Hvad koster elarbejde????

Hej

Min kæreste og jeg har købt et hus på ca 100 m2, hvor der skal renoveres en del. Blandet andet har vi fået at vide at al el i hus er ulovligt (gamle stof ledning og slidte kontakter). Meningen er at vi vil rive alle el installation ned, samt eltavlen (Sorte gruppeafbrydere og ingen hpfi relæ) og få trukket helt nye ledninger.
Vi vil gerne have alle vores kontakter ind i væggene, hvor de i dag ligger uden på i rør.
Spørgsmålet er bare, hvad man nogenlunde skal regne med at det vil koste at få en elektrikker til at lave alt dette. Snakker vi 30.000 kr eller 100.000 kr????
Mange siger at vi skal ringe til 3 forskellige el firmaer og få et tilbud.
Men vi kunne godt tænke os at høre om der var nogen, som havde en ide om hvad det koster eller selv havde fået lavet noget lignende, så vi er lidt klædt på, når vi skal snakke med en elektrikker.

Hilsen
De nye husejere
Hej Min kæreste og jeg har købt et hus på ca 100... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som de øvrige nævner, så tag først stilling til hvad du vil have lavet og i givet fald, hvad du kan/vil genbruge.

Du nævner selv de ældre sorte gruppe afbrydere - mit gæt er at de ikke fejler det mindste, der er intet ulovligt ved dem og de fungerer præcis som de nyere afbrydere. Så sidder de et sted du ikke kan se, er det da et sted at spare lidt, da det ikke er noget større indgreb at isætte hpfi foran.

Der hvor det kommer til at koste, vil jeg gætte på, er hvor du vil have de eksisterende rør inde i væggen og derfor skal have fræset ud i væggen og lagt rør (eller kabel - nemt og billigere, dog svært senere at ændre på installationen).

Skal det være billigt, så lade det gamle hus have sin charme med de udvendige rør og udvendige afbrydere og stikkontakter og bare få skiftet ledningerne og kontakterne. (Eksisterende stofledninger er ikke ulovlige, men har dog tendens til at blive møre og kan derfor forårsage periodiske fejl eller direkte kortslutninger)

 

Tænk jer godt om når i går i gang. Der skal altså ikke spares på stikkontakterne. Men skal i splitte hele huset ad alligevel, kan i jo ligså godt skifte alt det i kan ud.
Men eftersom det er en renovering i har gang i kan det her være oplagt mulighed for jer.
http://www.lk.dk/public/s_gen1.asp?what=tekst&sideid=1001

Har lige afsluttet et projekt på en hel underetage på et ældre hus. Hvor der er monteret det system i. Og det er altså ikke helt så dyrt som det lyder til.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis vi snakker en standart installation og holder os omkring de 100 m2 er det ikke helt skudt ved siden af med omkring 40000 + moms (+/- 10000) alt efter hvor mange kontakter og andre finesser i havde tænkt jer. En standart el-tavle er ikke så pokkers dyr men kan variere meget fra firma til firma og fra hus til hus. Vi leverer p.t. en standart tavle-løsning for 4995 inkl moms (+1500 for målerramme) og det er inklusiv levering og montering, samt lovpligtige målinger, afprøvning, dokumentation etc. men igen det er afhængig af installatøren hvad det vil koste.
Igen spiller det ind på prisen, hvor omfattende renoveringen af huset er, det er klart billiger hvis alt skal renoveres og der er let tilgængelighed i vægge og lofter.
Som du selv nævner så indhent priser fra forskellige installatører.

M.v.h.
elektrikkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis