Hvordan fjerner man humlebier ?

Er der nogen i dette forum der ved hvordan man fjerner et humlebi-bo?

I mit tilfælde er bierne flyttet ind på mit loft idet jeg kan se, at de kommer ind og ud igennem mellemrummene på underbrædderne af mit hus.

I skrivende stund ved jeg ikke præcis hvor boet er på loftet, og jeg går lidt og frygter, at de har gravet sig ned i isoleringen i hulmuren.

Er der nogen der ved (har prøvet) hvordan humlebier laver deres bo på et loft? (mig bekendt plejer de at have deres bo i jorden).

Er der nogen der ved om deres bo består af en kube ligesom hvepse og almindelige bier?

------------------
Mvh
Selvbyggeren

Mvh
Selvbyggeren
Er der nogen i dette forum der ved hvordan man... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas; det kan selvfølgelig være vanskeligt at afgøre, hvornår dine indlæg rummer alvor, og hvornår de udelukkende er din spøg, men for det første stikker humlebier. De kan endda stikke flere gange, da de har en savtakket brod, de trækker ud efter brug. De sprøjter gift ind, men selvom brodden forbliver intakt, holder giftmængden i humlebier i reglen kun til to, tre eller fire stik. For det andet flyver de, som de fleste mennesker nok har iagttaget, aldeles glimrende. Den dér med at de ikke kan flyve, og bare ikke selv ved det, er noget uvidenskabeligt sludder. Deres flyveegenskaber er for længst videnskabeligt beskrevet og forstået.

<p>Venligst<br /> <br /> <br /> Thye</p>
Hej smile

Jeg var helt sikker på at en humlebi bed og ikke stak. Jeg må lige checke mine kilder wink

Jeg er helt klar over at en humlebi kan flyve, og jeg er også klar over at det er videnskabeligt bevist smile

Mvh
ThomasB
Da jeg har samme problem som "selvbyggeren", startede jeg GOOGLE, og
søgte under "gift mod humlebier" og fandt denne side.
Mit problem er ikke at jeg har Humlebier boende, men mere antallet og deres enorme aktivitet !
Det er lige ved vores terrasse, og er meget generende. Fordi det i år ikke er som de andre år, hvor de stille og roligt flyver ud og ind, men fordi de nærmest virker helt paniske eller på "stoffer".
Jeg har netop ventet lidt, for lige at se tiden an, men det her det går bare ikke.
Hvordan får man dem fjernet/slået ihjel, så vi kan bruge vores terrasse igen ???
Og jeg beder udtrykkeligt om et råd til fjernelse, og ikke et pædagogisk råd om, at det faktisk er nyttedyr, for det er jeg godt klar over.
Med venlig hilsen
Flemming.







Citat fra selvbygger

Er der nogen i dette forum der ved hvordan man fjerner et humlebi-bo?

I mit tilfælde er bierne flyttet ind på mit loft idet jeg kan se, at de kommer ind og ud igennem mellemrummene på underbrædderne af mit hus.

I skrivende stund ved jeg ikke præcis hvor boet er på loftet, og jeg går lidt og frygter, at de har gravet sig ned i isoleringen i hulmuren.

Er der nogen der ved (har prøvet) hvordan humlebier laver deres bo på et loft? (mig bekendt plejer de at have deres bo i jorden).

Er der nogen der ved om deres bo består af en kube ligesom hvepse og almindelige bier?


------------------
Mvh
Selvbyggeren
Hvis du kan finde ud af hvor de bor, kan du jo prøve at følge TriumfThyes råd.
Hvis det bare er gæster der kommer fra andre haver, er det nok ikke andet at gøre, end at fjerne de blomstrene planter fra terassen, eller håbe på at det går over af sig selv.
Har selv haft en million halvforvirrede humlebier i Cortoneasteren ved terassen, men da jeg er en af de pædagogiske miljøflippere, har jeg ikke rigtigt gjort noget ved det. Men det virker ganske rigtigt som om at de bliver "skæve" af cortoneasteren.

Green

Annonce
[Indlæg slettet]
Jeg ved snart ikke om man skal le eller græde over disse indlæg.

1. Humlebiers bo er så beskedent at de aldrig kan udgøre nogen farer for et hus' konstruktion eller evt. isolerings funktionsevne.

2. Humlebier graver ikke, men laver bo i eksisterende hulrum. Der forsvinder ikke hulmursisolering (hvor skulle de dog også gøre af det???).

3. Som alle bier, stikker humlebier.

4. Der skal endog MEGET til før de stikker, så at udrydde dem fordi de færdes på terrassen er helt hysterisk.

Skal jeg være helt ærlig, så synes jeg, at hvis man har den slags behov for at kontrollere naturen omkring sig, så skulle man måske flytte til et sted uden natur. Vær dog lykkelig for at bo et sted hvor helt uskadelige insekter gerne vil være! Opsæt evt. "humlebikasser" (A la en mejsekasse, men med et "for lille" hul) rundt omkring i haven. Gerne nær jordoverfladen. Det vil de nok foretrække fremfor et tagudhæng.
Ved ikke lige hvorfor skovmanden graver så gammelt et indlæg frem, men han har da ret i ihvertfald ÉN ting... humblebier laver ikke lort i din mur (jo det gør de, men ikke noget der er dårligt for muren). MURBIER KAN finde på at lave nogle SMÅ huller, og hvis man har dem i mange år, så kan det give problemer for din puds og spatel på muren. MURBIER skal du slå ihjel, og det gøres lettest ved at pudse din mur op når de går i hi om vinteren/efteråret. Murbier og humlebier er to forskellige typer bier. Murbier har oftest meget SMÅ kolonier, da de jo bor i huller i din mur (eller lign), hvorimod humlebier har meget større bo.

HUMLEBIER, er faktisk gode for miljøet, og du kan som oftest (hvis du kan komme TIL biernes bo) "sælge" din sværm til en avler. Han kommer og henter (droningen, resten følger så efter hende), og hvis sværmen er stor nok, så får du en lille håndøre. Bisværme, laver sjældent boer der er store nok til at de alle sammen kan være derinde på en gang (underligt nok), så derfor kan et ofte ret bekedent bo være hjemsted for en meget stor sværm. Ofte vil meget store sværme dog sidde i eks. et træ eller lign.
Kan du IKKE komme til boet, så bør du desværre nok forgifte dem. Hvis boet ligger i jorden, så kan du naturligvis prøve at grave det op, men det vil jeg godt skrive under på at de IKKE bliver galde for. At give dem røg får dem "kun" til at blive mindre agressive, det får dem ikke til at flytte. Men igen... kontakt en avler, så kan HAN finde ud af om han kan og vil have sværmen, og ellers så læg gift ved deres indgang.

Bier og andre "bestøvere" foretrækker naturligvis at bo nær ved deres mad, men kan SAGTENS flyve flere kilometer på en dag, og det vil derfor ikke hjælpe noget at give hele din have en portion round-up. Bierne har intet problem med at "spise ude". Personligt så vil jeg dog ikke have dem i nærheden når efteråret kommer, da bier og hvepse notorisk ofte bliver upålidelige på denne tid af året. Så selvom jeg indimellem er en "miljøflipper", så ryger hvepse og bier altså på min "hitlist" i september.
Der er meget sludder i denne tråd. Humlebier sværmer ikke på samme måde som honningbier. Biavlere vil ofte gerne hente en bisværm AF HONNINGBIER, men det er ingen selvfølgelighed. Der er ingen ide i at avle videre på sværmende bier, når hele avlsarbejdet går ud på at hindre sværmning. Dette gøres først og fremmest ved at fremavle sværmtræge dronninger! Sværmdrift gik af mode i tresserne de fleste steder. Selvsagt er der ingen ide i videre avl på sværme. Enkelte biavlere tager sig betalt for at hente sværme, da det ofte er et arbejde der ikke står mål med gevinsten. Vær glad hvis du bliver tilbudt et glas honning! Til information kan det nævnes, at småfamilier af god og kontrolleret, dokumenteret afstamning, kan købes i foråret til få hundrede kroner leveret. Det siger sig selv, at det derfor ikke kan svare sig at betale for en sværm, hvor man på ingen måde kender ophav og egenskaber. Sprøjter du med gift der er mærket som skadelig for bier, skal det ske uden for biernes flyvetid, ifølge dansk lov. Sker der sprøjteskade på en bifamilie er du erstatningspligtig, og Statens Bisygdomsinspektører vil ved hurtig analyse af de døde bier, kunne afgøre hvilket giftstof der har forrettet skaden. Pollenanalyser vil sammenholdt med vindretning, kunne dokumentere hvor bierne er blevet forgiftet. Så vær forsigtig! Endvidere går bierne ikke amok i sensommeren! Det er hvepsene der gør det.

Skal humlebier absolut udryddes, hvilket jeg ikke mener er nødvendigt, sker det mest humant med benzin. Det er også benzin der anvendes til aflivning af pestramte produktionsbifamilier. Men vurder om det virkelig er nødvendigt.

Jeg har været biavler med 12 - 25 produktionsfamilier i ca 8 år, og har kun en gang været ude og aflive en familie af humlebier. De var under et entregulv, og det kunne ikke lade sig gøre at blokere deres adgang til rummet. For dette arbejde tog jeg, som når jeg fjerner hvepseboer, 450 kroner til husejerens store forargelse . Dette dækkede materialer, kørsel og tre timers arbejde. Ejeren troede som mange andre at humlebier var penge værd, og at jeg ville købe dem af ham. Humlebier er IKKE honningbier!
- men humlebien er da vigtig for bestøvning i naturen generelt og ikke bare af hensyn til honningi??

hils på en STOR gedehams og du vil hygge om din humlebi...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis