Navigationsfærdigheder...

Hejsa.

Nu havde vi lige en tråd om speedbådsbevis. Det fik mig til at tænke på, om jeg, som skipper på Bente II uden duelighedsbevis, har et problem.

Jeg kan ikke lige på rygmarven regne fra beholden retvisende kurs om til styret kurs misvisende. Og jeg kan altså heller ikke huske hverken dag- eller natsignalerne for et skib, i færd med at rydde miner, eller hæmmet af sin dybgang.

Nu sejler jeg/vi aldrig om natten, vi holder os til kystsejlads i indre danske farvande, kender vigereglerne for lystbåde, holder altid tilbage for 'de store' og prøver i det store hele at opføre os 'pænt' på vandet.

Derfor spørger vi: Hvor meget af det, I med duelighedsbevis har lært, har I rent faktisk haft brug for i praksis? Vi ved, at lige præcis de ting, vi ikke ved ret meget om, ofte er det, der dumper dem, der prøver.

Vi har nu haft Bente II i 2½ sæson, har sejlet hende gennem Bøgestrømmen, ind til Albuen, syd om Langeland og til Ærø - derfra til Skælskør og syd om Sjælland hjem til Ishøj uden problemer. Så vi bliver ikke at finde på skolebænken til duelighedsbeviset til vinter heller.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra albino

Så vi bliver ikke at finde på skolebænken til duelighedsbeviset til vinter heller.

Sådan et bevis er heller ikke lovkrav til noget som helst,men hvis nogen tænder på at have det så kan de da bare erhverve det.
René
Nu er det ret svært at dumpe til dulighedsprøven. Og man skal ikke kunne alt uden ad.. du skal have kendskab til det.
Jeg sparer 10 % tror jeg det er på min kasko..
Det vigtige er at man kommer ret meget omkring i søfartsloven og lærer en del. At udregne kurser er vist noget mange glemmer igen, især idag hvor alle har en eller anden form for gps eller søkortplotter. Den magnetiske misvisning er ikke ret stor i DK, men du kan se den i dit søkort. f.eks at dit kompas viser for 1 eller 2 grader for meget til øst. men den ændre sig lidt med tiden så gamle søkort duer ikke.
Hvis man sejler kystnært kan man jo også bare pejle et punkt og så selje den kurs det nu er..
Hvor kraftig en strøm er skal jo regnes ud efterhånden som man sejler og hvor meget man har drevet, igen er gps'en jo genial. så kan du se hvor meget afdrift du har med længde og breddegrad.
Men med gps'er om bord glemmer de fleste det med at regne med misvisning og afdrift.
Jeg har en oversigt fra Codan med de forskellige skibe signaler dag og nat og så er det jo bare at kikke på den.
Men jeg fortryder ikke et sekundt at jeg har taget det dulighedsbevis, der var en del man lærdte.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

albino, jeg blev opfundet før duelighedsbeviset, og sejlede da da rundt i landet i lykkelig uvidenhed om at der en dag skulle komme sådan en størrelse, men jeg tog det da på grund af en besparelse i forsikringen, og så møder man måske nye sejlvenner. Jeg har aldrig brugt andre kurser end den retvisende, da man med sejl alligevel ikke kan holde en rigtig kurs, nok heller ikke for motor. Man forsøgte så at ramme ( lidt ved siden af ) bøjer eller pejlede for at få en stedbestemmelse, meget svært i en lille båd på oprørt vand. I det hele taget svært bare at se på kortet, men man lærer jo sit week-end område at kende og man lærte at føre en slags logbog så man cirka vidste hvor man var i forhold til sidste optegnelse, det var uundværligt i tilfælde af tåge eller tyk regn. Vi havde bare kompasset at gå efter, farten/afstanden var et gæt.
Der er vel ingen ( ud over de rene nørder ) der kan huske alle signaler, men har man en oversigt med kan man jo kikke der.
Du skulle nu prøve en natsejlads gerne i stille vejr, det er meget smukt, lyssignaler er lette at se, bøjer ses på lang afstand, især røde. Men skriv ned hvilke type signaler du skal møde på færden, lys fra bøjer og fyr, selv om du har navigator så prøv at lege en pejleleg og se om du kommer frem til samme sted som navigatoren. Pas på ikke at ta' et lyssignal på land når du nærmer dig havn. Ser jeg dig trække på smilebåndet ? Det kan virke særdeles forvirrende med en masse baggrundslys. Men en aften med høvlet vand og morild er det hele værd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
[Indlæg slettet]

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vil lige tilføje at jeg tog mit bevis gennem en vinter og sluttede af med sejllads i en kutter, fordi jeg hjalp min ex-svigerfar som ikke er så boglig hvis man kan sige det sådan...
Jeg fik virkelig mange gode fiduser til at få sådan en halvstor fætter rundt i Københavns Havn, så øve i at lægge sådan en til kaj i den strøm der nu var og vende og vride den rundt og øve mand over bord var faktisk hver en krone værd.
Jeg tror ikke der er ret mange der gider at bruge en søndag på at smide sin fender i vandet og så sejle tilbage efter den, men det er faktisk ikke lige så let som man regner med, man lærer det dog ret hurtigt.
Vi kom også rundt om forskellige knob og hvad man bruger dem til.. Så der var det slut med at ligne en der var professer udi kællingeknuder. Det er jo rart når en gammel fisker med piben i munden står og kikker på når man lægger skuden til og fortøjer den..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
nej du har ikke noget problem alle må sejle med et skib op til 19,99 brutoregistertons uden at have papir på noget
men det er da altid en god ting at have et dueligheds bevis og husk så at den fraskekok og jungmand og bør have et så hun kan blive overstyrkvinde om bord
jeg fik mit på sømandsskolen i frederikshavn i vinteren 61/62 for at kunne sejle som bedstemand i skibe mellem 100 og 199 brt i nordeuropærisk fart
den gang gjorde man meget ud af lære os udregning af beholdne kurs og fart
og at tegne strømtrekanter samt at regne fod/tommer til meterog omvendt
og regne bue minuter og sekunter til tid ud fra en given fart
Vi har begge taget den teoretiske del - og jeg er i gang med den praktiske. Om det er "pengene" værd når man ikke er "pisket til det" ved jeg ikke, men jeg har det altid bedst når jeg har fået en "oversigt" over stofområdet - altså ikke stå som et får - hvis uheldet er ude - der er måske personer som har sat livet på spil for at redde mig i land osv. - i sådanne situationer vil jeg gerne, at der ikke er ting som jeg ikke har "sat mig ind i", som en del af pensum. Jeg kendte heller ikke forskel på trafikseparering og ruter - og ville nok også have et lykkeligt sejlerliv uden, men nu ved jeg, at jeg ikke gør noget forkert ved at sejle i ruterne - bare som eks. Nu ved jeg også, hvorfor en sejlbåd råbte efter mig, da jeg for sejl holdt mig til "højre-vigepligten" for sejl, hvor han kom fra venstre på sin styrbords halse. Her i den lille familie, hvor jeg har været spejder, og kan knob - i mørke - på ryggen med en hånd - og SUS kan hækle - men er håbløs til pælestik og dobbelt halvstik - nærmest er i panik - ja så er det sg. rart at se at duelighedsbogen også har en fortøjning med fortøjningen to gange rundt om pælen, og "et eller andet", som kan blive et dobbelt halvstik (på egen tørn), når man har fået lagt skibet til - med andre ord - nu er det legalt, at hun gjorde/gør som hun plejede - men vi behøver ikke at frygte at blive til grin - kan bare henvise til duelighedsbogen. Selvfølgelig er det også rart at få metode til udregninge af deviation (bådens egen misvisning) - bare lige så vi har en tabel hvis vi en dag taber GPS og skal forsøge at bruge kompasset.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Det kunne egentlig være sjovt at vide hvor mange, der har lavet diviationstabel, jeg kender ingen. Men det er da vigtigt at ha' sit kompas så langt væk fra forstyrrende ting, som muligt, og så ikke placere f.eks. en transistorradio i nærheden. Jeg sejler efter kompas og log og fornemmelsen, skulle jeg komme i tvivl krydspejlede jeg hvis muligt, men bruger nu en lille lommeGPS til at " pejle " et wayboint, som man jo ikke engang behøver at kunne se . Jeg har indlagt en to-tre stykker på hvert kort, det gir en retning og en afstand til waypointet, som så skal overføres. Afstand på kortet er indstillet på passeren, så der er ikke behov for at gå ud i margen for at stedbestemme.
Pudsigt er det at se GRO og Gerhard er meget bange for at blive til grin med kællingeknuder, men der er nok ingen, som bemærker det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Pudsigt er det at se GRO og Gerhard er meget bange for at blive til grin med kællingeknuder, men der er nok ingen, som bemærker det.


Det er vel også et spørgsmål at vide man binder noget der holder og som er til at få op igen.

Jeg har haft en diviationstabel, men den gik fløjten da jeg flyttede batteri og brandslukker.. og har ikke lavet en ny.
Jeg lavede den med hjælp af min gps og så sejle i forskellige retninger for motor i stille vejr.. Når engang jeg kommer helt ud af sundet, kunne de være sjovt at lave en ny, ikke at jeg vil ligge og sejle i stjerne midt i sundet

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Jeg har taget en "jakt"skipper, men bruger den ikke mere end duelighed.
så derfor grandoldman, du kan for den sag skyld købe dig en 50 fods og plumpe rundt i.
Jeg kan endvidere stærkt anbefale en mand overbord manøvre, når fruen står nede i kabyssen, og mindst venter det.
Vi gik for sejl, let halvvind ca 3 knob, ind i limfjorden, med masser af vand til siderne, samt nedad.
Skipper stod og lavede kaffe, da en lille jævel stak mig, og ud røg hesteskoen. Jeg skreg efter hende, som jeg aldrig har gjort før, og her skal lige indskydes, heller ikke siden.
Hun kom farende op, og skældte mig huden fuld, og fortalte nogle sjove ting som jeg her cencurer. Jeg fik hende dog fortalt at jeg ikke var ombord, men derimod lå i vandet lidt bag ved båden. Hun gloede på mig, og jeg behøvede ikke at spørge om hvad hun tænkte om mig, for jeg stod jo lige ved siden af. Efter lidt overtalelse forstod hun dog situationen, og fattede alvoren i legen.
Hun fik sejlene bjærget, og startet motoren og fandt tilbage, og fik mig "samlet op". Der var nogle ting vi skulle tale om, og rette, og hun syntes at hun fik en masse ud af situationen.
Dette var i meget let vejr, men vi har besluttet at prøve i lidt værre vejr, da det jo gerne er her det kan gå galt.
Så Prøv.
Mvh Ole
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis