Navigationsfærdigheder...

Hejsa.

Nu havde vi lige en tråd om speedbådsbevis. Det fik mig til at tænke på, om jeg, som skipper på Bente II uden duelighedsbevis, har et problem.

Jeg kan ikke lige på rygmarven regne fra beholden retvisende kurs om til styret kurs misvisende. Og jeg kan altså heller ikke huske hverken dag- eller natsignalerne for et skib, i færd med at rydde miner, eller hæmmet af sin dybgang.

Nu sejler jeg/vi aldrig om natten, vi holder os til kystsejlads i indre danske farvande, kender vigereglerne for lystbåde, holder altid tilbage for 'de store' og prøver i det store hele at opføre os 'pænt' på vandet.

Derfor spørger vi: Hvor meget af det, I med duelighedsbevis har lært, har I rent faktisk haft brug for i praksis? Vi ved, at lige præcis de ting, vi ikke ved ret meget om, ofte er det, der dumper dem, der prøver.

Vi har nu haft Bente II i 2½ sæson, har sejlet hende gennem Bøgestrømmen, ind til Albuen, syd om Langeland og til Ærø - derfra til Skælskør og syd om Sjælland hjem til Ishøj uden problemer. Så vi bliver ikke at finde på skolebænken til duelighedsbeviset til vinter heller.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa. Nu havde vi lige en tråd om... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved sgu ikke... Som nogle siger så er de bedste færdighedr jo gode at kunne, dagssignaler, vigeregler, lydsignaler, og ikke mindst nødsignaler. Men igen, det er jo kun en brøkdel af det, man kalder at navigerer.

Jeg selv, har en skibsfører uddannelse. Sejler til dagligt som 1 st styrmand, i et tanskibsrederi, det med de grimmme orange apteringer. Jeg bruger naturligvis lidt mere af mine færdigheder derude end i lystbåden. Men jeg mener bestemt at Århus Bugten bærer præg af at der er for mange der mangler lidt færidgheder.
F.eks når en sejlbåd kommer futtede, så har de hørt reglen, motor viger for sejl, og gu dødme om de ikke holder på deres ret, ikke noget med at hjælpe andfe forbi, skal de krydse, så gør de det, også selvom at man er mindre en 100 meter fra dem. Og jeg biver nød til at erkende, jeg bander dem langt væk. Vi er alle sammen ude og nyde en stille dg på havet, så hvorfor ikke hjælp hinanden lidt.
Men en ting der kendetegner de "skolede" lystsejler, det er dem med deres Roc certifikat, for de nævner det kaldte skibs navn 3 gange, og deres eget navn 3 gnge, lige om ham instruktørn lærte dem.

Jeg har endda mine fiske dagsignaler ombord, to kegler med spidserne mod hinanden, samt en kegler md spidsen mod redsaberne, når jeg bjærger mine garn, og naturligvs min ankerkugle... Men heller ikke det får et sejlskib til at gå af vejen. Selvom jeg er i en situation hvor jeg ikke kan gå af vejen.

Men en tng vil jeg mene alle burde sætte sig ind i, og dt er de førnævnte signaler, lys, dag, og lyd signaler. Søvejsreglerne, kan købes hos Weilbach, og er man i tvivl, kan bogen hurtigt konsulteres, og man finder hurtigt en løsning, heri er alle signaler, samt mindr uddrag af søloven/ sømandsloven, og eksempler på retssager, og hvordan der er dømt heri.

Jeg mener bogen koster 150 kroner måske mere. Så det er godt givet ud. Hvis man vil have en smule mere forståelse for diverse manøvre ude på havet.

Men jeg syntes jo så også t de planende både, bør o skal have et bevis for at de ved hvad de har med at gøre. Jeg mener 150 kh på bagsmækken, og 450 kg glasfiber at flytte, der har man altså med lidt flere kræfter at gøre, end man umiddelbart tror. Samt mønvreevner, og andre ting der gør en til en trussel for sig selv og andre.
Man kan retteligt sige at, alle burde kende reglerne, men da mange ikke gør det , eller bare som i bilen er ligeglad med mange regler, kommer man nok ikke særligt langt ad den vej. Alt styres idag af folks egoisme og deres rethaveriske adfærd, desværre.
Der er kun at håbe at sejlads bliver umoderne, så der bli'r mer' plads.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Naaah - det ville da også blive for kedeligt, hvis man ikke længere kunne sidde fra sin godt fortøjede båd og betragte Hr. og Fru 'vi skal have stor sejlbåd' forsøge at lægge til med råben ad hinanden, store fagter, fortøjninger, som Rasmus Klump kunne have gjort bedre...

Og vi skal jo alle træde vores barnesko et eller andet sted. Der er også mange hundeejere, som nok skulle have læst på lektien inden de anskaffede en American Bulldog.

Forskellen er blot at på vandet sætter man både sit eget og andres liv på spil...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Skrevet af lynæs den 19-07-2008 23:48
Man kan retteligt sige at, alle burde kende reglerne, men da mange ikke gør det , eller bare som i bilen er ligeglad med mange regler, kommer man nok ikke særligt langt ad den vej. Alt styres idag af folks egoisme og deres rethaveriske adfærd, desværre.
Der er kun at håbe at sejlads bliver umoderne, så der bli'r mer' plads.


Ja men Lynæs jeg giver dig helt ret...

Men tror at sejladsen desværre, hvis man kan sige det, er blevet uhyggelig populær.

Nu liger jeg til daglit med min båd i Øer Maritime, og dr var en der henvendte sig forleden dag, jeg afgik. Om jeg var interesseret i at leje pladsen ud. O da jeg selv har lejet, er det lidt svært, for jeg gider ikke rigitg ligge for svaj, og skulle vade ud til båden :-) Men alle står i kø for at få en båd plads. herunder gjorde jeg dt også selv, da jeg fik båd for 4 mdr siden, men jeg har da også godt 45 km hver vej, fra og til båden...

men tilbage til den oprindelige tråd, så mener jeg bare at hvis man erhvervr sig bogen der hedder Søvejsregler, så kan man finde mange svar hurtigt. Den indholder trods alt, alt det vi skal kunne som skibsførere... Og jeg mener ikke at 150-200 er en størrer udskrivning når man i forvejen har råd til at have en båd, med alt hvad det indebærer.
Et par sæsoner med dette vejr, så tynder det nok lidt ud, ihvertfald i dem,som sejler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Glemte lige at fortælle, at vi, selvom vi efterhånden kender vores båd ret godt, i drilsk vind, stadig kan være nogle sø-spader.
 
Forleden var vi ved at ende på trailerrampen i Nyord, og i dag fik bolværket et mere end lidenskabeligt kindkys, da vinden forelskede sig i vores svenske badekar

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Nu er vi lige kommet hjem efter en uge i "blæsevejr". Og med meget få anløb i havne, som vi ikke kender - men - det at jeg har været tvunget til at lave en del til- og fralægninger til duelighedsbeviset har - omend ikke fjernet div. fejl - så i hverttilfælde fået tingene til at glide i et mere roligt forløb, end tidligere. Hvis jeg skal kigge ind i min egen grumme sjæl handler det nok mest om, at jeg ikke tidligere havde den fornødne tålmodighed, og ville undgå at være til grin, hvorefter bådens styrefart var for høj (og "bremselængden" nogen gange undervurderet). Jeg siger ikke, at man ikke kan komme billigere til sin viden - men man kan også betale dyrere for den.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tja køre kanon bil.
og ved alt om og køre. så kørekort nej, jeg køre sku alt for godt, så hvorfor bruge penge på det?
Holder alle regler..

Er en helt ny stilling brosø..

Det ville sige jeg sejler når jeg hjemme Brolægger
Vi tilbragte meget tid på kajen med at hyggesejlersludre med vores naboer - især i 'myldretiden' sidst på eftermiddagen - og et gennemgående tema var, når der kom en 'charterbåd', typisk en 40 - 45 fods sejlbåd med urutineret besætning, som fortvivlet prøvede at finde en plads.

Så sprang halvdelen af os i flyverskjul og den anden halvdel ned efter bådshagerne og op i stilling.

En anden oplevelse - da vi var på vej i havn forleden, skar en stor speedbåd vores kurs skarpt bagfra, måske 10 grader i forhold til vores kurs og vel 25 knob, altså en klar overhaling, hvor han skal gå af vejen. Han lå i en blind vinkel pga. hjørnet af vores kaleche (det er jo bl.a. derfor den overhalende har vigepligten), så vi opdagede ham først, da vi hørte motorbrølet, og kun en hurtig manøvre reddede os fra at blive - om ikke sejlet ned, så i hvert fald blive væltet af hans hækbølge.

Han må vel have haft duelighedsbevis for at sejle en planende båd i den størrelse - men har tydeligvis parkeret det sammen med hjernen hjemme i reolen.

Vores pointe er - duelighedsbeviset er godt, hvis man ønsker at lære at sejle, men ingen garanti for en god sømand. Den rette ånd og erfaring er vigtigere.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis