Hvordan sliber/fjerner du bundmaling.

I alle de år jeg har haft båd har jeg bare slebet det ujævne bundmaling af med slibeklods og sandpapir. Fuldstændig som jeg har set de andre gøre det på havnen.
Men man bliver jo blå som en smølf og sviner jo også jorden, selv om man prøver at samle slibestøv op med en pressening.
Jeg har i madsneøs katalog www.mmc.dk på side 31 set en skraber som kan sættes til en støvsuger, men de skriver at den også tager primeren??
Nogen der har prøvet den skraber og kan man styrer den så den kun skraber løs bundmaling af.
Eller er der andre gode måder at gøre det på så ikke pengepungen får åndenød og man ikke kommer til at ligne et blåt miljøsvin??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I alle de år jeg har haft båd har jeg bare slebet... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vær du glad ved at du ikke er træskibsejer Andy, så ville du da få et bommesislau med alt det vedligeholdelse der er i et ordentligt skiv, til gengæld er hvert minut i et velholdt træskiv, ren kvalitets tid.
Og at ligge i en køje i et klinkbygget skiv, med sagte krusninger der brydes mod klinkebeklædningen, det er simpelthen den rene terapi, stille bliver man lullet i søvn.
Øj hvor jeg savner det.
Jeg brokker mig ikke over at den skal vedligeholdes.. Men at det støver med de gifte der nu er i bundmaling og som vi har så mange problemer med i flg. regeringen.
Vi må ikke svine jorden, fair nok - men alle højtryksrenser og sliber bundmaling af i stor stil.
Nogen der har et bud på hvad man maler en ny vandlinie med.. Mener at det kan være Poly best fra hempel som er en emalje-maling??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jep, jeg malede min vandlinie og mit fribords-farvestribe i 1984 med Hempels Poly Best. Striben i fribordet har jeg malet op et par gange og repareret, mest som følge af ridser fra søm i pæle etc. Men vandlinien ser i dag ud som i 1984, helt fin, glat og blank og uden synlige farveforandringer. Den er rød!
Den blev malet med planstryger ovenpå Light Primer på den dengang helt ferske båd.
Så jeg tør godt anbefale en sådan stribe!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

ÅRH hold op med det klynkeri, hvor meget gift tror du ikke der ryger i vandet i Danmark hver gang de søsætter en ny supertanker fra Lindø, og her er der ikke et eneste hoved der brokker sig.
Håndværker.
Nu bliver de store fra Lindø, malet med noget siliconestads, det stinker og er giftig for dem der er i nærheden, hvordan det er i vandet ved jeg ikke, men det er glat, og med den fart der på de skibe, kan der ikke sætte sig noget.
Annonce
Der er så vidt jeg ved ikke nogen giftrestriktioner for erhvervsskibe.. og det er ikke mig der klynker.. det var svend auken der i sin tid fik trumfet igennem at der ikke må være gift og kobber i bundmaling til fritidsbåde...
Der er jo også kommet miljøregler vedr. afslibning af gift på land..
Derfor troede jeg der var kommet noget alternativt til slibepapir.. ??
Jeg var på "både i bella" og fik en sludder med en dame fra hempel.
Emalje til vandlinie. og et komponet holder 1 til 2 år og to komponet holder "evigt"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har for en del år siden læst at en supertanke fra lindø (Kun en) Forurenede lige så meget som hele den danske lystbåde bestand på en gang.
Men det der er problemet er at mange af de der skrivebords generaler, ikke har en dyt begreb om hvad det er de lovgiver om. De har hørt et eller andet, som så bliver blæst op fra en myg til en elefant.

V.h. Håndværkeren
Ja enten det, eller man har valgt danmark til at udvikle noget der virker som ikke er så giftigt. Men det er vist en hals over hoved miljølov.
Det er jo umuligt at teste alle de underlige ting de kommer med hele tiden.
Nanopartikler var en fiasko både under skibet og på sofaen. Det virker nogenlunde på glas, så måske skal vi have glasbåde hehe wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

For en del år siden havde man faktisk udviklet en kobber folie der kunne limes på undervands skroget, det blev aldrig en sucse på grund at prisen for at få det lagt på.
ja.. og idag må der dårligt nok være kobber i bundmalingen. Tror det ender med at folk selv tilsætter revet kobber..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også