Lade porte hængsles indvendigt !!
Se på din nabos porte og kopier konstruktionen. Det drejer sig om at holde de øverste hjørner, længst væk fra hængslet, oppe på deres rette plads. Det gøres ved at have en skråstiver der løber ned til nederste hængsel hjørne. Denne skråstiver tappes ind i top og bund for at de ikke skal skride.
Men det letteste er at kigge på en gammel lade port. Her vil du også se at den hængsler ind i laden og at der er en bom eller to der holder porten lukket og sikkert et håndtag der lukker i toppen også.
Min mening on farven kan du jo bruge eller lade være men generelt mener jeg at lade porte er røde eller evt grønne... Men andet er jo også muligt.
Se evt nogle gamle billeder i bøger om egnen på biblioteket eller lokalhistorisk arkiv eller spørg hos naboerne.
Hvad angår træsort vil en gran være fint. Men maler du og sørger for at porten holdes fri af jorden, oghelst placeres indenfor. Så holder alt meget længe min 50 år.. Er porten indenfor bliver den jo kun udsat for slagregn. Brædderne må gerne have en profileret kant det er en del af en klassisk port..
Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 26-06-2003).]