Passer min fart??

Hej

Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?

Båden er 300 cm. bred. Jeg sejler med 2050 omdr. som jeg fik oplyst er den rigtige marshfart da jeg købte den sidste år. Motoren er en Volvo Penta 40 med 130 HK. Båden vejer 4000kg (4500 kg. med fyldte tanke). Jeg har trimflaps, men mener ikke de ændre på farten. Bunden er pæn og ren.

Jeg har hørt om en jupiter 30 (ca. 6000kg.) med 120 HK Ford motor der sejler med 1600 omdr. og 9,5 knob!!!
___________________________________________
Hej Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra lynæs

du ka' da ikke ud fra en formel afgøre hvor hurtigt din båd kan sejle, det burde da være til at forstå, at bådens facon er altafgørende , hvor meget bovbølge laver den, hvordan slipper den vandet agter, hvor glat er bunden, hvor bred er den, har den et stort agterspejl slæbende under vandflade, mange både er jo i realiteten spigsgattere ved lave hastigheder, men ved fart dannes hækbølgen, og er der så et overhang, forlænges vandlinien i realiteten..
det er lavet på den måde for at ha' så lidt skib i vandet ved lave vindhastigheder, hvor man lligevel ikke kan komme i topfart. Jeg ville skyde din båd til 1.2

Helt enig med Lynæs i at man ikke præcist kan beregne hvor hurtigt båden sejler. Lynæs nævner en stor del af de faktorer der har indflydelse på farten.
Derfor kan formler, tommelfingerregler osv. kun bruges til at sige hvor hurtigt båden cirka kan sejle. Så mit råd til ham der startede tråden er at regne med "ca. bådens vandlinie" plus/minus. Hvis båden er 8 meter lang, så regn med at den sejler 8 knob plus/minus. Den kommer ikke til at gå 17 knob hvis det er en ren deplacementsbåd.

For mit eget vedkommende har jeg anvendt Volvo's beregningsmodel ved motorvalg. Men denne kan kun bruges på deplacementsbåde og helplanende både. Min er halvplanende. Hvis jeg taster bådens værdier ind, får jeg en topfart der ligger 4-5 knob over det jeg i realiteten kan sejle. Jeg har ikke set noget værktøj endnu, der med større præcision kan sige hvor hurtigt en given båd kan sejle.
Citat fra Aphroditte

Hej

Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?

Båden er 300 cm. bred. Jeg sejler med 2050 omdr. som jeg fik oplyst er den rigtige marshfart da jeg købte den sidste år. Motoren er en Volvo Penta 40 med 130 HK. Båden vejer 4000kg (4500 kg. med fyldte tanke). Jeg har trimflaps, men mener ikke de ændre på farten. Bunden er pæn og ren.

Jeg har hørt om en jupiter 30 (ca. 6000kg.) med 120 HK Ford motor der sejler med 1600 omdr. og 9,5 knob!!!
___________________________________________


min lillebror har en winga 30 med en 200 hk volvo penta den kan komme op på 17 knob men kan ikke komme ud af vandet ordenlig
Citat fra Aphroditte

Hej

Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?

Båden er 300 cm. bred. Jeg sejler med 2050 omdr. som jeg fik oplyst er den rigtige marshfart da jeg købte den sidste år. Motoren er en Volvo Penta 40 med 130 HK. Båden vejer 4000kg (4500 kg. med fyldte tanke). Jeg har trimflaps, men mener ikke de ændre på farten. Bunden er pæn og ren.

Jeg har hørt om en jupiter 30 (ca. 6000kg.) med 120 HK Ford motor der sejler med 1600 omdr. og 9,5 knob!!!
___________________________________________


min lillebrors winga 30 sejler 17 knob med en volvo penta på 200 hk men kommer heller ikke helt ud af vandet
Der er vist mange måder at regne den ud på.

Jeg må prøve mig lidt mere frem når jeg kommer i vandet igen. Nu har jeg nogle informationer at prøve mig med.

Tak for de mange tilbagemældinger. biggrin
Konklutionen må være at når din båd prøver at komme op af vandet og sænker hækken i vandet (graver sig ned) er du ganske tæt på max og der bruger du unødigt meget brændstof pr sømil. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
det er nu mere sådan at når båden forlader hækbølgen mistes bæring og hækken synker et stykke, her er det så at der kan startes en planing hvis båd og motor er til det

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej alle

Jeg har nu undersøgt hvad max omdrejninger er på min VP = 3300 og så er marsh omdr. 3100, så jeg har kun sejlet for ca. halv fart i 1½ sæson!!!! tak for det sælger.
Men nu har jeg fået fart i båden 10 kn. Det passer bedre med jeres "tommelfinger regler" - så helt ved siden af var i ikke...

ps. Det kostede lige en mekaniker besøg, da varmeveksleren var blevet tilkalket og det resulterede i at den "skød" et søfilterdæksel af, da jeg gav den de 3100 omdr., pga at den ikke kunne komme af med alt kølvandet... men det er bedre det skete uden for havnen end på vej til skærgården med familien til sommer!!

Så hvad kan man lære af det - Det kan godt betale sig at spørge sig omkring...!! Tak for jeres input.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis