Lovlige ledningsudtag

Hej, hvem kan hjælpe med at afklare om disse ledningsudtag er lovlige.

Huset er bygget i 2001, bygherre siger de er lovlige, mens elektriker siger det modsatte. Når det er træloft har jeg ladet mig fortælle at der skal plastmuffe på, så der ikke er direkte kontakt mellem ledninger og træ, men er dette en ok plastmuffe.

Bygherre taler allerede om retsag, bare det at vi forespurgte.

Hilsen L
Hej, hvem kan hjælpe med at afklare om disse... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak
Det tænkte jeg nok, det ville jo også være mest praktisk.

Mvh
Steen
Hej.

Jeg har aldrig rigtig forstået hvorfor PL dåserne lige pludselig skulle føres helt igennem f.eks loftsbræddene, i forhold til førhen, hvor det var ok at føre dem plant til loft overkant. Fordelen ved denne var at man kunne sætte Pl dåser op, og derefter sætte loft op plant til, og derefter bore ud til dåserne bagefter.(Hvis da ellers tømmeren havde huske at mærke dem op !) Hvad får man ud af at føre dem helt igennem. ?
Afstandsringene brugte vi kun hvor folk nedsænkede lofterne, således de igen kom ned plant med loft overkant.
Men nu er det også 15 år siden jeg sidst var "trikker" så der er jo sket så meget. :-)

Mvh.

Jesper S.
Dengang i 70'erne og 80'erne var der jo lidt andre bestemmelser. Da kunne man for eksempel også montere minitangent direkte i gerigter uden dåse bagved.
Præcist hvornår de forskellige bestemmelser blev ændret husker jeg ikke, men jeg tvivler på, at den viste monteringsmåde var lovlig i 2001.

@ Jesper
Det giver nu god mening, at lade dåse og lampeudtag "nå" sammen og dermed lave en ikke brændbar afgrænsning af hullet ud mod træloftet. Ellers vil en eventuel løs ledning nemt kunne sidde og "sprutte" og antænde træet, hvis uheldet er ude.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Ja, ingen tvivl om at det er regulær fusk, ikke at montere dåse bag install. hvis dette er tilfældet. Og selvfølgelig er det godt der sker forbedringer på sikkerheden, jeg skal bare ofte have en logisk forklaring, før jeg accepterer ændringer, men det lyder nu fornuftigt nok med at træet bliver "udelukket" ved en kortslutning deraf varmeudledning.

Jesper.
Hej

Dette er blevet konklusionen på vores problem.

Sikkerhedsstyrelsen konkluderer:

Angående lampeudtag 50 x 50 monteret under orange PL-dåse har Sikkerhedstyrelsen følgende fortolkning.

LK 50 x 50 lampeudtag monteret i lofter med bagved siddende PL-dåser har været accepteret som en almindelig anvendt installationmåde indtil endelig ikrafttrædelse af Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6 den 1. januar 2003. Accepten af 50 x 50 lampeudtag i lofter forudsatte at arbejdet var udført håndværksmæssigt korrekt og der maksimalt var 10 mm luft mellem overkant loft og PL-dåse.
Der er ikke udsendt meddelelser om accepten af metoden.

Efter 1. januar 2003 har Sikkerhedsstyrelsen ikke accepteret 50 x 50 lampeudtag monteret som ovenfor beskrevet.
Hvor er det bare superfedt at der bliver fulgt op på de spørgsmål der kommer. Lad os få noget mere af det.

Selv os menige elektrikere har ikke været bekendt med lovligheden af 50x50 udtag i loft.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis