Lystunnel znapster 311 9000 13-03-2008 10:34 Er der nogen der har erfaring med lystunneler og hvordan de er set i forhold til lysskakte...? 19 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
njord 6397 7120 14-03-2008 06:37 En lysskakt er det det samme som en lyskasse? Altså en støbt kasse ud for kældervinduet, der ellers ligge under jordniveau?Hvad er en lystunnel så? Kan du forklare, linke eller sætte billeder ind? MVH Njord
znapster Trådstarter 311 9000 14-03-2008 07:18 Lystunnel...: http://www.velux.dk/Produkter/Lystunnel/ Lysskakt...: http://www.bygogbolig.dk/pro/Artikler/velux_husk_500.jpg
njord 6397 7120 14-03-2008 07:52 Ja det var jo lidt andet end jeg troede.... Jeg kender da lysskakten som værende en god løsning. Specielt hvor der åbnes op i en rimelig stor vinkel op mod tagvinduet. Det kaster en masse dejlig lys ind i lokalt. Og der kan ventileres gennem tagruden. Lystunnelen har vi tidligere diskuteret en del her på siden. Men det er nogle år siden og da var det en anden producent ( eller markedsføring ) Og her var stemningen lidt "lunken". Jeg vil vælge skakten af de to. Bla da den også kan bruges som ventilation. Og på mig virker det lidt underligt med en lysende skive i loftet.... MVH Njord
znapster Trådstarter 311 9000 14-03-2008 08:25 Citat fra njordJa det var jo lidt andet end jeg troede.... Jeg kender da lysskakten som værende en god løsning. Specielt hvor der åbnes op i en rimelig stor vinkel op mod tagvinduet. Det kaster en masse dejlig lys ind i lokalt. Og der kan ventileres gennem tagruden. Lystunnelen har vi tidligere diskuteret en del her på siden. Men det er nogle år siden og da var det en anden producent ( eller markedsføring ) Og her var stemningen lidt "lunken". Jeg vil vælge skakten af de to. Bla da den også kan bruges som ventilation. Og på mig virker det lidt underligt med en lysende skive i loftet.... Problematikken i lysskakten er at jeg i så fald får et tagvindue der sidder 4-5 meter over gulvoverflade... Lidt uheldigt med en 2 meter lang lysskakt i et badeværelse... Men det kan godt være det bare er mig for jeg er lidt i tvivl om at rummet konstant vil føles koldt når varmen kan stige til vejrs...
helja 1135 8520 14-03-2008 10:50 Hej,,Lavede en i mit gamle hus.. Havde en lang mørk gang.. der var næsten 90grader knæk på "røret" oppe på loftet, men det virkede fantaskisk.. (konen var lykkelig) Det "rør" der er mellem top og bund, er ret godt til at reflektere lys, så efter min mening er det kanon..Min top var rettet mod syd.. (?) Mvh Jan J Annonce
A-torsten 91 9900 14-03-2008 11:22 Kig evt her : http://www.byggecity.dk/Projekt/Ovenlysvindue.html Der en en video der beskriver monteringen af sådan en lystunnel... Egentligt ret simpelt... Og det ser da nok ud til at give en god mængde lys... mvhAnders
znapster Trådstarter 311 9000 14-03-2008 11:47 Citat fra A-torstenKig evt her : http://www.byggecity.dk/Projekt/Ovenlysvindue.html Der en en video der beskriver monteringen af sådan en lystunnel... Egentligt ret simpelt... Og det ser da nok ud til at give en god mængde lys... mvhAnders Jepsen men det er også der forskellen er - hvorimod et tagvindue giver dagslys kunne jeg godt være bange for en lystunnel mere minder om en loftslampe købt i silvan for under 100 kroner...
Twist 1685 2860 14-03-2008 12:30 Det kommer vel også lidt an på hvordan du udfører arbejdet, og hvilken "type" tunnel du bruger.Jeg har desværre kun erafing fra nogle lidt større modeller, hvor man med reflakterende overflader spejler lyset igennem tunnelen, og lader den strømme ud af et.... I mangel af bedre ord; Et kunstigt vindue. Der er vel i terorien kun tale om en gannemsigtig akrylplade, eller noget billigt glas. Men det ligner i hvertfald ikke en lampe hvis man laver denne form for afslutning. Men det er klart at din tunnel skal også se pæn ud hvis du vil bruge klart glas istedet for matteret glas ved afslutningen. Men hvis du er mere bekvem med en lysskakt, så kan du vel bare afslutte sådan en i loftshøjde med en gennemsigtig akrylplade eller et stykke termoglas. Så bliver det meste af varmen vel på den varme side.
znapster Trådstarter 311 9000 14-03-2008 12:50 Citat fra TwistMen hvis du er mere bekvem med en lysskakt, så kan du vel bare afslutte sådan en i loftshøjde med en gennemsigtig akrylplade eller et stykke termoglas. Så bliver det meste af varmen vel på den varme side. Vil det ikke skabe en frygtelig masse kondens på oversiden af dette stykke glas...???
Twist 1685 2860 14-03-2008 13:03 Det kommer da an på hvor godt isoleret der er, og hvordan du ventilerer skakten. Hvis du laver lidt ventilation (evt. en rist) et eller andet sted i skakten, så burde der da ikke dannes kondens på oversiden af glasset. Der kan/vil dog fortsat dannes kondens på UNDERSIDEN, men det vil der nok alligevel da det jo er et badeværelse du taler om, ikke ?
LDS Tip Automatisk tip Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS Se mere her