Støbning af gulv

Hej,

Jeg skal til at sætte et hus fra 1962 i stand som er bygget af gasbeton.

Huset har i dag elvarme og vi vil derfor rive hele stue etagen op og støbe nyt gulv med gulvvarme som senere skal forbindes til et nyt pillefyr.

Men hvordan skal sådan et gulv opbygges og med hvor meget af hvad?

Nogle steder siger folk 225mm flamingo, og andre steder 300mm men hvad ville jeg skulle bruge? Og skal man så købe en tyk flamingo plade på XX og en tynd på XX?

Hvad med rionet / armeringsnet? Hvor tykt skal det være?

Kan man selv blande betonen eller er det langt smartere at købe flydebeton, hvis vi gerne vil spare penge?

Gulvet er 72kvm.

Jeg ser frem til at høre jeres forslag.

Nicolai.
Hej, Jeg skal til at sætte et hus fra 1962 i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Twist

Jeg har ikke lige fået læst hele BR08 igennem endnu, og dermed ikke fået et overblik over de jurdiske problemstillinger, men iht. BR95 så skal man kun leve op til nybyggeriets krav når det er 25% af BYGNINGENS VÆRDI der renoveres for (eks. renovering for 1 million i et hus til mindre end 4mil), ikke når det er 25% af gulvets areal.

Hej Twist
Bestemmelserne står i BR08 7.4.2 stk 1 og 2 lyder:
stk1.
"Ved større ombygninger og andre væsentlige energimæssige forandringer skal klimaskærm og installationer bringes i overensstemmelse med bestemmelserne i kap. 7.3.2, stk. 1, kap 7.4.3 stk. 6-8 samt kap. 8 under forudsætning af, at de enkelte foranstaltninger hver for sig har den fornødne rentabilitet".

Stk 2.
"Større ombygninger og andre væsentlige energimæssige forandringer er byggearbejder vedrørende klimaskærm eller installationer, der berører mere end 25 pct. af klimaskærmen eller udgør mere end 25 pct. af seneste offentlige ejendomsværdi med fradrag af grundværdien."

Men
- reglen i stk 2 gælder ikke for enfamiliehuse, stk 3.

Men det må vel så modsætningsvis sluttes, at enfamiliehuse er omfattet af stk 1, så rentable foranstaltninger på andet end det der ombygges skal foretages....
Hej Frank
f.brodersen

Kan du ikke lige skære det helt ud i pap for så ser det nemlig ud til jeg kan slippe nemt om ved det på mange punkter.

Hvad angår materialer til et projekt som det der er min erfaring at hvis man køber det hele på tømmerhandlen for det billigst muligt.

Tænk på at hvis de køber 10.000m3 beton om året for de selvfølgelig mere rabat end hvis man som menig mand køber 10m3 om året det er jo sund logik.
Det gælder forøvrigt ved alle de andre materialer de sælger.

Det er den med at det er store mængder der giver den bedste rabat på tingene. Og det er jo bare og ringe efter det også kommer de med det næste dag. Ikke noget med man skal ud og køre efter det eller ligende. Men det er bare min holdning til det

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

iht det brodersen har skrevet, så afviger BR08 ikke fra bestemmelserne i BR95 vedr. renovering (stk 1 og 2 dom citeret af brodersen). Du er således kun FORPLIGTET til at bringe dit hus op i en sådan standard som det er rentabelt at gøre det. Dvs, hvis det er unødigt fordyrende at lægge 300mm isolering, fordi du så skal ud og understøbe din sokkel, læge nyt tag, eller bygge nye ydervægge, så er du IKKE forpligtet til at følge de nye bestemmelser, MED MINDRE du ombygger mere end 25% af dit udvendige isolerende areal, og med klimaskærm, menes også udvendige vægge og tag, så derfor er gulv alene ikke nok. ELLER med mindre du ombygger for over 25% af bygningens værdi, som anslået af skattefar (hermed har du nu en god grund til at have en HØJ ejendomsvurdering).

I BR95 var dette krav dog også gældende for en families huse, men iht. brodersens citat skulle det ikke længere være tilfældet, hvilket så betyder at du KUN er underlagt det faktum at det skal være rentabelt at gennemføre ændringen.
Det er et helvede at grave ud, men du kan spare rigtigt meget arbejde ved at vælge refleksiv isolering til at erstatte de 200 mm. Så er du også fri for problemerne med soklen og evt understøbning. Flydebeton kan du få hos ABM gulve og så er det 100% plant. Refleksiv isolering kan du få på www.st-thermohus.dk God fornøjelse.

Sune With Tryk Christensen
Myggenæsvej 15
8200 Århus N
6127 2166
[email protected]
www.st-thermohus.dk
Tak for dit svar Sune,

Dvs. at man kan benytte refleksiv isolering i stedet for flamingoen? og er et lag nok af refleksiv isolering? Jeg kan se det kun fylder 100mm hvilket jo er en stor fordel.
Annonce
Jeg har lige bestilt noget til mit skur. Priserne varierer rigtigt meget. Det billigste jeg fandt var på www.byggestore.dk (Bygma's netshop). Det var godt nok EPS60, men det var stadig ca. 40 kr. billigere pr. m2 end den lokale trælast skulle have for det...
Den side var da godt nok noget billigere at handle hos end de andre jeg har lavet min beregning hos... Tak for linket! :-)
Ja du kan erstatte ca 200 mm flamingo med 10 mm aluthermo. Hvis du vil isolere mere skal du bruge flamingo også. Aluthermo skal øverst og det er dampspærre og radondug også.

Sune With Tryk Christensen
Myggenæsvej 15
8200 Århus N
6127 2166
[email protected]
www.st-thermohus.dk
Og Det Tror Du Selv PÅ ?????????????????

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jo, hvis din eneste varmekilde er lys, så ja. Men da de fleste af os jo har sådanne gammeldags opvarmningkilder som eks. El, gas, olie, fjernvarme, varmepumper, solvarme, jordvarme osv. som jo laver RUMopvarmning, så kan vi altså ikke lige bruge refleksiv isolering.
Af uvisse årsager prøver folk at bondefange uvidende til at købe såkaldt "superisolering". Det findes altså bare ikke, og skal derfor naturligvis heller ikke bruges som sådan. Hvis du kigger på listen over godkendte byggematerialer, vil refleksiv isolering pudsigt nok heller ikke dukke op som godkendt isoleringsmateriale.

Så nej, hold dig til det der virker.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis