Model Dampmaskine.

Jeg har nu efter mange års ønske erhvervet mig et par Dampmaskiner.
Syntes bare at de sprit tabbeletter man kan købe i hoby forretninger er for dyre.
Har prøvet med nogle optendings blokke til gril, men dem jeg har prøvet med oser ad helv... til.
Måske nogen har prøvet et mærke der ikke gør det smile.
Hvis nogen ligger inde med links til hobby forretninger eller ligende steder der handler sådan noget, også gerne reservedele som pakninger, glas, remme, mm, der er i den billige ende, høre jeg meget gerne.
.
Venlig hilsen Fussi.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet de hvide optændingstabletter, jeg kan ikke huske hvad de hedder, men de købes i en rund sort papcylinder, de oser ikke.

Hilsen Aksel
Nej jeg har ikke prøvet noget endnu, jeg stillede også spørgsmålet henblik på at der måske var en der havde erfaring med noget der var bilgere end de Esbit sprit tabbeletter der nomalt anvendes, så var jeg jo selv fri for at experimentere (dovne skid!).

Har også tænkt på at lave et tæt brændekar med vat og flydende sprit, måske det ikke giver varme nok.

Tryk luft var også en muglighed der skal jo så nok tilføres vand eller olie forstøvning, men så forsvinder noget af nostaldegien jo.

Det er min mening at bruge maskinerne som bligfang på messer og ligede, og vil jeg jo bruge noget brændsel.
Så jeg håber der er nogen der vil være mig behjælpelig på forhånd tak.

Mvh Fussi.
Tænkte på om dem man kan købe på army overskudsbutikker over nettet oser.. tror det ikke for de er til madlavning.
ved man også kan købe paste, men det kræver udluftning selv om det ikke oser.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Tænkte på om dem man kan købe på army overskudsbutikker over nettet oser.. tror det ikke for de er til madlavning.
ved man også kan købe paste, men det kræver udluftning selv om det ikke oser.

Siger mange tak for din ide, har selv leget med en feldt sprit brænder fra milli som lille, tænkte ikke lige på overskudslagert fint du gjorde det tak
Da far her var en lille pige, brugte vi tobaksdåser og bare ganske almindeligt husholdningssprit, ikke vat eller andre additiver, og det gik altid udmærket.

Kan specielt anbefale 'Porter House', hvis der er lidt tobakssmulder tilbage, dufter det rigtig kreativt.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Du kan faktisk få en lille gazbrænder til de fleste dampmaskiner, men den er "vovse dyr" og problemet er at den kan blive ved meget længere end der kan være vand i kedlen (og det var så den keddel)Jeg syntes ikke de er så dyre de Esprit tabletter omkring 30,00 Kr. for en pakke med 20 styk, alle hobbyer koster penge og jeg har da kun 7 maskiner af forskellige typer.
Herligt "legetøj"

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Du kan faktisk få en lille gazbrænder til de fleste dampmaskiner, men den er "vovse dyr" og problemet er at den kan blive ved meget længere end der kan være vand i kedlen (og det var så den keddel)Jeg syntes ikke de er så dyre de Esprit tabletter omkring 30,00 Kr. for en pakke med 20 styk, alle hobbyer koster penge og jeg har da kun 7 maskiner af forskellige typer.
Herligt "legetøj"

V.h. Håndværkeren

Hej og tak for dit svar.
Så skal jeg da ikke klage mener at have set dem til omkrig til en tyver.
Hvis kedlen løber tør er det så ikke glasset der går først, hvis der er en sådan.
Undskyld jeg spørger noget uvidende har sgu ikke haft sådan noget før end for 2 uger siden, har så købt en tre stykker og nogle forskellige maskiner.
Har været inde forskellig steder og lede mangler en dynamo syntes at dem jeg
set ligner mere en el motor ville gerne hvis jeg kunne få noget der ligner dem fra de gamle elværker.
Måske du har nogle gode links til nogle steder, hvor der er nogle flere mugligheder også med reservedele

God Weekend Fussi
Hvis man suser lidt rundt på nettet, ser det ud som om alt kommer fra den samme fabrik.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Hvis man suser lidt rundt på nettet, ser det ud som om alt kommer fra den samme fabrik.[/quote
Ja det har jeg også opdaget det meste heder Welesco, syntes ikke at jeg rigtig kan finde nogen der har reservedele så som pakninger glas mm.
Reservedele til Dampmaskiner er meget svære at få fat i, du er mest henvist til at lave pakninger selv, prøv om ikke din mekanikker har en lille stum tynd pakning liggende.
Der findes kun en slags dynamoer som tilbehør, men det kræver en rimeligt stor maskine for at trække den.
Links: der skal du nok selv søge for jeg har mistet mine ved sidste pc. nedbrud !!! Der findes også et mærke der hedder Mamod, det er er Engelsk produkt og de har virkelig et stort sortiment. De sælges også i Danmark.
Prøv at søge i Google på Mamod steam toy.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis