løsninger på krydsfinertag

jeg skal have lavet nyt tag. Løsningen er et tagpap tag.

Mit problem er blot at jeg har 1 meter mellem spær hvilket betyder at jeg får et temmelig stort spild af krydsfiner plader - da disse jo skal samles over spærene. Jeg har dog to mulige løsninger på problemet og vil høre hvad i siger til dem_

1. jeg lægter taget og sømmer krydsfineren på disse - så slipper jeg for at skærer pladerne til samling over spær og spildet bliver dermed mindre

2. taget bliver lægtet men pladerne bliver vendt 180 grader i forhold til normalt - dette resulterer i et langt mindre spild. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt det er en optimal løsning idet jeg så ikke får fer-not samling i top og bund af pladerne med sideværs. Men er det noget problem?

Håber nogle har noget fornuftigt input til de to løsninger
jeg skal have lavet nyt tag. Løsningen er et... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Nif

Ud ved tagryggen?? skal der ikke være ventilation hele vejen rund om taget. altså 50mm som går fra den ene tagfod til den anden på modsatte sideconfused


Jeg er ikke lige klar over hvilken konstruktion du har og kan derfor ikke udtale mig - luft har jo en begrænset "rejselængde" for at ventilere optimalt - bliver afstanden mellem de to punkter for stor vil der ikke være optimal ventilation...
Huset er ca. 10m bredt og 27m langt. Har en taghældning på 45g. Det er ikke en konstruktion som jeg har, men en som skal laves. Murene skal bare lige have muret huset på først. Så der går lige 5uger før der skal rejses spær. Jeg var ellers helt sikker på at der skulle være de 50mm fra fod til fod. Så blev luften trukket igennem fra den ene side til den anden.

 

jo man plejer at sige 50 mm luft så den er god nok - men du vil nok være godt hjulpet hvis du ligeledes sætte nogle udluftningsstudser i hvert spærfag. et i top og bund. De vil komme til at ligge under teglen så man ser dem ikke biggrin biggrin
Hvis man ikke ser dem alligevel, er det vel dumt at springe uden om dem. Så hellere være sikker. Takker for tippet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis