Køb af båd - Assistance

Hej.

Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse pænt på, før jeg kaster mig vildt og blodigt over dette forum. Jeg kan jo se der sidder nogle meget kyndige folk her, så hber på lidt hjælp, og assistance.

Jeg påtænker og købe et træskib, den er bygget i 1958, af eg på eg. Oprindeligt var skibet fiskeskib, men har ikke sejlet som dette i, i hvert fald 25 år. Den har almindelig kutter styrehus. Lasten er påbegyndt til aptering, men langt fra færdig. Dette er dog ikke mit største problem, hvis man kan kalde det andet for et problem.

Ejeren har oplyst mig, at lønningen på Bb side snarest trænger til udskiftning, da det er ved at være mørt. Han undre sig over det, da Stb side intet fejler. Ved udskiftning af dette, skal det så kalfatres, eller kan man eventuelt lave mellemrum imellem hver plankeconfused Hvilken træsort skal der bruges til en opgave som denneconfused

Derudover har han oplyst mig om, at ved udstødningen der går op gennem dækket på Bb side af styrehuset er den en smule læk. Men han har undersøgt sagen, og dette kan nemt kalfatres.... Alle snakker om specielle kalfatre jern, og diverse andre ting. Jeg mindes nu her min elevtid på Georg Stage, hvor vil kalfatrede dækket, med optrævlet tov, og beg. Her blev der ikke brugt andet end, en slagge hammer, og nogle stumpe vinkeljern, og et par mejsler. Er der andre der har erfaringer med detteconfused

Jeg skal besigtige båden på Lørdag d. 13/2-2008, og vil meget gerne have nogle råd jeg kan følge, eller ting der bør spørges om, ved køb af en ældre træbåd.

Håber på hurtig hjælp
Hej. Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gerne høre motoren. Om den har den dejlige kutterlyd. Er selv oprindeligt fra Esbjerg, og kan huske at der var mere end 600 kuttere i havnen.
Citat fra Blich3

Gerne høre motoren. Om den har den dejlige kutterlyd. Er selv oprindeligt fra Esbjerg, og kan huske at der var mere end 600 kuttere i havnen.


Ja, nu er jeg "kun" 27 men jeg kan også huske de glade 80´ere, hvor der var mellem 600-700 skibe i havnen...

Men jeg tvivler på at den har kutterlyd, da det jo er en regulær marine motor... Så den lyder nok lidt ligesom en lastbil. ved dog ikke om den er 4 eller 6 benet... Men kutterlyden, den er der nok ikke, så skal du ud og lytte efter, Callesen, Grenaa Diesel, eller de gamle B&w Alpha... Husker den der var i Georg Stage... En 3 cyl. Alpha Diesel fra 50´erne... Det var fantastisk....
det lyder da hyggeligt med al den kutter nostalgi men kig nu ordentligt efter inden du betaler. det med lønningen er måske mere omfattende kik rigtigt godt efter det opretstående det er somregel her det store job er .
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

jeg kan tilslutte mig det der til nu er skrevet, og vil lige tilføje et par ting.
Hvis du på biblioteket spørger efter " C. holcks fagtegningsopgaver for skibstømrere" fra 1956 eller noget i den retning så får du et hæfte der meget tydeligt viser opbygningen af en lønning. Personligt ville jeg bruge lærk til den i stedet for fyr som den førhen, som oftest var lavet af, men fortidens fyr var også generelt i en væsentlig bedre kvalitet en det vi i dag slæber hjem fra Silvan.
Lønningen er normalt ikke kalfatret da vandet på dækket skal kunne løbe fra.

Omkring skorstenen ville jeg kalfatre med værk og enten bege med kronebeg eller bruge gummi. Det afhænger også af hvor varmt der bliver omkring skorstenen.
Værk smelter meget nemt.
Værk og beg kan skaffes via "Engholm" der er grosist og helt sikkert kan anvise en forhandler der vil tage det hjem. Du skal ikke forvente at enhver udstyrspusher har det liggende. Ellers få en gammel bådebygger til det. At kalfatre er meget mere end "at banke noget optrævlet tov ned mellen plankerne med de forhåndeværende stumper værktøj"
Det siges at Tvindskolernes "Aktiv" gik ned i en storm Bla. pga. amatørers hjemmefuskede forsøg på at kalfatre med diverse og "de værste" værktøjer.
Held og lykke og god vind.
Jørgen
Citat fra optimisten

det lyder da hyggeligt med al den kutter nostalgi men kig nu ordentligt efter inden du betaler. det med lønningen er måske mere omfattende kik rigtigt godt efter det opretstående det er somregel her det store job er .
mvh kim


Ja, jeg har tænkt på det... og egentlig besluttet på forhånd, at hvis det opretstående er helt færdigt, så er handlen nok ikke specielt lukrativ...
Annonce
jeg vil sige at du skal kontrollere støtterne grundigt, selve klædningen er jo ikke så problematisk

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

jeg vil sige at du skal kontrollere støtterne grundigt, selve klædningen er jo ikke så problematisk


Nej lige præcis... Fik det råd, at stikke lidt med en skruetrækker, ved ikke om det er noget du bakker op om... Det er vel også den eneste måde at afgøre om de er rådne, eller medtaget i en sådan grad, at der ikke kan repareres på lønningen....
Citat fra JN

jeg kan tilslutte mig det der til nu er skrevet, og vil lige tilføje et par ting.
Hvis du på biblioteket spørger efter " C. holcks fagtegningsopgaver for skibstømrere" fra 1956 eller noget i den retning så får du et hæfte der meget tydeligt viser opbygningen af en lønning. Personligt ville jeg bruge lærk til den i stedet for fyr som den førhen, som oftest var lavet af, men fortidens fyr var også generelt i en væsentlig bedre kvalitet en det vi i dag slæber hjem fra Silvan.
Lønningen er normalt ikke kalfatret da vandet på dækket skal kunne løbe fra.

Omkring skorstenen ville jeg kalfatre med værk og enten bege med kronebeg eller bruge gummi. Det afhænger også af hvor varmt der bliver omkring skorstenen.
Værk smelter meget nemt.
Værk og beg kan skaffes via "Engholm" der er grosist og helt sikkert kan anvise en forhandler der vil tage det hjem. Du skal ikke forvente at enhver udstyrspusher har det liggende. Ellers få en gammel bådebygger til det. At kalfatre er meget mere end "at banke noget optrævlet tov ned mellen plankerne med de forhåndeværende stumper værktøj"
Det siges at Tvindskolernes "Aktiv" gik ned i en storm Bla. pga. amatørers hjemmefuskede forsøg på at kalfatre med diverse og "de værste" værktøjer.
Held og lykke og god vind.
Jørgen


Overstående er noteret... Mange tak for dine gode råd...
Hej. Måske ikke lige det rette forum, men hvordan f--- får jeg billeder lagt ind ? Var lige i marinaen og tage et par billeder af båden.
du går ned i avanceret

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 36 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også