hjælp til valg af fastbrændselfyr

hej
er ved og kigge efter et nyt fyr,synes ikke jeg gider det med piller mere,er nok mere til kul,koks eller træ. Så har kigget på et par stykker. men hvor gode er de fra vvs-eksperten?????. pris ide imellem 25 til 30000kr.


http://vvs-eksperten.dk/index/kl-stoker-889

http://vvs-eksperten.dk/index/kl-combi-stoker-472

http://113099.buildyourownpublisher.com/00018/00038/
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=772

Har et tb-mini koblet på en salmandafyr lige nu.hvis jeg nu vil sælge det hvad kan man få for det?det køre godt nok er 3 til 4 år gammel?

hilsen mikael
hej er ved og kigge efter et nyt fyr,synes ikke... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej igen,det er jo så ikke bøg men gran,jo det kan være det er 20 til 25m3 om året men stadig er det da billiger end piller.hvor kommer du fra jan?kan se du også har postnr 7470,jeg er fra Grønhøj.
vil også lige fortælle at jeg også har brændeovn.
men er også lun på den her http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=772 for så sker der jo ikke noget hvis jeg er væk på en weekend,vil bare fyr med koks istedet for piller ,når jeg ikke fyre med brænde.
Og sevlføldig kommer el oven i.
Hej Mikael.

Den salamander bliver ikke godkendt, når den bliber sat på igen. Den lever ikke op til de gældende krav. Så lad være med at sætte dig selv i klemme med at sælge den, og så køber ikke får den godkendt af os.
Jeg vil anbefale fx en BAXI fastbrændsels kedel. Se evt. BAXIS hjmmeside

Skorstensjeferen
hej skorstensfejer
okay ,så må jeg bare sælge den til dele,men der er vel ikke noget galt med at jeg har den nu?men de andre jeg har fundet link til ,der er vel ikke noget galt med og få godkendt.

Ellers vil jeg lige sige tak for alle de svar jeg har fået.men bare blive ved.jeg vil prøve og tale med min vvsmand efter påske.
Hej..

Nej nej, når du har fået den godkendt, og har kørt med den er der ikke noget. Reglen er også fra 1 april 06, så før den dato var der ikke noget i vejen for at sætte en salamander op. Dette gælder kun dem der bliver opsat fra den dato, og frem
Men din TB mini er der ikke noget i vejen med at sælge. Den er fuldt lovlig, og en fin lille brænder i øvrigt.
Men held og lykke med salget.

Skorstensfejeren..
Hej Michael - nu må du jo gøre, hvad du mener er det rigtige for dig, men hvis jeg skal være djævlens advokat, tror jeg du kaster dig ud i et projekt, hvor du efter at have sammenlignet æbler og bananer, når alt kommer til alt bare har brugt penge og energi til at skifte opvarmningsform, for at finde ud af, at prisen blev den samme. Brændeværdien for gran er nemlig halvdelen til en tredjedel af løvtræ, hvilket vil sige, at hvor du regner med 20 m3, kommer du måske op i nærheden af 35-40 - hertil skal du så lægge el (og du skriver ikke noget i dit indlæg, hvad du regner det til i dag). Hvis jeg skulle give dig et råd - (og ja det gør jeg jo selv om du siger nej -- *SS*), så brug pengene til at skifte din keddel - jeg vil tro, at du ved at udskifte den kan optimere dine piller ned til 2/3 - og så kan det godt være, at du ikke kommer helt derned du gerne vil - men pillerne skal du jo ikke fyre op i 2-3 gange om dagen - og så følg evt. rådet om at koble stokeren ud når du gerne vil passe fyr, og fyre med "billigt træ". - Dengang vi havde stoker havde vi lidt affaldstræ ligende til de kolde aftner - i perioden hvor vi ikke synes stokeren bare skulle brænde piller af til ingen nytte. (Stokeren får du alligevel ikke noget særligt for i forhold til dit projekt).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
hej gerhart
Ja jeg gør hvad jeg vil men *ss*det er fin du er en djævlens advokat,det er bare lækkert at folk skriver deres meninger,jo det kan være det også skal være løv,men jeg kan stadig næsten halverer pille forbruget,hvis løv koster 350kr pr m3 og hvis jeg bruger 20 m3.
350*20=7000 kr og det med el,ja det ved ikke helt hvor meget det er.men det vil jeg vel også bruge lige meget hvad jeg gør.
Som der blive foreslået ville jeg i dit tilfælde beholde din pillebrænder og købe en fastbrændsels kedel der BÅDE kan fyre med træ og benytte din pillebrænder.
De er jo rart med en backup varmelæøsning, så der er varme på huset når familien er taget en uge på skiferie og huset står tomt, og du ikke har noget der gider komme 2-3 gange om dagen og fylde brænde på din kedel.

Fx. en atmos
http://www.atmos.cz/english/kotle-003-kombi-kotle-na-drevo-palety-eto-zemni-plyn
Citat fra mikael76

. Så det giver jo ca 3000 -5000 om året.
lige nu giver jeg ca 13000 om året med piller og el på et år.det synes jeg er for dyret.


Hvis jeg forstår, det du skriver, rigtigt, er de 13.000 kr. inkl. dit elforbrug. Et elforbrug kan vel meget hurtigt løbe op i en 4-6.000 kr. Så er der kr. 8.000 tilbage til piller. Du regner med at bruge kr. 5.000 til brænde og så taler vi om en besparelse på kr. 3.000 om året.
For at opnå den besparelse vil du kaste dig ud i 20-30.000 kroners investering + du vil skaffe dig en pokkers masse arbejde på halsen og langt mindre bekvemmelighed f.eks. ved bortrejse.
Mon ikke du lige skal sætte dig og regne en smule på alt dette en gang til. Der er også noget der hedder forrentning og afskrivning af det investerede grej.
I mine øren lyder det helt vildt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Kan kun tilslutte mig Bri Jac og Gerhard, har selv haft pillefyr med mulighed for at suppler med brænde, jeg brugte 4 max 5 tons piller om året, huset var 180 m2 og utæt, om sommeren brugte vi el til varmtvands opvarmning.
Bare en tanke, hvis må nu købte en billig pladejernskedel til den gamle pillebrænder og brugt de overskydende penge fra budget til et solfangeanlæg, jeg kender ikke prisen for sådanne anlæg, det er jo nok trods alt lidt dyrere, men arbejdet er minimalt. Var jeg ikke fra flytte min gamle ejendom havde jeg selv købt et solfangeanlæg.
Hej Igen Mihael. Ja jeg bor godtnok ikke så langt væk bor i Havredal. Men Jeg synes også du skal beholde dit pillefyr men kobel et fastbrændselfyr til også så kan du jo slå over på pillefyr hvis du ikke er hjemme. fastbrændsel kræver en del arbejde men når man er fattig/nærig :-) om mig er jeg godt tilfreds med min timeløn når jeg ordner brænde. Jeg bruger som sagt ca 25 m3 træ og hvis jeg skulle købe det kløvet vil det ca koste 8-10000 kr afhængig af om det er skovmeter kassemeter eller noget helt tredie. Men du er velkommen til at kontakte mig og også se mit fyr hvis du har lyst. Bor i et lille gult hus helt ud til vejen med et STORT gråt plankeværk så hvis du af og til kører her forbi ved du nok hvor det er. Jeg har fastbrændsel og oliefyr i hver sin kedel for alle siger at en kombikedel er for ineffektiv. Så i dag hvor vi holder fødselsdag og jeg har lidt travlt tænder jeg bare oliefyret og det er en dejlig mulighed. Hilsen Jan
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis