Hvordan fjerner man humlebier ?

Er der nogen i dette forum der ved hvordan man fjerner et humlebi-bo?

I mit tilfælde er bierne flyttet ind på mit loft idet jeg kan se, at de kommer ind og ud igennem mellemrummene på underbrædderne af mit hus.

I skrivende stund ved jeg ikke præcis hvor boet er på loftet, og jeg går lidt og frygter, at de har gravet sig ned i isoleringen i hulmuren.

Er der nogen der ved (har prøvet) hvordan humlebier laver deres bo på et loft? (mig bekendt plejer de at have deres bo i jorden).

Er der nogen der ved om deres bo består af en kube ligesom hvepse og almindelige bier?

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
Er der nogen i dette forum der ved hvordan man... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Humlebien er meget vigtig for naturen. Men er ikke en honningbi! Honningbien er slank og gullig/brunlig tribet. Humlebien meget buttet og nærmest pelsklædt.
Citat fra selvbygger

Er der nogen i dette forum der ved hvordan man fjerner et humlebi-bo?

I mit tilfælde er bierne flyttet ind på mit loft idet jeg kan se, at de kommer ind og ud igennem mellemrummene på underbrædderne af mit hus.

I skrivende stund ved jeg ikke præcis hvor boet er på loftet, og jeg går lidt og frygter, at de har gravet sig ned i isoleringen i hulmuren.

Er der nogen der ved (har prøvet) hvordan humlebier laver deres bo på et loft? (mig bekendt plejer de at have deres bo i jorden).

Er der nogen der ved om deres bo består af en kube ligesom hvepse og almindelige bier?


------------------
Mvh
Selvbyggeren



Humlebiernes bo minder ikke om hvepsenes eller biernes bo.
Humlebiernes bo ligner lidt en flad pandekage lavet som et månelandskab og noget rodet, det er et åbent bo og humlerne foretrækker derfor også at bygge typisk et sted der er overdækket. Det kan være imellem isoleringen , fuglekasser, muserede i jorden, hulmur o.s.v
Der er slet ingen grund til at slå humlebier ihjel, de er utroligt fredelige individer og er slet ikke intereserede i mennesker overhovedet og det er et stort nytteinsekt som ikke gør skade på hverken huset eller isoleringen.

Humlebiernes bo går i opløsning af sig selv når vinteren banker på døren
Det er kun dronningen der overvintrer. Og når foråret kommer flyver dronningen ud for at starte et nyt bo , det er sjældent at det gamle genanvendes.

Istedet for at ærge dig over at have fået disse logerende på loftet så prøv at vende det til glæde over naturens mangfoldighed og gensidige afhængidhedsforhold. Prøv at studere humlebiernes arbejde i blomsterne og frugttræerne. En humlebi er faktisk så fredelig at du sagtens kan komme på nært hold af den og enddog til at kunne klø den på ryggen uden men deraf .
se f.eks billederne på hvepsene nu 2007 på:

http://www.hvepsefjerner.dk

Kan du smile til en solsort og vinke til en stær, eller klø en humlebi på ryggen, så har du fundet ud af det der gør livet allermest værd. Humler elsker bare at blive kløet på ryggen. :

http://www.hvepsefjerner.dk/Hvepse2007/Voreshvepse%20128.jpg

http://www.hvepsefjerner.dk/Hvepse2007/Voreshvepse%20108.jpg

Ingen bier, ingen bestøvning
ingen bestøvning, ingen frø
ingen frø, ingen blomster
ingen blomster, ingen bier
ingen bier, ingen blomster
Jeg er klar over at tråden her er meget gammel. Jeg ville dog tilknytte en kommentar:
Det havde været super fedt hvis der blev svaret på det originale spørgsmål...
Ja humlebier er gode, og sjældent til gene. Men det er altså ikke ensbetydende med at de aldrig er det!
Det ingen nævner er den larm de laver.
Sidste sommer havde jeg 3 humlebi bo på loftet, 2 i hushjørnerne mod nord/vest og det sidste over hoveddøren. Alle 3 bo fik lov at blive der, og jeg oplevede ingen problemer med dem, syntes faktisk at det var lidt hyggeligt. - havde ingen hvepse i nærheden på noget tidspunkt, men om der er en sammenhæng kan jeg kun gisne om 😊.

Nu til sagens kerne, denne sommer har de slået sig ned i hulmuren ved mit soveværelse. Og jeg forudser at de kommer til at larme helt enormt når først der kommer flere humlebier til. (De kan allerede høres nu). Det med at lukke af er slet ikke en mulighed, loftet er tilgængeligt for dem alle steder fra, og jeg kan ikke komme helt derud, med noget der skulle kunne lukke det.
Den eneste mulighed jeg ser, er aflivning...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis