Hvilket trægulv skal man vælge - når man har katte?

Hej,

Ja, vi vil gerne have nogle gulvtæpper skiftet ud med trægulve - men har to katte, som allerede har sat nogle grimme ridser i noget af det fyrtræsgulv som vi allerede har. Derfor vil jeg hører om der er nogen som kan anbefale hvilket gulv man skal lægge, hvis det skal kunne modstå katteklør så godt som muligt... Vi kunne godt tænke os noget lignende sæbebehandlet ask, men er det stærkt nok og er der nogen som har bedre forslag?

Bøgen
Hej, Ja, vi vil gerne have nogle gulvtæpper... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Lauhansen på 05 nov 2010 07:39
Jeg ville starte med at skyde de katte .......................... JOKE

Synes måske ikke det er helt seriøst, det der.....

Men pointen er måske at du skal prioritere, hvad er vigtigst for dig? Kattene eller gulvet?
Jeg har selv matlakkeret eg, og en uvoren skarnskat der heller end gerne prøver på at sætte kløerne i det - men kan ikke trænge ned i lakken, så den laver ingen ridser! Det er meget værre at få piger ind i stuen i stilethæle

Men du kan også klippe spidsene af kattenes kløer, med alm. negleklipper, bare ikke klippe for kort!



Skrevet af Inga Johannsdottir på 05 nov 2010 09:33

Min gamle far var Skomager, og fik i sin tid målt hvor meget en stålhæl på 
10 mm. trykkede når "pigen" vejede 50 kg.  Og hold så fast i noget ! ca. 0,5 ton
Så ikke så sært at du ikke er vild med stiletter på dit gulv.


En pige der vejer 50 kg trykker på sin ene stilethæl med 50 kg - hverken mere eller mindre.
Men man kan sige at der 50 kg er konsentreret på et lille areal - i dette tilfælde en cirkel med en diameter på 10mm.
Hvilket svarer til et areal på 78,5 mm2 eller 0,00785 m2. Altså et tryk på 50 kg på 0,00758 m2
Hvilket svarer til en belastning på 6369 kg eller godt 6 tons - pr m2.

Du må simpelthen huske forkert håndværker. :o)
vi har gamle fyrretræs gulve, fra 1965, som er blevet slebet, hvidpigmenteret og olieret her i 2009. og vi har fået 2 katte.. der er intet at se.. olieret gulve er nok det bedste når man har husdyr, selv om der skulle være lidt at se, så giver man dem en vask med det rigtige hvide oliesæbe, også er alting fint igen
Har selv haft to katte i fjorten å. De første år levede de på et fyrretræsggulv, der var ludbehandlet og sæbebehandlet. Det kunne absolut ikke ses på gulvet, at der var katte i huset. Det kunne selvfølgelig ses at huset er beboet og bliver brugt, tak Gud for det! Nu har vi kun en kat, og et olieret egetræsgulv (Timbermans slotsplank), og det er heller ikke katten der laver mærker i dt nye gulv. Det er lidt næmmere at se når katten fælder, på det nye gulv, men det er en helt anden problematik. Gi katten et eller andet at kradse i, for at beskytte møblerne, gulvet er det ligemeget med.
Næh det gør jeg ikke hpox, for det du beregner ud fra er en vægt der er stillestående eller afsat med hele fladen på en gang. Det er dog ikke tilfældet med en stilethæl, prøv at bemærke hvordan du selv går i et par sko. Det er først kanten af hælen der rammer undelaget hvorefter skoen i slowmotion set, bevæger sig helt ned og berører med hele fladen og slipper igen med tåen. Der er blot det at det var let at se på parket gulve når kontor pigerne havde været på gulvet. Der var ridser og fordybninger i træet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis