Fliser på betongulv?

Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke har prøvet før, nemlig at lægge ca 27 m2 gulvfliser på betongulv.
fliserne og klæber + fugemasse er indkøbt, men jeg kan godt mærke der er gået lidt "katten om den varme grød" i opgaven.!!sad

Er der noget man skal tænke på før start eller under lægningen?? - hvor hurtigt binder klæberen af , er det f.eks muligt at rette på en flise efter en tid hvis jeg opdager at den ligger og kanter lidt, eller hvordan.

Iøvrigt er jeg lidt usikker på fremgangsmåder og har søgt mange steder på nettet efter en fliselægningsvejledning men uden held. Hvis der er nogen herinde på LDS. der har en vejledning eller et link til en vil jeg meget gerne ha' en melding. Tak. :p smile
Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for alle de detaljerede råd og vejledninger, det er dejligt med al den inspiration, jeg føler mig meget bedre klædt på til opgaven nu, det har også helt sikkert reddet mig fra et par bommerter.smile biggrin

jancar - super elegant detalje med at fuge på den måde med nedlagt skinne, ser meget lækkert ud.
Jeg har også grundet en del over fugebredden, det gi'r helt forskellige udtryk alt efter bredde.
hej twist.

Det er ikke natursten, dvs jeg forstår sådan noget som skiffer for natursten- så derfor jeg blev lidt mobset over min opdagelse wink

Yep synes også at detaljen med skinnen er lykkedes ret godt. Og det overordnede udseende er blevet fedt. Men nærkigger man kan man godt se at fugerne varierer lidt,- og det er så hovedsageligt pga de varierende størrelse fliser har jeg så fundet ud af og forhåbentlig ikke pga min "uduelighed"...

.
Det glæder mig en hel del at læse denne tråd.
Jeg lagde et par gulve i granit 30,5 x 30,5 og opdagede efterhånden som jeg havde kæmpet en hel del, at de varierede i tykkelsen op til 1,5 mm målt med skydelære.
Jeg troede at det var fordi det var billige fliser, men nu forstå at det er ret almindeligt med naturstensfliser?
De var meget fine i længde og bredde og kunne lægges med flisekryds.
Ligeledes var jeg i den vildfarelse, at granit ikke var porøs, men det har jeg da fundet ud af at de er. De suger jo nærmest som en svamp.

Jeg valgte at lægge en bort ude langs væggene. Som det ses brugte jeg 2 farver lys- og mørkegrå.
Som sædvanlig var her tale om skæve mål og ulige bredder på den sidste flise ud mod væggene.
Jeg valgte at lægge den mørke flise som bort og sætte sorte fodpaneler op. På den måde er der ikke mange, der har bemærket disse skævheder, faktisk har min kone ikke kritiseret dette gulvrolleyes

Jeg brugte den metode som Buch så vældig flot har illustreret med at måle ud fra midten.
Vær helt vildt omhyggelig med prøveudlægningen med mange fliser og flisekryds.
Det giver bonus i sidste ende.

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra Buch

3. Borten skal ligge mindst som nr. 3 flise, talt fra væggen. Den yderste flise er jo en tilpasset flise - og lægger du borten op mod denne, kommer det til at ligne en dobbelt-bort. Så set fræ væggen har du rækkefølgen.. tilpasnings flise, hel flise, bort. (med mindre du foretrækker dobbelt-borten wink )

Tillad mig at spørge til det med borten.
Hvis man lægger borten som nr. 3 talt fra væggen, må der vel ske en forskydning af de 2 yderste rækker fsv. ang hjørnerne?
Eller lægger man borten hele vejen ud til væggene, så man får dannet et kvadrat ude i hvert hjørne, der så ikke følger fugerne inde i gulvet?

Med venlig hilsen
ktm

Citat fra ktm

Tillad mig at spørge til det med borten.
Hvis man lægger borten som nr. 3 talt fra væggen, må der vel ske en forskydning af de 2 yderste rækker fsv. ang hjørnerne?
Eller lægger man borten hele vejen ud til væggene, så man får dannet et kvadrat ude i hvert hjørne, der så ikke følger fugerne inde i gulvet?

Ja, der bliver jo altid en forskydning (en ekstra fuge) når man laver en bort der ikke har samme bredde som de øvrige fliser. Man kan så vælge den løsning du beskriver, at lade borten være gennemgående helt ud til væggen, eller lade den gå rundt som en firkant inde i gulvet.
Man har også valget om man vil lave 45 graders beskæringer ud mod hjørnerne, hvilket giver et noget andet udtryk. Mere "specielt" om du vil.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Den måtte jeg lige prøve at tegne,confused men nu kan jeg godt se det.smile
Det vil dog kræve en kvart flise i hver række? kunne være en halv bortflise, hvis borten er en halv størrelse ift de øvrige fliser.

Geometri har aldrig været min stærke side, men man kan jo picke lidt op med tiden.
Jeg har altid kunnet glæde mig voldsomt over når jeg har set flisearbejde med ulig store fliser, udført af en dygtig fliselægger. Der er desværre meget langt imellem virkelig flot flisearbejde.

Med venlig hilsen
ktm

Flot gulv i havestuen ktm!

Jeg tror nu nok, at i et tilfælde her som Bygherrens, ville jeg lade borten køre ud til væggene. Så kan fugerne være gennemgående over det hele.

Men det er sjovt at lege med de forskellige udtryk man kan opnå, for eksempel bare ved at ændre fugefarven fra lys til mørkere - eller vælge en bort i en lidt anden farve - og igen kombinere med forskellig fugefarve.
Der er mange muligheder.

bort2.gif

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er en fantastisk mulighed, du der har med at kunne lave animentationer som illustration og eksperiment. :-)
Det beskriver jo langt bedre end flere hundrede ord.

Så er det bare: mere vil have mere! :-)
Ville det være svært at illustrere muligheden med 45 graders beskæringen?

Mit sidste gulv lagde jeg blot som ensfarvet gråt granit, men ærgrer mig noget over at jeg ikke fik eksperimenteret lidt mere.

Sluttelig: Skulle det ikke også være yderringen, der skulle rotere i din avatar? :-) Det ligner indmaden i en oliepumpe ret meget! :-)

Med venlig hilsen
ktm

Nej - det er ikke noget problem at illustrere de 45 grader, men som du kan se, hvis man fjerne borten uden for firkanten, bliver "fortandingen" konstant en kvart flise, og så ryger symmetrien i hjørnerne ligesom den brudte fugeline måske ikke er så ønskværdig.
Hvis borten på illustrationen herunder havde været ført igennem til væggene, ville det give et lidt andet resultat som du sikkert kan forestille dig.

45g.gif

Jeg kom i tanke om det badeværelse jeg renoverede for min datter for 10 år siden - da lavede jeg en dobbeltbort med diagonalskårne fliser imellem de 2 borter, og jeg husker hvor forbavset jeg selv var, over hvor let det var at lave.
Så her er lidt inspiration med diagonalskårne fliser.

bort3.gif

Så er der dømt romersk dampbad!

Ja når vi er ovre i romersk dampbad, såeh bliver det vist for viderekomne! :-) Men det er da helt klart den mest elegante løsning.
Der kan da let gå ged i det, når man kommer frem til næste hjørne, kunne jeg forestille mig, men det kan i hvert fald lukke munden på de fleste! :-)

Det er helt klart meget forstyrrende med den brudte fugelinie. Det viser illustrationen med al ønskelig tydelighed. Værre end jeg kunne forestille mig.

Kunne man ikke bibeholde fugeflugten hele vejen igennem, hvis man lod borten gå ud fra hjørnet i en vinkel på 45 grader, men der kommer vel til at mangle lidt i bredden.
Hvis borten bestod af en halv flisebredde i stedet for en trdiedel, kunne man skære et kvart hjørne og så stikke en halv bort ind ude i hjørnet.

Det er et genialt program du der har!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis