Lægning af trægulv

Hej alle

Jeg skal have lagt nyt trægulv i huset. Jeg har valgt, at det skal være et svømmende gulv.

Min plan er at lægge gulvspånplader ovenpå træbjælkerne, og ovenpå dette det svømmende gulv.

Er dette en dårlig ide? Jeg forudsætter, at bjælkerne ligger lige. Har endnu ikke fjernet det gamle gulv, så jeg ved ikke dette endnu.

Mit spørgsmål er, om der er nogle problemer i at skrue gulvspånplader direkte i bjælkerne.

Hvis bjælkerne ikke er lige, skal jeg have monteret støttestrøer; dem skruer jeg vel bare i siden på bjælkerne? Gøres dette direkte eller er det bedre med bjælkesko eller lignende?

Nu vil nogen nok sige, hvorfor lægge plader ovenpå bjælker og ikke i stedet lægge et bærende trægulv? Det er nu bare den løsning jeg har valgt, men skulle der være nogen med nogle argumenter til at gøre det på denne måde i stedet, så er de da velkomne.

På forhånd tak

Carsten
Hej alle Jeg skal have lagt nyt trægulv i huset.... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet en lille tegning hvordan jeg mener, og som jeg har gjort.

lysegrøn= eksisterne bjælke/strø

lyseblå = en rigle 4.5x9.5 den ligger på fladen mellem de eksisterne bjælker og der er en der står på højkant og udgør så den ekstra strø.

sort= vinkler der er skruget på siden af bjælkerne som riglen (4.5x9.5) ligger på.

Håber du forstår.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det ser rigtig godt ud. Så er jeg helt med på, hvad du mener. Tak for svaret.

- Hvordan har du sat den, som står på højkant på?
- Har du brugt bjælkesko eller vinkelbeslag?

Men med den viste konstruktion bliver cc afstanden mellem 40 og 45 cm. Da den skal være 30 ved vådrum, så skal jeg lægge to på højkant mellem de eksisterende. Kan konstruktionen holde til det?

Hvad med den anden ide med lægter mellem de eksisterende bjælker, hvori der skrues gulvplader? Er det en god løsning, og hvorledes skal disse lægter/strøer/reglar dimensioneres?
Jeg mener saktens konstroktionen kan holde du fordeler jo vægten over flere strøer. men sørg for at vinklerne er monteret med nogle orentlige (ikke for korte) skruger og lad vær med at spare på dem.
De strøer der er på højkant har bare fået en stikskruge (en skrå skruge ind i siden af strøen og ned i den der ligger på fladen (husk at bore for).

Den konstruktion med pladerne er nok dyrere i matriale og jeg kan ikke lige se hvordan du skal kunne rette gulvet op med den model. jeg ville personligt holde mig til "tegnings modellen".
den bedste løsning er at lægge nye bjælker mellem de gamle som du selv foreslår
hvor kaftig de skal være afhænger af hvor stort spænd du bliver nød til at have
læg evt en gummistrimmel ovenpå alle bjælker , så undgår du risikoen for at det kommer til at knirke når du går på det

gulvmontøren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som det er nu er cc afstanden mellem de eksisterende bjælker 90-100 cm. Min plan er at montere lægter (e.l.) vinkelret mellem de eksisterende. Disse monteres med enten vinkelbeslag eller bjælesko (hvad er bedst). CC afstanden mellem de nye bjælker vil i badeværelset være på 30 cm og i de resterende rum 45 eller 60 cm (producenten af gulvspånplader anbefaler en maksimal afstand på 60, når rummene skal anvendes til almindelig beboelse, men er det bedre at gå ned på 45 cm?). Kan du på baggrund sige, hvor kraftige disse hjælpebjælker skal være?

God ide med gummiliste
så må jeg lige vide
hvor langt et spænd er der mellem evt understøttelse ( murre hvis det er 1 sal , eller er der krybekælder under , så der kan klodses op for hver 1m )
hvis der er 100 cm mellem bjælkerne nu , er det fint hvis der bare kommer 1 stk imellem hver
Der er cirka 6,5 meter mellem murrene, og det er i en etage adskillelse.

Saa vidt jeg har forstaaet, saa skal cc afstand vaere paa 30 cm, hvis det er i et vaadrum. Saa der skal jeg vel have 2 stk imellem hver. Hvor stor afstand skal der vaere mellem understoetningsstroerne?
et mål der går meget igen for opklodsninger/understrøninger er for gulv 30 og 60 cm for loft 30 og 45 cm.

din gulvspån skal have en strø afstand på 60 så skal du ikke skære pladen kortere hver gang som du ellers ville skulle hvis afstanden var 50.

(0)-60-(100)120-180(200)240(300)360-(400)-420 osv. (bjælkerne i parantes)

så hvis du understøtter pr 60 ved normal beboelse og 30 v/ vådrum (strøer)
så understøtter du også strøerne på tværs pr. 60 brug min. richler 95*40 som strøer.
hejsa.
Jeg er igennem det samme som du.

jeg brækker gulvet op og forstærker det med ekstra gulvstrøer.
afstanden på mine gulvstrøer er lige under 60, så de overholder reglementet.
Når det er gjort klodser jeg det op nedenunder med mursten og kiler.
ovenpå det hele ligger jeg 22 gulvplader.
Så har jeg bestilt Garant til at komme og ligge linolium på, men de fuldspartler det hele. så det er jo fedt..
Så sådan har jeg gjort det.


Claus AKA pillen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også