Passer min fart??

Hej

Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?

Båden er 300 cm. bred. Jeg sejler med 2050 omdr. som jeg fik oplyst er den rigtige marshfart da jeg købte den sidste år. Motoren er en Volvo Penta 40 med 130 HK. Båden vejer 4000kg (4500 kg. med fyldte tanke). Jeg har trimflaps, men mener ikke de ændre på farten. Bunden er pæn og ren.

Jeg har hørt om en jupiter 30 (ca. 6000kg.) med 120 HK Ford motor der sejler med 1600 omdr. og 9,5 knob!!!
___________________________________________
Hej Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra leif-s

[Oprindeligt indsendt af Klopf Citat :]Ja - men det gælder kun deplacementsbåde. Altså formlen. Du kan også bruge tommelfingerreglen om at den sejler så mange knob som båden er lang. En 7 meter lang deplacementsbåd sejler således max. 7 knob uanset hvor hårdt den motoriseres.

[Øhhhhh......? Det var sådan set også lige præcis det jeg skrev i mit første indlæg. Vh leif-s]

ja - du har ret, sorry. vi er jo helt enige.
Bare lige for at præcisere, så har en båd i fart et bølgesystem, som består af en bovbølge og en hækbølge, bovbølgen øges med farten og hækbølgen bærer agterskroget, imellem er en lavning i vandet. Detter er det givne system når båden sejler sin naturlige maxfart, skal det gå stækere skal man sejle fra sin hækbølge, hvilket betyder at hækken mister sin bæring og bovbølgen løfter stævnen, som man ser når en speedbåd starter, herefter skal farten få vandtrykket på bunden blive så stort at båden løftes mere eller mindre ud af vandet, er det først sket, har man sluppet bølgesystemet og der kræves færre muskler for at holde den der.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
den mest brugte standart formel for at finde hvad båden mindst skal kunne sejle er:
kvardratroden af vandlinien i cm x 2,48
Eller skal man ind i et meget indviklet regnestykke med nogle faktorer for skrovfacon, dybde og sådan... men det er så lidt det afviger fra standartformlen.
Ikke destomindre kan jeg ikke få det til at hænge sammen på en 30 fod båd. Men det passer på min 22 fod?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er godt nok første gang jeg hører om en mindstefartsregel, de foregående er alle det maksimale, og ud fra den betragtning at båden er optimalt konstrueret. Gud ved om den gælder på en firkantet båd lgd. 6 m brd. 6m

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
fordi jeg har set den formel i flere bådblade og kan ikke få den til at passe på en 30 fods båd?
9 meter vandlinie vil så give ca. 7,4 knob men jeg vil da mene at den skal kunne sejle hurtigere.
tager man min båd er vandlinie 5.45 og det giver 5,8 knob og har tit sejlet over 6 knob målt på gps og gennem vand samtidig.
Måske kan jeg ikke stole 100% på de instrumenter når strøm, vind og bølger spiller ind men med en ren bund og den rigtige vind sejler jam over 6,3 knob for sejl... ?? derfor mindst..
formlen for udregning af bølgelængde (og fart) skulle være meget mere indviklet..
Her er en artikel om længere bølgelængde end vandlinie.. troede jeg ikke man kunne : http://www.illvid.dk/polopoly.jsp?d=144&a=222&id=7323

fandt også dette hvor der regnes i fod (bådens vandlinie)
Svar af: Torsten
Hej Roland Indenfor vor skibsbygning operere man med en konstruktions vandlinie og en flydevandline. Ved praktisk sejlads omtaler vi altid flydevandliniens længde i fod. Vandlinien måles fra for hvor skroget skærer vandoverfladen til agter hvor skroget skærer vandoverfladen. Som tommelfingerregel regnes den maksimale hastig altid til 1,75 * kvadratroden af vandlinielængden i fod. Hvis din båd er 25 fod i vandlinien kan din deplacementbåd maksimalt sejle små 9 knob. Ved bådplaning gælder reglen ikke. (kilde http://www.baadnyt.dk/default.aspx?Action=ListLetterbox&&Page=5PageSize=5


Regner jeg Jam's fart ud efter det så skal den kunne sejle ca. 7,3 knob.. eller sidder jeg og taster på min lommerengner som en talblind?? (en fod=30,48 cm?)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Du kører rundt i alle mulige og umulige formler, så jeg vil gi' dig en ny (gammel), som siger båfart = kvadratroden af vandlinie i fod gange mellem 1-1.4 alt afhængig af bådens konstruktion. 5,45 / 30.48 = 17.88 kvadr. deraf 4,22, det skal så ganges med mellem 1 og 1.4

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
skulle måske lige tilføje at det er den aktuelle vandlinie, sejlbåde med stort overhang, som kommer i vandet ved krængning, kan man altså ikke bare måle ved stilleliggende.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
dvs Jam sejler max 5,9 kn oprejst?
Hvad afgører om faktoren er 1 eller 1.4??
Virker som hver enkelt har sin egen formel, for de tal jeg brugte er jo ikke noget jeg bare har fundet i den blå luft.
Og ham der startede denne tråd har stadig kun en idé, inden for en træskolængde, om hvor hurtigt hans båd kan sejle?
Så max fart for en wing 30 kan ikke regnes ud, men når den sætter hækket i vandet er max nået??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du ka' da ikke ud fra en formel afgøre hvor hurtigt din båd kan sejle, det burde da være til at forstå, at bådens facon er altafgørende , hvor meget bovbølge laver den, hvordan slipper den vandet agter, hvor glat er bunden, hvor bred er den, har den et stort agterspejl slæbende under vandflade, mange både er jo i realiteten spigsgattere ved lave hastigheder, men ved fart dannes hækbølgen, og er der så et overhang, forlænges vandlinien i realiteten..
det er lavet på den måde for at ha' så lidt skib i vandet ved lave vindhastigheder, hvor man lligevel ikke kan komme i topfart. Jeg ville skyde din båd til 1.2

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
læste lige om en 50 fods bavaria med en vandlinie 13.45 m.,som har en beregnet topfart på 8.9 knob, direkte omregnet er det vandlinie i meter / fart = 1,5 og det er en nykonstrueret sag med det nyeste i sejl

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis