Brændekløver projekt

Hej med-lav-det-selv-folk.
Når man er rigtig lav-det-selv'er, køber man vel ikke maskiner man selv kan bygge ? :p
Jeg har : 1 stk. I-bjælke, 1 stk. 2-vejs hydraulik cylinder (øverste fra bagskovlen på en rendegraver), stellet fra en skrotte campingvogn.
Jeg mangler: Hydraulik station (motor, pumbe, tank, ventil, slanger)
Jeg har kig på en hydraulik station der kan yde 140 Bar, med et flow på 0,34 lpm (liter pr. minut)
Jeg har aldrig leget med hydraulik før, så jeg ved ikke meget om det, men jeg er afgjort kommet i tvivl om den hydraulik station kan bruges.
Her tænker jeg dels på tryk, men bestemt også på flow.
Det skal jo helst ikke tage en eftermiddag at kører stemplet frem og tilbage, og gerne kunne yde et ordentligt tryk, jeg er rimelig træt af min 5t hobbykløver.
På nævnte hydraulik station sidder en 230V motor der yder 0,18 Kw/0.25 ps.
Jeg har tænkt på at lave en gearing så jeg kan skifte over på en 5HK B&S benzin motor jeg alligevel bare har stående til pynt, således at kløveren både kan kører på strøm og benzin.
Er der nogen der kan hjælpe mig med tryk/flow på hydraulikken ?
Skal jeg droppe nævnte hydraulik station, og se mig om efter noget andet ?

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Hej med-lav-det-selv-folk. Når man er rigtig lav... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
med hensyn til din nye motor vil jeg håbe at du har godt med strøm til den da den vil bruge omkring 15-16A og ja jeg vil mene at du skal vælge D
Jeg er helt bevidst om at den kræver lidt strøm.
Nu hænger watt og ampere jo samme, og da vi kender input, og max forbruget, er det ikke så svært at regne ud.
Da der er 400 Volt, fordelt på 3 faser på hver 16 Amp, burde det ikke give problemer. (400 volt x 16 Amp = 6400 watt x med 3 faser = 19200 Watt)
Motoren har et max. forbrug på 7500 Watt.
(7500watt / 400 volt = 18,75 Amp fordelt på 3 faser = 6,26 amp belastning pr. 16 amp fase)
Men tak for din observation smile
Stadig ingen bud på hvordan jeg laver en gearing til at koble imellem el og benzin motor ?
Mon det kan laves med rem-træk ? Så skal der bare et rem-strammer-hjul der slækkes når man sætter remmen over på den anden motor.
Nogen der ved hvor tungt pumpen går i sådan en ?

Sidder pumpe og elektromotor ikke som en sammenbygget enhed?
Jeg kan ikke rigtig se for mig, hvorledes man skal kunne komme ind og få benzinmotoren koblet på.
Måske et billede af herligheden kunne hjælpe.
Men hvad med i stedet for at anskaffe dig en dieselgenerator? eller lade den nuværende motor trække en generator og så tage strøm ud til flækkeren?
Så har du også dejlig strøm under strømafbrydelser. Der er ikke noget så godt, som at have lys i hytten, når alle andre er mørkelagt! :-)

Med venlig hilsen
ktm

Hvis du vil lave remtræk, så skal du som have 2 remme.
1 rem vil ikke kunne overfører den kraft der er brug for.
Også skal din motor være på min. 10HK.

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Prøv evt at se på www.hycon.dk og få noget inspiration ! med en sådan en ville jeg droppe el motoren !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Citat fra FWM

Hvis du vil lave remtræk, så skal du som have 2 remme.
1 rem vil ikke kunne overfører den kraft der er brug for.
Også skal din motor være på min. 10HK.

Det skal bare ikke være de sædvanlige smalle remme som man ser som ventilatorrem i biler.
Jeg har f.eks. en skiveslåmaskine til min traktor, og den overfører rask væk 30-40 hk på en rem, men den er så også 32 mm bred så vidt jeg husker.
Det er så for øvrigt også en rem, der kan tåle at blive strammet på på bagsiden.
Men ideen med remmen er jeg ikke så betaget af, idet den hele tiden vil slide let imod, når den ikke er i brug, hvis man da ikke kan pille den af og væk.

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra shortcut

med en sådan en ville jeg droppe el motoren !

Og med "sådan en" formoder jeg du tænker på benzin og/eller diesel modellen. De fås jo også i el-motor udgave, hvilket jo er hvad jeg har i forvejen. Jeg ser nu ikke meget inspirationskilde, det er hverken mere eller mindre end det jeg i forvejen har, bare et færdigt produkt, og det er der ikke meget lav-det-selv i, undskyld, men jeg ser ikke lige hvor du vil hen med dit indlæg.
Citat fra ktm

Sidder pumpe og elektromotor ikke som en sammenbygget enhed?

Måske ? Motoren ser ud til at være spændt direkte på tanken, så jeg formoder pumpen sidder nede i tanken. Tager man motoren af, må den jo være koblet på pumpen med en aksel, som vel kan forlænges op til et tandhjul/remskive, når motoren ikke sidder der.
Citat fra ktm

Men hvad med i stedet for at anskaffe dig en dieselgenerator?
Hmmm, det giver jo bare en motor der trækker en motor, så kan man vel lige så godt koble motoren direkte på.

Det jeg tænkte på var, om ikke et par stophaner på hydraulikrørene fra elpumpen og et par nye lynkoblinger på rørene var løsninge på dit problem !

Da jeg lavede meget brænde for et par år siden -lejede vi sådan en maskine (hycon) som vi tilkoblede på en voksen brændekløver -klarede stammer op på 40 cm uden at der var problemer !

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ja, det var selvfølgelig en mulig løsning, at have 2 pumper på, en med el-motor, og en med benzin motor, og så bare koble cylinderen om med lynkoblinger. (Jeg har allerede sat lynkoblinger på hydrulik stationen, så den evt. også kan bruges til andet end kun at drive kløver stemplet)
Men også en dyr løsning, da pumpen jo er den dyre del i opstillingen.

Citat fra FunMan

Hmmm, det giver jo bare en motor der trækker en motor, så kan man vel lige så godt koble motoren direkte på.

Her tænker jeg på situationen ude i skoven og for at komme ud over omkoblingskvalet, som jeg tror bliver lidt bøvlet.
Hvis du laver noget med remtræk, ender det vel med at elektromotoren skal trækkes med rundt også.

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis