ALB-Ventil Avensis

Hej Experter!!

Er der en der kan fortælle mig hvor ALB.ventilen
sidder på en Avensis st.car fra 2000

Vh Henrik
Hej Experter!! Er der en der kan fortælle mig... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra eksmek

ja det er meget men det jeg prøver at efterlyse om det nu ikke bare er højre bag hjul der bremser for lidt og det er derfor at jeg spurte efter et bremse udskrift


Hmm osse min første tanke men så vil han vel ikke sige det er det venstre der bremser for hårdt jeg har ikke den udskrift desværresad
jeg spørger lige igen har din bil skiver eller tromlebremser bag fordi når skævbremsningen er så stor som 47% så er det venstre bag hjul jo ved at bremse nær lige så meget som for hjulet så burde det blive forklaret som over bremsning på venstre bag hjul men jeg tror at fejlen liger højre side med forlidt bremse evne
Citat fra eksmek

jeg spørger lige igen har din bil skiver eller tromlebremser bag fordi når skævbremsningen er så stor som 47% så er det venstre bag hjul jo ved at bremse nær lige så meget som for hjulet så burde det blive forklaret som over bremsning på venstre bag hjul men jeg tror at fejlen liger højre side med forlidt bremse evne


Den har tromel-bremser*S*
har du haft tromlerne afmonteret og set efter det ikke er en hjulcylinder der måske er utæt eller sider fast
Citat fra eksmek

har du haft tromlerne afmonteret og set efter det ikke er en hjulcylinder der måske er utæt eller sider fast


Vi har kun haft den højre afmonteret derfor undrer det os det er den venstre!
Men tager vi lige osse af nu og kigger på*SS*
Annonce
Fik dumpet Corrollaen fra 97 i dag til syn. Skævbremsning på bagakslen i venstre side. Har skiftet tromler/barker/cylinder, hele mulletjavsen. Synsmanden snakkede om at det nok var ALB ventilen. Det ligger ud over min ekspertise så suser ned til kvikpot. Han siger den sidder i motorrummet, han skal have en ny hjem fra toyota. Sådan et dyr ligger vel i omkring 3k med momsen på tænker jeg. Er der nogen ide i at tage den gamle ud / købe en brugt, eller skal jeg bide i det umådligt sure æble og smide så mange penge efter noget til en bil der er en 10-15.000 værd?

Jeg ved ikke om der er andre steder jeg kan fejlsøge inden det skridt tages. Hvis nogen har noget erfaring inden for området er jeg yderst interresseret
Sjældent den ventil går sig en tur. Er systemet luftet ORDENTLIG ud. ???
Første gang hos synsmanden fik jeg hug både fra for og bag-aksel. Nu er det kun driftsbremse på bagakslen. Det skal siges at bilen har været bakket op i en yderst utilfreds Pasat ejre (forståeligt nok). Den ramte på den venstre bagkofanger, og jeg er nervøs for om det måske er det tryk der har kunnet være synderen.

Hvad angår udluftning, er der så en speciel fremgangsmåde der skal igennem? tænker om jeg skal have pedalen helt i bund inden jeg spænder udluftningsventilen igen, før bremsen pumpes op igen. Selve ALB systemet er jeg yders på herrens mark med (jeg ved hvad idéen er med det, men ikke helt hvordan det foregå rent mekanisk). På andre modeller er der noget med en arm der går ned på bremsen og regulerer hvor stor en del af trykket der går til bagakslen så den ikke kan blokerer. Hvordan det virker på den her så ellers underskønne vogn aner jeg ikke. Jeg bor i Aarhus og jeg har ikke en eneste "fagmand" jeg stoler på her der eventuelt har en ide om hvordan det hænger sammen. Jeg er ikke mekaniker hverken helt eller halvt, men for pokker hvor er den bil ellers nem at skrue i, mekanikken giver mening for det meste. Jeg har læst en del fysik og mekanik ifm mit studie, så mekanikken i det meste giver fint nok mening.

Er der eventuelt en metode til at måle forskellen i bremserne uden at skulle ud på synsmandens ruller? Det skal siges at bilen har holdt stille i længere perioder udenfor, jeg ved ikke om der er noget der har sat sig et sted jeg evt kan tjekke?

Håndbremsen får masser af ros, og det samme gør forbremserne, det er kun den venstre bagsider der for skældud. Første gang jeg var til omsyn var det eneste vi havde skiftet bagi tromler/barker, og der har jeg ikke haft skruet bremseslanger af, så jeg tror ikke det er udluftningen der er gal.

Inden vi skiftede bremser i bag, var barkerne i højre side slidt til sålerne, så noget siger mig det har været galt i venstre side i længere tid. Jeg kan ikke finde nogen tegninger eller noget på modellen så jeg kan se hvordan tingen burde hænge sammen.
Udluftning
Det er bedst at have en klar plastslange der passer på udluftningsniplen, så kan du se om der kommer mere luft.
Få en til at sidde i bilen, træd på pedalen, så åbner du luftskruen, når pedalen er i bund holdes den der, og så lukker du luftskruen, fortsæt indtil der ikke mere kommer luft. (træd stille og roligt på pedalen, ikke i kanin tempo)

Har du skiftet bremsecylinderne bag ?
Husk at slæk håndbremsen helt i kablet, inden du justere bremsebakkerne (ja de er "selv justerende" men skal justeres op manuelt)
Hvis den bremser så perfekt med håndbremsen, som du giver udtryk for, er friktionen bakker/tromler jo i orden, så må fejlen jo ligge i det hydrauliske system.
Der sidder 2 små stempler i hver cylinder, disse skal kunne skubbes let fra side til side, hvis du trykker på bremsebakkerne, og de skal være ens i både højre og venstre side, er de i orden, kontrollerer du at der ikke er mere luft i systemet.
Sørg for at beholderen ikke løber tør for væske, ellers er du jo lige vidt
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis