Hvordan sliber/fjerner du bundmaling.

I alle de år jeg har haft båd har jeg bare slebet det ujævne bundmaling af med slibeklods og sandpapir. Fuldstændig som jeg har set de andre gøre det på havnen.
Men man bliver jo blå som en smølf og sviner jo også jorden, selv om man prøver at samle slibestøv op med en pressening.
Jeg har i madsneøs katalog www.mmc.dk på side 31 set en skraber som kan sættes til en støvsuger, men de skriver at den også tager primeren??
Nogen der har prøvet den skraber og kan man styrer den så den kun skraber løs bundmaling af.
Eller er der andre gode måder at gøre det på så ikke pengepungen får åndenød og man ikke kommer til at ligne et blåt miljøsvin??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I alle de år jeg har haft båd har jeg bare slebet... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For snart mange år siden havde Nakskov et skibsværft. Min kammerat og jeg havde en 13' jolle, som vi sejlede Fjorden tynd med dengang.

Mens værftet lavede skibe, var havnen en 'sort sump'. Al vanddybde over 2 meter var usynlig. Og det gjaldt i meget af Fjorden, indtil 2 -3 SM fra værftet.

Værftet lukkede i '86, og allerede året efter kunne man pludselig ane bunden selvom der var 4 -5 meter ned. Året efter igen kunne man se bunden i meget af havnen.

Der var ikke kommet færre lystsejlere i havnen, tværtimod. Sukkerfabrikken havde dog også installeret bedre filtre, det kan have gjort en del.

For omkring 10 år siden lukkede B&W i København. Få år efter var havnen så ren, at man anlagde et friluftsbad nede ved Sydhavnen. Og flere er på bedding.

Og alt det på trods af at der stadig er en enorm bunke lystbåde i området - de forurener åbenbart (og gudskelov) ikke så meget som den gamle industri.

Der, hvor jeg vil hen, er at den smule giftstof, de danske lystsejlere bidrager med i det samlede regnskab, er så lille, at vi til enhver tid vil vælge den effektive, fremfor den økologiske, bundsmørelse. Der ligger en snekke lige ved siden af os på land, og hun lider fælt af rur, har formodentlig fået den økologiske behandling sidste forår

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvad er der nu galt med Hempells? Den, vi købte sidste år, og malede vores Bente II med, virkede i dén grad. Vi var max. ude i 20 timer, og alligevel var der ikke antydningen af skaller på andet end lige skruen, da vi tog hende op efter 5 mdt i vandet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Albino den bundmaling for svinder også i Danmark. I første omgang var den blevet forbudt, men dansk sejlunion fik tidsfristen udsat.
Hvis ikke jeg tager helt fejl så bliver kobber forbudt (og andre metaller) og malingen må ikke afgive biocider i vandet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har ikke rigtig forstand på både men ville det ikke hjælpe med en rystepusser og en kant pusser der kan samle det man sliber....
Annonce
Så er her en rapport fra den virkelige verden.
For tre dage siden smurte jeg et tykt lag brun sæbe på det område af bunden jeg ville behandle, og satte køkkenfilm ovenpå. Køkkenfilmen kan sidde "af sig selv", men jeg supplerede alligevel med lidt tape i kanterne.
Undervejs kunne jeg konstatere, at sæben rendte ned ad bunden og lavede striber udenfor det område jeg ville behandle.
Så i dag var det spændende at gå ud for at se om det virkede.

Det gør det ikke!

Jeg havde regnet med, at bundmalingen (Hempels Mille) ville være blød så det let kunne skrabes/tørres af. Måske var den yderste overflade blød, men malingslaget som helhed var hårdt, og kun en skarp Bacho-hårdmetalskraber viste sig rimelig effektiv. Jeg gruer for den dag, hvor det blive nødvendigt at skifte malingssystem på hele bunden. Enten er det et kæmpestort arbejde med skraber eller også vil det koste "en halv krig" i udgifter til malingsfjerner, fortynder etc.

Måske vil den brune sæbe virke ved højere temperaturer eller længere eksponering? - - - - Her var der i hvert fald ingen brugbar virkning - men heller ikke nogen skader!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Talte med en dame fra Hempel på Både i Bella. Hun sagde at man kunne fjerne mille med brun sæbe, tror det skal siddei længere tid men ved ikke om der skal blandes lidt vand i for at få det til at trænge ind i bundmalingen.
Men man skal også være opmærksom på at brun sæbe laver et komponent primer blød og ødelægger den..
Derfor kan man finde ud af om en båd har et- eller tokomponent primer, nemlig ved at smøre brun sæbe på et meget lille område. Bliver malingen blød er den etkomponent hvorimod at tokomponent ikke lader sig påvirke af sæbe.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hva sa hun dama fra Hempel da???
Er vel ikke dumt å prøve å passe på miljøet?? Jeg bruker basic bunnmaling fra hempel på min båt. Og den ser utrolig finn ut når jeg tar den opp. Og den bundmaling holder jo dansk lov. var inne på Hempel.com og prøvde å finne info om eventuell gift ved skraping av gammel bunn. Fant ikke noe, men skal prøva å sende en mail til dem.... Ellers prøver iallefall jeg å bruke minst mulig "gift" under renovering av båten min, bruker linoljemaling (blander selv...er riktig spennende), LE TONKINOIS lak, se http://www.saxon.simonhansen.dk/
Jeg bruker slipemaskin for å fjerne løs gammel bundmaling, og jeg har min båt hjemme i hagen, og gresset rundt båten vekser like godt som resten av hagen, men hvor sundt det er for jorden vet jeg ikke. Personlig verneutsyr som kjeledress, hansker, støvmaske og briller er en selfølge synes jeg til dette arbeid.... hvis man syntes at en blir litt for smurfblå, kan en skifte til grønn farge.... hehehe


Når det gjelder erverstrafikk, er det faktisk ikke så lett å lage nye regler. De skal jo godkjennes av absolutt alle land som driver med sjøfart så det tar tid, og koster mye penger..... De skip som jeg har seilt mest med, shuttle tankere i nordsjøen, med plass til 130 000 m3 med olje brukte vi ca 70-80 tonns med heavy fuel i døgnet ved vanlig marsjfart 13,5 knop. (prøv å google "navion britannia" på bilde). Ja de forurenser mye, men mindre en vist det skule bli fraktet med lastebil. Så danmark burde være stolte av å vær et land som tar miljøet på alvor.....

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også