Tik tik fra brændeovn

Når vi har fået godt gang i brændeovnen er den begyndte at sige en ret højlydt "tik" lyd, som om metallet giver sig lidt. Det kommer med interval på imellem 2 og 10 sekunder imellem hvert tik.

Er det et velkendt problem, og i så fald med en velkendt løsning? smile

 Check min opskriftsside

Når vi har fået godt gang i brændeovnen er den... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et normalt problem ved (Billige) brændeovne. Det er som beskrevet fordi pladejernet arbejder. Den har ikke været overophedet??
Du kan prøve at pille alle pladerne ud af den, og så se om du kan komme til at slå på den i siderne, for at komme af med nogle af spændingerne. Det har jeg haft god erfaring med.

Mvh
Det er et normalt problem ved (Billige) brændeovne. Det er som beskrevet fordi pladejernet arbejder. Den har ikke været overophedet??
Du kan prøve at pille alle pladerne ud af den, og så se om du kan komme til at slå på den i siderne, for at komme af med nogle af spændingerne. Det har jeg haft god erfaring med.

Mvh
Det er et normalt problem ved (Billige) brændeovne. Det er som beskrevet fordi pladejernet arbejder. Den har ikke været overophedet??
Du kan prøve at pille alle pladerne ud af den, og så se om du kan komme til at slå på den i siderne, for at komme af med nogle af spændingerne. Det har jeg haft god erfaring med.

Mvh
Det er et normalt problem ved (Billige) brændeovne. Det er som beskrevet fordi pladejernet arbejder. Den har ikke været overophedet??
Du kan prøve at pille alle pladerne ud af den, og så se om du kan komme til at slå på den i siderne, for at komme af med nogle af spændingerne. Det har jeg haft god erfaring med.

Mvh
Det er et normalt problem ved (Billige) brændeovne. Det er som beskrevet fordi pladejernet arbejder. Den har ikke været overophedet??
Du kan prøve at pille alle pladerne ud af den, og så se om du kan komme til at slå på den i siderne, for at komme af med nogle af spændingerne. Det har jeg haft god erfaring med.

Mvh
Annonce
Citat fra Allan_Nielsen

, og at det ikke er noget der skyldes vores bestemte ovn.


Efter vi skiftede ovn har der ikke været det mindste tik overhovedet. Og det er helt lige meget hvad og hvormeget jeg fylder i den. Så jo det er ovnen der er problemet.

 

så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvad en billig ovn er i skorstensfejeren øjen, for vores fokus 1 som bestemt ikke er billig og samtidig med støbejerns kammer beregnet til koks også tikker når den kører maks..
ALT jern gir sig når det blir varmt eller køler af, og det vil gi lyde. ¨
Det kan så godt være at en ren pladeovn af billig kvalitet larmer mere men der vil altid komme et par lyde...
Hvis man køber en god kvalitets ovn, er der brugt mange flere timer på ovnen, og udarbejdelse af ovnen.Det giver kvalitet i svejsearbejdet, da de er håndsvejst, og kvalitet koster timer. Og nej, en god ovn skal ikke sige noget af betydning. Selvom jern selvfølgelig arbejder.
Desuden skal der ikke fyres koks af i en brændeovn, da det skal brændes under et helt andet forbrændings princip. Dette gælder også selvom man sætter en gris ind i oven, då er det stadig ikke korrekt.
Citat fra Skorstensfejeren

Hvis man køber en god kvalitets ovn, er der brugt mange flere timer på ovnen, og udarbejdelse af ovnen.Det giver kvalitet i svejsearbejdet, da de er håndsvejst, og kvalitet koster timer. Og nej, en god ovn skal ikke sige noget af betydning. Selvom jern selvfølgelig arbejder.
Desuden skal der ikke fyres koks af i en brændeovn, da det skal brændes under et helt andet forbrændings princip. Dette gælder også selvom man sætter en gris ind i oven, då er det stadig ikke korrekt.


Tak for rådene.

Jeg har aldrig fyret med koks, kun helt normalt træ, der har ligget i 1-2 år inden brug. Og nej, mig bekendt har den aldrig været overophedet, men jeg ved selvfølgelig ikke, hvordan den tidligere ejer af huset har behandlet den. (Vi har kun boet her i 6 mdr)

Med tiden håber jeg på at vi får "tid" til at skifte brændeovnen, så må vi gå efter en god kvalitet.

 Check min opskriftsside

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis