Hva' i alverden er mon det for en fyr?

Hej Lav-det-selv'ere !

Måske kan nogen af jer opklare dette for mig:
Vi har haft en del plantekasser/højbede i haven, som vi har fjernet. I disse bede var der naturligvis en del jord, som skulle køres væk. Da vi gravede jorden væk, fandt vi flere underlige væsener - en larve, mælkehvid (lidt transparent), ca. 5 cm lang, med hovede (mørkgrå/sort) og 6 ben siddende øverst på larven tæt ved hovedet, benene var orange-røde. Er det forstadiet til en bille? En gedehamse (nok ikke)? En guldsmed (nok heller ikke)? - Er der nogen af jer, som har et forslag til disse ret ulækre (ja, undskyld til jer insektelskere!) larver. Vi har slået op i en del bøger, men synes ikke der var nogen forklaring på vores gæster i jorden ....
- Som en ret så tør studievært sagde i et halv-støvet tv-program: "hva' er det?" ..

/Pippi :-)
Hej Lav-det-selv'ere ! Måske kan nogen af jer... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rigtigt, vi har nogle venner der i skumringen netop i år, bliver invaderet af disse flyvende kæmpebæster.
Er de på værtshus om dagen, eller hvad laver de egentlig.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Oldenborren er et insekt vores landbrugende forfædre har været en temmelig fokuseret på. Oldenborren var tidligere et ubehageligt skadedyr, fordi larverne lever af at æde planterødder. Helt frem til først i 1900-tallet betalte staten sågar penge for indsamlede larver for at nedbringe antallet. Specielt var problemet stort i frugtplantager og på kornmarker, men larverne æder alle slags rødder. Ganske rigtigt har billerne en livscyklus på fire år, hvorfor der tidligere hvert fjerde år var det man kaldte oldenborre-år med enorme sværme, men ad åre har dette udlignet sig. Dels er der i dag så få at man hverken taler om oldenborre-år eller skadedyrsproblemer, dels kommer de faktisk hvert år i varierede antal. Man taler om fire stammer af oldenborrer, der hver har en fireårig cyklus.

Hunnen lægger tredive, fyrre æg som hurtigt klækkes. Herefter lever larverne i de næste tre år under jorden imens de æder rødder. Den i de tidligere indlæg beskrevne larve bliver omkring fem centimer når den er udvokset. Hen over sommeren det tredje år forpupper larven sig og i løbet af nogle uger er oldenborren klækket. Den bliver under jorden indtil næste forår hvor den kommer frem i slutningen af maj måned. I slutningen af juni eller lidt inde i juli parrer billerne sig. Hunnen lægger sine æg og billerne dør. Ingen har vist undersøgt om det kunne svare til værtshuse, men oldenborren tilbringer dagen med at kravle rundt i træerne og æde blade.

Lad mig tilføje at det er en bille jeg har haft stor fornøjelse af som dreng. Den flyver så langsomt og lavt at man kan fange den i hånden. Den er samtidig så stor at man rigtig kan mærke den tage fat i huden. Og så ser den som så mange andre insekter enormt spændende ud når man kikker rigtigt efter…

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Tænk sig at mit lille indlæg kunne give så mange interessante indlæg. - Spændende læsning, TriumfThye! Jeg håber ikke, at vi bliver invaderet af den store oldenborre - et par stykker har jeg intet imod.

Sommerhilsener :-)
Hej TriumfThye

Jeg kan skam også huske det som dreng, at man kunne slå til dem med hånden, og de ramte en i ansigtet. Vi brugte vores badmintonketchere med oldenborrerne som "bolde" og så var det bare at tæve løs, men af og til blev det så slemt, at vi måtte søge indendøre.

Da vi hjem fra sommerhuset, skete der det at hjulene på bilen fedtede rundt i bare oldenborrer, og min far måtte lade viskerne kører hele tiden for bare at kunne orientere sig. Og så virkede det pludseligt lidt uhyggeligt.

Men det var nu også den voldsomste dag/aften jeg kan mindes mht. oldenborrer.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Ja, jeg kan jo ikke skamme dig ud for at være ond mod dyrene, for jeg har selv en barndomserindring i den forbindelse, jeg ikke bryder mig om; jeg har også prøvet at sende oldenborrer tredive meter til himmels med en badmintonketsjer …Til gengæld behøvede jeg ikke at hive benene af de stakkels mejere!

Tsk, tsk; små drenge, altså!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Annonce
Ihh hvor skægt, jeg ville ikke skrive det før nu, men nu gør jeg det, vi havde vild badminton kamp her for 14 dage siden i Lejre, hos de der invaderede venner.

Det blev til OldenborreCup, ja de er fortrinlige de der ketchere som fluesmækkere.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af PeterR (den 07-08-2003).]

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tsk, tsk. Skam dig! I din alder, altså!

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Ja PeterR

Jeg var vel 10 år, da det skete - du skulle skamme dig wink

Pjat til side, jeg bærer fortsat edderkopper ud så de kan leve uden for min bolig, men her om sommeren og når der er kommet måske 20 til i et værelse, så skal jeg ikke gøre mig bedre, end at jeg bruger støvsugeren, (men jeg fortæller fortsat at jeg bærer dem ud - hykler hedder det vist, men lige i den periode opfatter jeg mig mere som realist - beklager), så husk det næste gang jeg svarer og viser mit storsind. Det er kun inden for visse grænser!

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej smile

Hvis i sætter svalekasser op, så slipper i for halvdelen af insekterne.

Svaler gnasker alle insekter i sig - også edderkopper blush)

Mvh
ThomasB
I mine yngre dage opvoksede jeg på landet. Her var masser af svaler, de fløj ind og ud af staldene, men der var stadig masser af insekter.... Idag ser man sjældent svaler men der er fortsat insekter, flere eller færre ved jeg ikke men nog i ca samme omfang som tidligere.

Men hvordan skal en svale redekasse se ud...

De svalereder jeg kender fra stalde og lignende er "svaletygget" mudder der er klinet sammen i hjørner og ved bjælker osv.
Hvilken kasse kan man logge dem i ??

De se prægtige flyvere og dejlige at se på.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis