Lystunnel

Er der nogen der har erfaring med lystunneler og hvordan de er set i forhold til lysskakte...?
Er der nogen der har erfaring med lystunneler og... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Twist

Det kommer da an på hvor godt isoleret der er, og hvordan du ventilerer skakten. Hvis du laver lidt ventilation (evt. en rist) et eller andet sted i skakten, så burde der da ikke dannes kondens på oversiden af glasset. Der kan/vil dog fortsat dannes kondens på UNDERSIDEN, men det vil der nok alligevel da det jo er et badeværelse du taler om, ikke ?

jepsen the master bathroom
Men jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke skal isolere selve "røret" fra taget ned til loftet. Det vil jeg da mene, at det burde kunne formindske kondensen.
Citat fra mortenfuglsang

Men jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke skal isolere selve "røret" fra taget ned til loftet. Det vil jeg da mene, at det burde kunne formindske kondensen.

Den luft der er i røret har samme temperatur som loft rummet og vil derfor ikke skabe kondens. Isoleringen mellem den varme luft i huset og den kolde luft i røret bliver adskilt af den isolerende "glasplade".
Det er jo ikke ligesom et aftræk fra emhætte eller lign. hvor der er varm luft i røret (som vil kondenserer mod en evt. kold rørside).
Men om den "glasplade" kan holdes kondenfri ved jeg ikke.
Citat fra znapster

Er der nogen der har erfaring med lystunneler og hvordan de er set i forhold til lysskakte...?

Hej hej..

Vi har netop monteret tre lystunler i taget og om en halvanden måneds tid, når maleren er færdig bliver de færdig monteret i selve loftet. Skal med glæde vende tilbage og fortælle hvor godt det er. Kan jo evt smide et pic's eller to.

Vi har valgt tunelvinduer da de skal sidde netop hvor rygningen er på taget og da man blot kan rykke røret lidt, blev det dem.

Mvh

Laila
Synes dit valg skal tages ud fra om du ønsker at få sollyset ind i rummet eller om du "bare" vil have lys-effekten, kontra besværet med opsætningen.

Som du selv skriver, så er det "uheldigt" med et tagvindue der sidder højt, men er du interesseret i sollyset er der ingen vej udenom et tagvindue og en lysskakt. Effekten er super og tagvinduet kan sagtens betjenes med en stang, en motor eller et snoretræk.

Er der konstruktionsmæssige hindringer i dit hus der gør det besværligt at opsætte en lysskakt, så kommer lystunnellen ind i billedet, da den til en vis grad kan lede lyset rundt om forhindringerne. Bivirkningen er at du "kun" får ledt lyset indirekte ind i rummet.

Hvorfor være bange for at løbe panden mod en mur,
når ingen ved om det er muren der holder ? :roll:
Annonce

Nu er der nogle som har skrevet til mig og langt om længe fik jeg lagt et billede ind....

Har et i den “lange” gang, et i bryggerset og et på badeværelset.

Er I glade for jeres lystunneller?

Vi har snakket med en del tagfolk og deres reaktion har været alt fra at de var fantastiske til at det bare var en dyr lampe.

Hej

Ja vi er rigtige glade for at vi valgte dem for elleve år siden. Det giver et naturligt lys i badeværelset og den lange gang. Den vi har i bryggerset giver ikke så meget for der har vi en stor indgangsdør med sideparti som giver meget mere lys end vi havde regnet med. Men ja i teorien er det jo nogle store lamper. Men ville have lavet det igen idag i badeværelset og den lange gang....

Selvom det kan virke som en dyr lampe. Er der jo bare en kæmpe stor forskel på dagslys og kunstig lys. Jeg vil til hver tid lave en sådan løsning eventuelt med ovenlysvindue i stedet for. Det kan laves virkelig flot der er masser af inspiration på nettet

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også