hvadfor nogen sejl

Hejsa her i LDS.
jeg er ved af købe en sejlbåd men må indrømme jeg ikke i nu har så meget forstand på det..

ang sejl har jeg lige et spørgsmål..

den båd jeg har kigget på er der

storsejl,genua og spiler + spielerstag

hvad skal der mere til ?

altså storsejl forsejl mm ?

jeg har fået af vide af der ikke er nogen fok med hvad er dette og har det nogen betydning ?

håber der er nogen der kan hjælpe her inde fra
Hejsa her i LDS. jeg er ved af købe en sejlbåd men... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Al respekt for dem, som virkelig kan vride den sidste smule fremdrift ud af selv direkte modvind. Men i et snævert løb som Skælskør eller Nakskov Fjord er det virkelig en udfordring at skulle dele pladsen med dem, når man nu ved, at man som 'motorist' har nogenlunde lige så mange rettigheder som Peter Brixtofte i rockerafdelingen af Vridsløselille.

Så kan det godt være, der normalt ikke er motorkraft nok i sejlbåde til at hamle op mod strøm og vind - normalt er motoren jo kun lige beregnet til havnemanøvrer - men hvis vi som motorbådssejlere var skyld i en ulykke, og bagefter forsøgte at undskylde os med at vi kun har 21 HK, ville de forurettede formodentlig mene, at 'Hvorfor ind i H****** tager I ud i en båd, der ikke har maskinkraft nok til at kunne sejles forsvarligt?'

Havde vi derimod slukket motoren og hejst kludene, havde vi stort set kunne opføre os som det passede os, selvom Bente II går nogenlunde lige så godt for sejl, som en elg går efter en tur med boltpistolen.

Vi er helt og aldeles klar over, at vi sætter tingene på spidsen her - og vi er ikke så stejle i praksis - men tror, det måske er en sund debat at få op.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

En tråd om hvilke sejl udvikler sig til motor contra sejl??
Du får det til at virke som om en motorsejler ikke kan manøvrere.
Er du også en af dem, der i bil ikke syntes at reglen der siger du skal holde mod højre, evt. sætte farten ned og om nødvendigt stoppe helt op når man bliver overhalet er en møgregel og du derfor sætter farten op, for han kan bare lade være med at overhale du kører jo det man må??
Når jeg har smidt motoren i vandet finder jeg det ikke svært at sejle uden om andre der kommer for sejl. På mage der sejler for motor virker det som om man ødelægger hele deres sejltur hvis de skal ændre kurs en gang i mellem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Albino,

I et snævert løb med mange krydsende både er det jo ikke et spørgsmål om, at du som sejlende med motor er blevet fradømt alle rettigheder - det er et spørgsmål om sund fornuft: du har langt større muligheder for at manøvrere end de, der kun går for sejl, og derfor er det dig, der bør vige. Det er jo ikke for sjov, de ligger og krydser tæt - der er ikke noget alternativ!

Ingen af os har rettigheder på vandet - men vi har pligter! Og pligterne tager som oftest udgangspunkt i, at den stærkeste tager hensyn til den svage i en given situation.

Det her skulle nødig udvikle sig til en religionskrig mellem motor og sejl. Men en samlet fordømmelse af hensynsløs sejlads vil jeg da godt være med til.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Hej Dan.
Godt indlæg, men det er da i høj grad for sjov, man krydser. Ellers havde man vel en anden bådtype, hvis det bare var for at komme fremad man sejlede. For mit eget vedkommende, har det da været glæden ved at glide gennem vandet uden andre lyde end naturens,der trak, hvor man sejlede hen, var nærmest ligegyldigt, det var sejladsen det handlede om. En god sejldag kunne være fra Ebeltoft til Sønderborg i magsvejr og en god halvvind, og gerne med selvstyreren på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Enig, Lynæs! Der burde nok nærmere have stået "det er jo ikke for sjov, de ødelægger din kurs".

Også for mig er det glæden ved at bevæge sig gennem vandet kun akkompagneret af vandets klukken og et blafrende sejl i ny og næ (man er vel doven på roret), der er den store attraktion.

En times bidevindsejlads med jævne mellemrum kan spare mangt en terapeutregning - det er ren mentalhygiejne.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
Citat fra grandoldman

Er du også en af dem, der i bil ikke syntes at reglen der siger du skal holde mod højre, evt. sætte farten ned og om nødvendigt stoppe helt op når man bliver overhalet er en møgregel og du derfor sætter farten op, for han kan bare lade være med at overhale du kører jo det man må??

Hvis den regel bliver indført,så vil jeg syntes,at det er en møgregel.
René
det er godt nok mange år siden jeg fik teoriundervisning men jeg har da ikke hørt at den er fjernet. Man må da ikke forhindre eller besværliggøre en overhaling og fremprovokerer en farlig situation og man må stadig ikke lege politi.
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.
§ 22. Når en foran kørende bliver opmærksom på, at en bagfra kommende vil overhale til venstre, skal den pågældende holde så langt til højre som muligt og må ikke øge hastigheden.

Svendborg

Citat fra grandoldman

det er godt nok mange år siden jeg fik teoriundervisning men jeg har da ikke hørt at den er fjernet. Man må da ikke forhindre eller besværliggøre en overhaling og fremprovokerer en farlig situation og man må stadig ikke lege politi.

Troede at vi var ude at sejle,men selvom vi har fået fast grund under fødderne,kan jeg ingen steder finde en regel/lov,der siger noget om at man skal nedsætte hastigheden eller stoppe i forbindelse med overhaling.
René
§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres

Det står jo her... wink

Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind