hvadfor nogen sejl

Hejsa her i LDS.
jeg er ved af købe en sejlbåd men må indrømme jeg ikke i nu har så meget forstand på det..

ang sejl har jeg lige et spørgsmål..

den båd jeg har kigget på er der

storsejl,genua og spiler + spielerstag

hvad skal der mere til ?

altså storsejl forsejl mm ?

jeg har fået af vide af der ikke er nogen fok med hvad er dette og har det nogen betydning ?

håber der er nogen der kan hjælpe her inde fra
Hejsa her i LDS. jeg er ved af købe en sejlbåd men... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Før Pensionist fokken eller genuaen blev opfundet, ja længe før vi havde Dacron sejl var det ganske almindeligt at der var to sæt rebe huller med bændsler i en fok. I vor dage har man som regel en storm fok en krysfok en lille og en stor genua. større sejlbåde har nogle gange også en drifter hvilket er et forsejl der går fra for til agter, men som kun kan bruges i let vind på vinde som foran for tværs til agten for tværs.

V.h. Håndværkeren
Citat fra grandoldman

Hvordan reber man et forsejl?? confused kunne jeg da godt tænke mig at vide?

Det er noget sludder jeg der fik skrevet. Godt du så det - det er storsejlet man reber, og så skifter man til et mindre forsejl.

WS
Som håndværkeren skriver vedr. rebning af forsejl, så var det, som regel den mulighed, vi havde i de gode gamle dage. Det skete da heller ikke så tit at man rebede forsejl da de ikke var ret store, da forstaget ikke gik til tops, f.eks spidsgattere, kuttere og folkebåde, har selv kun prøvet det een gang i en spidsgatter, og da blæste det en pelikan. Systemet virker OK, men kræver en mand på dæk, ligesom sejlskift gør. I vore dage har man en hel del forsejl, som fylder godt i båden, stormfok/fok/genua1-2-3, så det gi'r plads i båden med en rullegenua, og den kan betjenes fra cockpit. Samtidig gi'r mastheadrig mulighed for en større spiler, hvilket må være grunden til at sejlere i mange år har accepteret at skulle sejle med så mange forsejl. En del både er konstrueret så der er selftacker på fokken, hvilket er behageligt ved kryds i snævre løb.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ved kryds i snævre løb er det allermest behagelige - især for andre sejlere - en god motor, så man kan vente med at sætte sejl, til man er ude i åbent vand

Sorry, den måtte lige ud af sidebenet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Citat fra albino

Ved kryds i snævre løb er det allermest behagelige - især for andre sejlere - en god motor

Sådan noget nymodens fandtes ikke i de gode gamle dage.
René
Annonce
Rigtige sejlere bruger kun motor når det er totalt vindstille, de sejler fra og i havn for sejl, at du Albino er så uheldig at du knapt kan holde styre fart for sejl alene, skyldes din fejlinvestering i sin tid (gnæk gnæk)

V.h. Håndværkeren
Det har du ret i René. Hvis du nu havde brugt smileys kunne man ha' set om du var sarkastisk eller bare konstaterende. Nå men never mind. Jeg synes jeg har konstateret at mange sejler med genua og motor, og har således ingen fortrinsret, men mange sejlbåde er udstyret med så små motorer at det er umuligt at komme frem i modvind/strøm. Jeg forstår godt Albinos frustration, og han kan jo herfra appellere til sejlerne. Samtidigt vil jeg nævne at det er svært at få folk til at opgive en lydløs sejlads til fordel for en motors larm. En ting, som er ændret enormt siden gamle dage, er antallet af sejlere, hvilket i sig selv gør pladsen trangere, derudover det at vi alle skal sejle i de samme 4 uger.cool Der er jo også mange, som sejler for at sejle, ikke bare transport fra et sted til et andet.

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Det har du ret i René. Hvis du nu havde brugt smileys kunne man ha' set om du var sarkastisk eller bare konstaterende.
Hvis jeg havde skrevet dengang lynes var ung så havde jeg måske brugt en men det ville jeg ikke skrive på en søndag.
René
Faktisk forsøger jeg at få smilies med,men af for mig ukendt grunde smutter det.
René
så må vi leve med det

ErikChristensen 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind