Lægning af trægulv

Hej alle

Jeg skal have lagt nyt trægulv i huset. Jeg har valgt, at det skal være et svømmende gulv.

Min plan er at lægge gulvspånplader ovenpå træbjælkerne, og ovenpå dette det svømmende gulv.

Er dette en dårlig ide? Jeg forudsætter, at bjælkerne ligger lige. Har endnu ikke fjernet det gamle gulv, så jeg ved ikke dette endnu.

Mit spørgsmål er, om der er nogle problemer i at skrue gulvspånplader direkte i bjælkerne.

Hvis bjælkerne ikke er lige, skal jeg have monteret støttestrøer; dem skruer jeg vel bare i siden på bjælkerne? Gøres dette direkte eller er det bedre med bjælkesko eller lignende?

Nu vil nogen nok sige, hvorfor lægge plader ovenpå bjælker og ikke i stedet lægge et bærende trægulv? Det er nu bare den løsning jeg har valgt, men skulle der være nogen med nogle argumenter til at gøre det på denne måde i stedet, så er de da velkomne.

På forhånd tak

Carsten
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej..

Når vi i firmaet retter gamle gulve op, skærer vi bare nogle kiler der passer ovenpå de gamle strøer og retter gulvet op på den måde.. På den måde kan det gøres meget billigt, da det tømmer du skal bruge til at lave kiler med oftest ikke er af ret stor dimension. Det vil det oftest være hvis du skal til at skrue noget på siden.. Skriv igen hvis dette ikke er svar nok..

M.v.h Nordin
Det er nu ikke så meget opretning af det gamle gulv jeg tænker på i denne forbindelse. Men helt klart en god ide med kiler, hvis der er behov for opretning. Hvordan måler man egentlig nemmest, om gulvet er ret eller ej.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nr 1 er et niveulerings apparat. ellers kan du måle ud med en lang retskinnde hvor du holder en lodstok ovenpå med den kan du vatter ud i hver ende af rummet og der imellem spænde murersnor op mellem de ud vatteret punkter. ellers lyder dit projekt da meget fornuftigt. good luck.
Så det er ikke en dum ide at lægge gulvspånplader og ovenpå dette et svømmende gulv? Er krydsfinerplader bedre en gulvspånplader? Og hvilken tykkelse vil i anbefale? Overveje 22 mm.
Nej iden er god nok. gulv spånplader er 22MM og er nok den biligste løsning men husk lige og tjæk hvad max strø afstand er for gulv spånpladerne så gulvet ikke giver for meget efter når man går på det.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har set, at afstanden må være maksimalt 600 mm. Er det for stor en afstand? Og hvis cc afstanden er for stor. Lægger man så hjælpestrøer vinkelret på bjælkerne?
Jeg er ikke helt klar over hvad max afstand må være men forhør dig i trælasten.
jeg har før selv haft problemet med for lang strø afstand da jeg skulle lægge et plankegulv (fyrtræ) der var afstanden 90cm mellem bjælkerne, jeg mener jeg skulle op i en 32MM kulvbræt for det kunne ligge med den afstand, men det var ca. 100M2 gulv så jeg kunne godt se at mer udgiften mellem et 22 og et 32MM gulvbræt ville være ud over mit bueget. så jeg satte metal vinkler på siderne af bjælkerne og lage en rigel på fladen (4,5x95 høvlet gran) vinkel ret mellem bjælkerne og midt mellem de eksisterne bjælker lage jeg så en ekstra strø på højkant (4,5x95 gran) på de "stik bjælker" jeg havde monteret på vinklerne. Det er blevet et super stabilt gulv da der nu er så kort mellen strøerne.
Tak for de mange svar.

Jeg har nu fået hevet noget af det gamle gulv op. Jeg kan se, at der er 95-100 cm mellem bjælkerne, så skal igang med hjælpestrøer.

Lige for at se, om jeg har forstået det ret. Så lægger man nye bjælker vinkelret mellem de eksisterende bjælker monteret på bjælkesko skruet ind i de eksisterende bjælker. Ovenpå de nye bjælker lægger man en gulvstrø. Er dette korrekt? Og derudover har jeg lige følgende spørgsmål:

1. Hvor skal strøerne skrues fast?
2. Hvilken skrue vil I anbefale til at fastgøre bjælkerne mellem de eksisterende bjælker.
3. Skal gulvhøjden med de nye strøer være på niveau med de eksisterende bjælker eller over? Eller er det lige meget?

På forhånd tak for hjælpen
strøerne skal den højde du vil ha dem til at være i , det nemmeste er jo bare at hæve gulvet lidt så det blir lige..
dine bjælkesko skal skrues med beslagskruer, og det samme gælder støttebjælkerne.
Kan man ikke nøjes med et lag bjælker mellem de eksisterende bjælker?

Havde tænkt på en 125x125 eller en 63x150 stillet på højkant. Er det ok, eller skal jeg gå efter en anden størrelse?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også