbenbart ikke for de er ikke 200mm tykke, som de danske hotbox test kræver at et materiale skal være for at leve op til de krav.


Nu er det så også de færreste huse der er isoleret med tæpper. Og som tidligere nævnt, så er det de første par cm der er effektive. Så hvis du i det mindste havde gidet læse mit indlæg inden du dummede dig med denne udtalelse, så kunne en smule logisk tænkning måske have fået dig til at tænke på at:
1) Tæppet er TÆT, og derfor vil der være stillestående luft mellem tæppet og patienten. Dette holder patienten varm, altså den stillestående LUFT, ikke det tynde tæppe
2) En person der skal holdes varm i 10 minutter inden han nakommer til et hospital hvor der er rumopvarmning og god isolering, behøver måske ikke 200mm rockwool om livet.

Og nej refleksive materialer kan ikke klare en hotboxtest, for den måler varmepassagen gennem materialet.


Tak, og det er jo ligenetop varmepassagen gennem vores gulve, vægge og lofter som vi som husejere er interesserede i, da det jo er her vores dyre varmekroner forsvinder hen. Så er det derfor så underligt at dit materiale ikke er godkendt som isolering ?

Husk at al varme hernede stammer fra solen, det er varme stråling, intet andet.


Nå... Det tror jeg nu nok lige jeg har et gasfyr der er uenig med dig i. For ikke at tale om folk med el opvarmning, jordvarmeanlæg osv. Igen vil jeg henvise dig til at følge bedre med i fysiktimerne. Og hvis du tror på den med at solen er vores eneste varmekilde, så vil jeg også anbefale at du følger med i geografitimerne. Det er måske den største NATURLIGE kilde... men det er så også det hele.


Heldig vis arbejdes der i EU på at finde en metode til at beregne en refleksiv værdi, ellers er thermografier en fantastisk løsning, england benytter den til at fange energi syndere.


Ih ja... Lad mig nu endelig tage et billede af et refleksivt matierale der afviser infrarød stråling, med et kamera der måler infrarød stråling. Nu vi er igang, skal jeg så ikke også tage et farvebillede af min væg og ignorere at jeg har sat et spejl op foran, og så sige "se her, min væg har tøj på og fotografere mig, hold kæft hvor må den have en høj IQ" ?
Når termografisk fotografering virker, så er det til at identificere huller i isolering, gerne omkring eks. vinduer og døre, hvor man normalt ikke har tætnet korrekt. Og den måler ved at kigge på temeraturforskellen mellem eks. en væg og en dørkarm, ergo måler den på varmepassage (eller rettere hvor passerer varmen så hurtigt at der afkøles). Et termografisk kamera kan derfor IKKE bruges på den måde du anviser.



prøv du at se franske/engelske/tyske test bla på 2 identiske huse, hvor det ene er med uld det andet med refleksivisolering.

prøv at kikke ind på adflexion


Nej tak, jeg læser heller ikke sider der siger at jorden går under imorgen eller at Elvis stadig lever. Jeg holder mig til fysiske fakta tak.


Og lad være med at sig det ikke er godkendt, det er kun danmark der ikke vil godkende produktet, men som før nævnt så har et produkt nu en europæis godkendelse.

suk suk


Jamen, hvilket land er det lige vi lever i ? Er det så ikke HER produktet skal være godkendt før du må bruge det ? Danmark er tilfældigvis et af de få lande der stiller KRAV til isolering, hvilket de fleste andre europæiske lande ikke gør.
Har du evt. overvejet om det kunne skyldes at Danmark er FORAN andre lande med viden om og godkendelse af isolering, evt. på grund af viden baseret på vores store produktion og eksport af isoleringsmaterialer ? Eks. tillader EU jo også mange gange mere kviksølv i fødevarer end Danmark gør. I disse tilfælde er jeg nu ganske tilfreds med at Danmark står fast på sine krav om forbrugerbeskyttelse, ligesom de gør når det gælder isolering.

Igen... Prøv med lidt kildekritik inden du udtaler dig yderligere.
Der er ikke noget der hedder en CE-godkendelse. Fabrikanten sætter selv CE-mærket på produktet og sværger højt og helligt at produktet lever op til en given standard, men der er så absolut ingen uvildig kontrolinstans eller lign. der har været inde over...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis