Hva' i alverden er mon det for en fyr?

Hej Lav-det-selv'ere !

Måske kan nogen af jer opklare dette for mig:
Vi har haft en del plantekasser/højbede i haven, som vi har fjernet. I disse bede var der naturligvis en del jord, som skulle køres væk. Da vi gravede jorden væk, fandt vi flere underlige væsener - en larve, mælkehvid (lidt transparent), ca. 5 cm lang, med hovede (mørkgrå/sort) og 6 ben siddende øverst på larven tæt ved hovedet, benene var orange-røde. Er det forstadiet til en bille? En gedehamse (nok ikke)? En guldsmed (nok heller ikke)? - Er der nogen af jer, som har et forslag til disse ret ulækre (ja, undskyld til jer insektelskere!) larver. Vi har slået op i en del bøger, men synes ikke der var nogen forklaring på vores gæster i jorden ....
- Som en ret så tør studievært sagde i et halv-støvet tv-program: "hva' er det?" ..

/Pippi :-)
Hej Lav-det-selv'ere ! Måske kan nogen af jer... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En "svaleredekasse" består for de mest almindelige indenlandsarter i al sin enkelhed af et godt, beskyttet udhæng. Men nu skal man ikke tro at svaler er i særklasse. De gør sig bare højst bemærket når de jager. De fleste mindre fugle lever af larver og insekter! Og så har vi jo også mit yndlingsinsekt til hjælp; guldsmeden… Forresten synes jeg logikken halter når edderkoppen også er på menuen, for edderkoppen æder jo selv en masse irriterende småinsekter uden selv at genere nogen!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Vi bor i et edderkoppeområde, nok fordi der også er mange myg på grund af fjorden. Men de sviner enormt og det er meget generende aldrig at kunne bevæge sig uden at holde hånden op for at tage de mængder af spindelvæv de kan bygge i vores indkørsel. Jeg opdagede det først rigtigt, da vores søn stoppede i skole, og jeg derfor var den første når jeg skulle hente post ned ved vejen. Det er ulækkert og ret trættende.

Så edderkopper i overtal kan være en plage, også selvom de fleste er gangske små.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Point taken.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej smile

En svaleredekasse, er en kasse uden forplade, men med en lille kant forneden.

Edderkoppespind er møg irriterende, især fordi man aldrig ved om edderkoppen sidder i håret, når man lige er vadet igennem.

Mvh
ThomasB
@JørgenE, er det derfor at Roskilde er et helvede mht. myg. Jeg troede det var pga. min store hæk. Hmm.... Sikken en drejning dette her tager.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 08-08-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Stor fætter... det må være en sommerfugk men hvilken?
Øhh!?! Haugaard, vil du uddybe, hvad du taler om?!?

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Citat fra "PeterR"

@JørgenE, er det derfor at Roskilde er et helvede mht. myg. Jeg troede det var pga. min store hæk. Hmm.... Sikken en drejning dette her tager.

Det tror jeg nu også gerne, for vores nærmeste naboer har overhovedet intet problem. Og så tror jeg vindforholdene har noget at skulle sige, for vi ligger lidt specielt i forhold til disse naboer. Men de par uger de samler sig i parringsgrupper, der sker det på vejene og fortovet, men når ungerne kommer, så elsker de i sær lyset fra vores køkken, som vender ud til vores lange indkørsel omgivet af hæk, og som er uden blæst. De sidder i kager på vinduet, så det altid holdes lukket. Men som sagt kun i en periode, men nok til at øge bestanden voldsomt af edderkopper.

Var det oldenborrer vi kom fra :roll:

Mvh. JørgenE

Med venlig hilsen

Jørgen
Min computer gik helt kold da jeg forsøgte at lægge et billede ind, men nu har it afdelingen rep'et densmile Her er så billedet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis