Fliser på betongulv?

Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke har prøvet før, nemlig at lægge ca 27 m2 gulvfliser på betongulv.
fliserne og klæber + fugemasse er indkøbt, men jeg kan godt mærke der er gået lidt "katten om den varme grød" i opgaven.!!sad

Er der noget man skal tænke på før start eller under lægningen?? - hvor hurtigt binder klæberen af , er det f.eks muligt at rette på en flise efter en tid hvis jeg opdager at den ligger og kanter lidt, eller hvordan.

Iøvrigt er jeg lidt usikker på fremgangsmåder og har søgt mange steder på nettet efter en fliselægningsvejledning men uden held. Hvis der er nogen herinde på LDS. der har en vejledning eller et link til en vil jeg meget gerne ha' en melding. Tak. :p smile
Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, en dobbeltbort er også flot. Men man skal altså også have pladsen til at lave den. I et meget lille rum forsvinder rummet, og bliver til ren bort. Det er derfor også vigtigt ikke at lave "for meget" arbejde, da de mange detaljer ødelægger helhedsindtrykket, hvis de går fra at være "prikken over i'et", til at være det meste af i'et. Kort sagt, max 15% specialfliser og bort, ellers tager det overhånd.
Vi må have lidt tålmod! :-)
Ting tager tid, og normalt tager det mig en hulens tid at lægge flisegulv.
Det er ikke altid "bare lige", men spændende at erfare resultatet, godt eller ugodt. :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er ikke løbet skrigende bort, men apopros bort (fik i den) så er det som Twist skriver mere tidskrævende en først antaget. Jeg har fået lagt hele gulvet, så nu mangler jeg kun borten, og jeg er mange erfaringer rigere det har indtil nu været en udfordring at få det til at passe, men nu er den der. Et tilbagestående problem confused er at få skåret ca. 100m 5cm strimler til at lave linierne i dobbeltborten, pga. at trykfoden i fliseskæreren er forholdsvis lille så knækker de smalle strimler når jeg slår på knækhåndtaget! mad og det tager meget lang tid at skære 100m med en diamantskive!!
Jeg vender tilbage. !biggrin
Citat fra Bygherren

Jeg er ikke løbet skrigende bort, men apopros bort (fik i den) så er det som Twist skriver mere tidskrævende en først antaget. Jeg har fået lagt hele gulvet, så nu mangler jeg kun borten, og jeg er mange erfaringer rigere det har indtil nu været en udfordring at få det til at passe, men nu er den der. Et tilbagestående problem confused er at få skåret ca. 100m 5cm strimler til at lave linierne i dobbeltborten, pga. at trykfoden i fliseskæreren er forholdsvis lille så knækker de smalle strimler når jeg slår på knækhåndtaget! mad og det tager meget lang tid at skære 100m med en diamantskive!!
Jeg vender tilbage. !biggrin


Godt at høre om dine fremskridt.

Måske er din fliseskærer for klein i forhold til flisernes hårdhed, styrke og tykkelse.
Jeg har også sådan en 2-300 kr. tingest der kan klare lidt af hvert, men i efteråret måtte jeg leje en prof. model til nogle meget hårde keramiske fliser til mit badeværelse. Det gør virkelig en stor forskel.

Her er lige nogle af de ting jeg har erfaret mht. fliseskæring.
- Kør altid helt ud til kanterne med fliseskæreren.
- Kør om nødvendigt to gange.
- Når du skal knække flisen, skal du ikke sætte trykfoden på midten af flisen, men ca. 4-6 cm fra kanten.
- Du skal ikke slå - men forøge presset på håndtaget til flisen knækker.

Håber du kan bruge noget af det - god arbejdslyst!

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Når det så er sagt, så skal du også kigge på hvilken type fliser det er du forsøger at "knække", naturfliser kan nemlig ofte, hvis de er lidt bløde være kropumulige at knække, hvad enten man gør det fra den ene eller den anden side. I så tilfælde bliver man altså bare nødt til at tage fat i en fliseskærer. Men køber du en "fin" diamantklinge, så kører den altså 100m igennem ret hurtigt, bemærk at du ikke må "tvinge" flisen igennem for hurtigt, da du ellers alligevel vil risikere at knække flisen skævt. En billig fliseskærer med en god klinge er et bedre alternativ end en dyr skærer med en billig klinge.

Men som sagt... Det sker kun med nogle af de lidt specielle brændte natursten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis