træport

Vi har renoveret en ladebygning hvor en del af den nu skal fungere som garage. I øjeblikket er der et 'gabende hul' og jeg skal have en 2-fløjet port sat i som hængsles udenpå murene. Jeg vil lave den selv i træ og den skal have et 'simpelt' sort udseende for at passe ind.

Hvilken slags træ skal jeg bruge? - Den kommer til at vende mod syd og skal også holde til vestkystens vejr.

Er der evt. nogle som kan give henvisninger til tips og ideer? Den skal jo helst ikke komme til at hænge med tiden.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Roed (den 26-06-2003).]
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lade porte hængsles indvendigt !!

Se på din nabos porte og kopier konstruktionen. Det drejer sig om at holde de øverste hjørner, længst væk fra hængslet, oppe på deres rette plads. Det gøres ved at have en skråstiver der løber ned til nederste hængsel hjørne. Denne skråstiver tappes ind i top og bund for at de ikke skal skride.

Men det letteste er at kigge på en gammel lade port. Her vil du også se at den hængsler ind i laden og at der er en bom eller to der holder porten lukket og sikkert et håndtag der lukker i toppen også.

Min mening on farven kan du jo bruge eller lade være men generelt mener jeg at lade porte er røde eller evt grønne... Men andet er jo også muligt.

Se evt nogle gamle billeder i bøger om egnen på biblioteket eller lokalhistorisk arkiv eller spørg hos naboerne.

Hvad angår træsort vil en gran være fint. Men maler du og sørger for at porten holdes fri af jorden, oghelst placeres indenfor. Så holder alt meget længe min 50 år.. Er porten indenfor bliver den jo kun udsat for slagregn. Brædderne må gerne have en profileret kant det er en del af en klassisk port..

Venligst Njord wink

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 26-06-2003).]

MVH Njord
Tak for hurtig svar.

Jeg ved godt, at en port bør hængsles indvendigt - vi har såmænd en anden større ladeport i samme bygning og den er netop hængslet indvendigt. Problemet er bare, at pladsen til bil bliver meget knap, hvis porten skal åbne indad.

Hej smile

Det bedste du kan gøre, er at lave den i krydsfinerplader. (vand og kogefast).
Det er billigt og nemt. Du kan pynte pladerne med lister, så det kommer til at ligne 2 på 1 beklædning.

Husk at lave det nederste snit skråt, så vandet ikke suger ind i træet i bunden.

Mvh
ThomasB
En port skal ikke være 1 på 2 !
Det skal være profil brædder der stødes sammen måske med not og fer.

Men hvad med den port du allerede har er det ikke en OK konstruktion ?? Hvis ja så kan du jo bare lave en der ligner.

Jeg mener ikke du skal lave noget med en krydsfiner plade.. Det er ikke den rigtige måde. Men det skrå snit i bunden er fint, skrå så den udvendige side er dybest. Men gamle porte er oftest bare plane i bunden men de står jo også inden form og ikke ude i regnen..

Du vil med fordel kunne lave et ganskelille udhæng over portene. Et brædt på skrå der leder vandet ud over porten. Det vil være en super løsning, og er ret let da du fremstiller en antal skrå klodser du fastgør på væggen og skruer dine skrå brædder fast i disse.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej smile

1. Hvem har dog sagt at en port ikke må have 1 på 2 beklædning? (iøvrigt taler jeg om lister, der skal sidde på krydsfineren, så det ligner 1 på 2)

2. Hvorfor er krydsfiner "ikke den rigtige måde"?

En krydsfinerport vil ALDRIG komme til at hænge.
En krydsfinerport er UTROLIG holdbar, især ved vand/kogefast finer.
En krydsfinerport er MEGET nem at fremstille.
En krydsfinerport kan isoleres, uden vindpap osv.
En krydsfinerport kan fremstilles, så man ikke kan se at det er krydsfiner.
En krydsfinerport er billig i materialer.

Mvh
ThomasB
Annonce
Medens de lærde strides, kan du nå at lave en TODELT port, som åbner indad.
Lav den i gran, og efterbehandel med finsk trætjære. Derved får du en sort farve, samt en port, der kan tåle det barske klima.
Glem alt om moderne beklædninger, du skal bibeholde den byggestil, som allerede er benyttet, både hos dig selv, men også af andre.

Mvh.
bodker

Hej Bodker.

Hvor er jeg enig - byggestilen er det væsentligste.

Og når de "lærde strides" så lærer vi andre en del, for så bliver der brugt kræfter på at dokumentere hvorfor det ene er rigtigt i stedet for det andet, og vi sidder, uden at lave noget som helst og høster alle frugterne af den faglige diskussion.

Bedre kan det ikke være.

Er det ikke skønt med en debat, når ikke det er for debattens skyld, men for indholdets!

Det synes jeg i hvertfald.

Alle meninger udspringer af, den viden vi tilfældigt har optaget fra mange andre og som vi mener er korrekte + vores egne erfaringer, som vi så mixer og derfra får vi så vores endelige mening/løsning fra, så LDS er genial - svar er godt - debat er på et højt plan bedre eller ligeså godt. Men alle lærer, og tak for dem der gør indsatsen.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
NETOP BYGGESTILEN SKAL HOLDES.

derfor er krydsfineren ikke noget alternativ. Og porten bør side indenfor.
Men hvis porten skal udenfor så er der rige muligheder for at holde den tæt på den oprindelige udformning..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Jeg takker endnu en gang for svarene.

Nu vil jeg snarest gå igang i sommer ferien.
Jeg vil undersøge finsk trætjære.
Jeg vil ikke anvende krydsfiner selvom det er utroligt funktionelt.

En skam man ikke kan vedhæfte billeder i det her forum - Kunne både våre oplysende og interessant :-)

Bare en lille kommentar: Min klassisk svenske lade er selvfølgelig af træ og der åbner alle porte og døre udad. Jeg ville faktisk være ked af at skulle undvære det tilsammen betragtelige antal kvadratmeter portene ville optage, hvis de åbnede indad! Og sikke et besvær det ville give når jeg skulle ud og ind med mine lange stiger og mit lange tømmer...

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også