Ukrudtsdræber ?

Hej

Har et stykke jord mellem hæk og fortorv,
hvor det vælter op med ukrudt. Jeg gider
ikke bekæmpe det manuelt mere - et godt forslag til alternativ bekæmpelse som fx. gift modtages gerne?
(må ikke være til fare for dyrene)

Lars

jan milton
Hej Har et stykke jord mellem hæk og fortorv... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til anders :

Der er undersøgelser på vej og Jeg har en tysk dokterafhandling om emnet, som afstedkommer en ny undersøgelse under EU-samarbejdet.
jeg skrev jo også : ...problemet er bare at sporstofferne forsvinder efter ca. 7 dage og derfor ikke kan medvike som bevisførelse... om nogle år ved vi sandheden, måske.....
Det betyder, at bevisførelse er umulig at gennemføre uden et samarbejde fra andre lande ... Det kræver, at beviset TAGES PÅ FERSK GERNING....
Det kan gøres ved at lovgivere kræver et farvestof eller lign.,unikt for giftstoffet og produktnavnet...- derved kan man udelukke en mistænkt og finde et skadeligt stof...

MIT FORSLAG ER : Vi kan nemt finde frem til alternativer til gifte...
give hinanden vores erfaringer.... Idag vil jeg prøve at tage skvallerkål i urtepotter og give dem forskellige levevilkår... og mælde tilbage senere..

Et godt tip om skvallerkål er : fjern først alt det grønne, læg et lag af blød løs pottemuld eller lign. på planterne.
Planterne, samt rødder vil efter en tid kravle op i muldlaget og kan fjernes helt... det virker bedst i afgrænsede bede..
Hej cad

Send lige et link til de publikationer der danner baggrund for den tyske doktorafhandling. Det kan jo være ret interessant læsning og nødvenligt for at kunne vurdere rigtigheden af påstanden

mvh Anders
Til Anders :

Send lige et link til de publikationer der danner baggrund for den tyske doktorafhandling. ( Det er ikke offentliggjort. det er kun blevet tilbudt enkelte interesseorganisationer, bestemte overlæger o.lign, hvor jeg er med i en interesseorganisation om trisomi 18 og 13 )Det kan jo være ret interessant læsning og nødvenligt for at kunne vurdere rigtigheden af påstanden ( Det er pt. en hypotese, som er en af mange, som har en vis fundering. Problemet omkring dette handler primært om: forstyrrelse af insulinafhængig væksthormon i L-1)

Der sker ikke noget nyt og skelsættende de første 2-5 år alligevel..
Jeg har læst den, men har den ikke tilgængelig......... vi må have tålmodighed med hvad de kloge mennesker i EU og stat finder ud af ...
:roll:
Hej igen

Stiger hypigheder af trisomi 18 med forbruget af roundup over tid? Hvad med lande hvor man bruger mindre roundup end i DK, er hyppigheden af trisomi 18 lavere der? Hvis det var sådan ville det jo støtte hypotesen.

mvh Anders
Annonce
Jeg synes det er mærkeligt, at hver gang, der diskuteres ukrudtsbekæmpelse i disse grupper, så kommer der forslag om eddike(syre), salt og andet godt! Hver gang præsenteres de gamle "husråd" som værende 100% uskadelige og "nærmest økologiske", mens et stof, som er udviklet (og godkendt) målrettet til ukrudtsbekæmpelse, nærmest bliver tudet ud!

Om vildfarelsen opstår, fordi det er produkter, vi bruger dagligt i helt andre sammenhænge (og som er milde i disse sammenhænge) ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke rigtigt, at fx salt (hvorfor lever vejtræer så kort?) og eddike (hvem sagde syreregn?) er uskadelige for dyr og planter.

Det faktum, at de virker betyder jo i sig selv, at de har en dræbende effekt over for (visse) planter. I modsætning til kemiske bekæmpelsesmidler er der imidlertid ikke gjort noget for at målrette effekten, og der kan derfor (måske i endnu højere grad end for de "rigtige" produkter) være bieffekter, som fx påvirker grundvandet.

Hvis jeg skrev, at jeg havde stor succes med at bruge maskinvaskepulver til ukrudtsbekæmpelse (det kan være, det kan tage græspletterne mellem fliserne :wink: ) ville jeg formentlig blive bestormet af miljøbevidste brugere, men hvis det er eddikesyre, er det åbenbart helt i orden!

Personligt tror jeg ikke de nævnte stoffer er mindre skadelige end round-up, men da jeg ikke kender giftigheden af nogen af dem (fx hormonforstyrrelser) går jeg ligesom ThomasB ind for fysisk bekæmpelse (kun skadeligt for ryggen)

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Synes dette er gået helt vildt over gevind. Oprindeligt et spørgsmål om at holde noget ukrudt nede, hvilket kan klares nemt og økologisk (???) med barkflis, evt. suppleret med geotekstil, hvis man vil være helt sikker.

Jeg fatter ikke, hvorfor folk har så travlt med at sprøjte med alt muligt skidt i haven. Ønsker man ikke at pille i jorden, så indret haven efter det.
Der er ikke noget så grimt som dødt ukrudt, der ikke bliver fjernet.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis