Lovlige ledningsudtag

Hej, hvem kan hjælpe med at afklare om disse ledningsudtag er lovlige.

Huset er bygget i 2001, bygherre siger de er lovlige, mens elektriker siger det modsatte. Når det er træloft har jeg ladet mig fortælle at der skal plastmuffe på, så der ikke er direkte kontakt mellem ledninger og træ, men er dette en ok plastmuffe.

Bygherre taler allerede om retsag, bare det at vi forespurgte.

Hilsen L
Hej, hvem kan hjælpe med at afklare om disse... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu fremgår det jo ikke af billedet, om der er monteret en normal PL loftdåse over træloftet, men som altså ikke er blevet ført igennem træloftet.

Det er set før, at loftet bliver sat op uden at der samtidig bliver boret huller til PL-dåserne. Så ligger nødløsningen lige for - at bore et mindre hul, sætte et mindre lampeudtag op, og lade "kløerne" fastholde udtaget i træloftet.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nej, nej, nej. Løsningen er at bore hullet op, så det passer med åbningen af lampeudtaget (68 mm eller deromkring) for derefter at sætte afstandsringe (Som er beregnet til det samme) op, for at sænke dåsens krave til loftneveau.


Citat fra Buch

Nu fremgår det jo ikke af billedet, om der er monteret en normal PL loftdåse over træloftet, men som altså ikke er blevet ført igennem træloftet.

Det er set før, at loftet bliver sat op uden at der samtidig bliver boret huller til PL-dåserne. Så ligger nødløsningen lige for - at bore et mindre hul, sætte et mindre lampeudtag op, og lade "kløerne" fastholde udtaget i træloftet.

 

Citat fra mdn

Nej, nej, nej. Løsningen er at bore hullet op, så det passer med åbningen af lampeudtaget (68 mm eller deromkring) for derefter at sætte afstandsringe (Som er beregnet til det samme) op, for at sænke dåsens krave til loftneveau.


Du misforstod mit indlæg - det var ikke en anbefaling på en nødløsning.

Det var sarkastisk ment - at der er nogle der anser det for en acceptabel nødløsning, fordi det nu engang er det nemmeste.
Jeg skulle have udtrykt det mere klart.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Fangede ikke lige sarkasmen.

Men du har ret, der er mange som kunne finde på den løsning, så pas på med at nævne den. Når andre læser i forumet, uden at læse færdig, kan den hurtigt tages med i idékassen til den elektriker gør-det-selv manden, som en ikke særlig god idé.

 

Hej.
Jeg kan ikke helt huske hvornår reglerne blev ændret. Men før var det iorden at bruge et 50x50 lampeudtag som der er gjordt ved dig. Men der skal selvfølgelig være en PL-dåse bagved. Men er der det i dit hus, er det er lavet før lovgivningen blev ændret. Men som sagt kan jeg ikke huske hvornår denne ændring blev lavet.
Annonce
Den instalation kan ikke gøres lovlig, loft udtag må ikke monteres med "klør"(dem som griber ind i træet, så hullet skal bores op til min. 68mm så der kan monteres et ø80mm lampe udtag, så skruerne kan skrues i de gevindhuller der er i pl-dåsen,som jeg håber der er over loft, og da dåsen ikke er ført gennem loftet, skal der bruges en mellemring.
Hej, med hensyn til sidste indlæg, vil det sige, at alle os med huse fra midt 80 har ulovlige installationer, ihvertifald i de fleste type huse, hvor pl dåsen sidder over træloftet ?

Mvh
Steen
Citat fra STH

Hej, med hensyn til sidste indlæg, vil det sige, at alle os med huse fra midt 80 har ulovlige installationer, ihvertifald i de fleste type huse, hvor pl dåsen sidder over træloftet ?

Mvh
Steen


Hej Steen,

Der findes nogle "mellemlæg" som man sætter mellem dåsen på loftet og lampeudtaget - det skulle være fuldtud lovligt at benytte disse.
Det hedder afstandsringe... der er 1000- måder at gøre det på... hvis der maks er ca. 40mm op til den gamle pldåse, så findes der plastic afstandsringe, er der over, er der mulighed for at købe "forlængere" til pldåsen, endelig er det også lovligt at sætte en ny pl-dåse nedenunder den gamle... Det hele skal være "tæt", dvs. at ledningerne skal være indkapslet i godkendt materiale..

problemer ved sådanne ting, er tit at ledningerne er for lille....

Citat fra jgk

Hej Steen,

Der findes nogle "mellemlæg" som man sætter mellem dåsen på loftet og lampeudtaget - det skulle være fuldtud lovligt at benytte disse.
Citat fra STH

Hej, med hensyn til sidste indlæg, vil det sige, at alle os med huse fra midt 80 har ulovlige installationer, ihvertifald i de fleste type huse, hvor pl dåsen sidder over træloftet ?

Mvh
Steen


Dit hus behøver ikke at have ulovlige installationer bare fordi det er fra midten af 80'erne.
Hvis installationerne var lovlige da de blev lavet - Altså fulgte de regler der var dengang - Ja så er din installation også lovlig i dag. Du må gerne udskifte f.eks. et 50x50 lampeudtag med et nyt 50x50 lampeudtag. Men hvis du får lavet ændringer på din installation som f.eks. hvis då vil have et nyt lampested i et rum. Så skal dette laves så det opfylder lovgivningen i dag.

Men man kan jo ikke gå og ændre hele sin installation hver gang der kommer nye regler. Så er det lovligt når det bliver lavet, er der stadig lovligt.

Håber det er svar nok til dit spørgsmål.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis