Lak-type til køkkenbordplade?

Skal snart igang med at opsætte nye køkkenelementer og i den forbindelse har jeg tænkt mig at lakerer den nye egetræs-bordplade.
Vi har ofte opvask stående på bordet til dagen efter og jeg tror ikke det ændre sig ved at vi får nyt køkkensmile .

Jeg vil gerne have en meget mat overflade med en laktype der egner sig til formålet.
Nogen forslag??

Jeg har hørt fra alle olie og sæbespånefolkene, at man da ikke kan/må lakerer en massiv køkkenbordplade. Men hvorfor dog egentlig ikke?

Herre gud får den nogle ridser i løbet af årene, så slibes den vel bare ned og nylakeres?

Mvh

Karsten
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug en skibslak, de er meget slidstærke. Se hos din lokale skibspusher.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det mener jeg at du kan.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

For snart mange år siden (i sidste årtusind) fabrikerede jeg et øl-ludo-brædt til vores kollegiebar. Det var 1,20m på hver led, med hjørner og kanter i alu af samme type, som bruges på musikeres flight-cases.

Overfladen skulle jo i sagens natur være slidstærk, så da jeg havde lavet 'ludo-mønstret' fik det et enkelt lag klarlak fra spraydåse, derefter 6 lag mat gulvlak.

Det eneste, der kunne give 'skrammer i lakken' var, når folk lagde en tændt smøg på det - det gav et brændemærke, som ikke lod sig fjerne. Ellers kunne man lige tørre det over, og det stod som nyt. Og var der endelig kommet en skramme, kunne en let slibning med ståluld og et let strøg med en lakpensel rette op på det.

Skibslak er naturligvis det bedste, men en billig gulvlak kan også gøre underværker.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Selvfølgeligt kan du lakere en bordplade. Grunden til at folk normalt bruger olie er, at olie håndterer fugt væsenligt bedre end lak gør. (Generelt er lak ikke tæt - i modsætning til hvad mange tror). Og påført korrekt, vil en olie blive mat. Man kan sagtens få matte lakker, sikkert også skibslak - selvom skibslak traditionelt er helblank.
Annonce
Ok - troede faktisk at vel lakerede overflader håndterede fugtpåvirkning bedre?

Jeg må ned hos skibsbyggeren og se hvad han kan tilbyde af laksmile .

Mvh

Karsten
Det er en general fejltagelse - de fleste tror, at lak er god mod fugt - men en typisk lak (ikke nødvendigvis skibslak), er temmeligt åben i overfladen mod fugt. Olie "fylder" træet ud, således at der ikke kan komme vand ind. Olie flyder ovenpå vand som enhver ved, og således, når der er olie i overfladen, der "fylder" mere end vand, kan vandet ikke trænge ind. Det kræver naturligvis at olie vedligeholdes.
Jeg er overhovedet ikke i tvivl om skibslaks fortræffeligheder, men er syrehærdende matlak (2-komponent) gået helt af mode?
Det har jeg haft gode erfaringer med.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Nej - men hvordan i alverden har du tænkt dig at en privat hjemme i sit eget hjem skal have nogen form for success med syrehærdende lak? Jeg håber vi begge er enige om, at det ikke ligefrem er noget man selv står derhjemme og smører på men en glatrulle eller pensel. Syrehærdende lak er et kanon produkt, men det kræver sgu det rette udstyr, og jeg tvivler på at de fleste private har lyst til at investere i det. Hvis det er syrehærdende lak vi taler, så send bordpladen eller hvad det nu er til en proffesionel.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også