Køb af båd - Assistance

Hej.

Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse pænt på, før jeg kaster mig vildt og blodigt over dette forum. Jeg kan jo se der sidder nogle meget kyndige folk her, så hber på lidt hjælp, og assistance.

Jeg påtænker og købe et træskib, den er bygget i 1958, af eg på eg. Oprindeligt var skibet fiskeskib, men har ikke sejlet som dette i, i hvert fald 25 år. Den har almindelig kutter styrehus. Lasten er påbegyndt til aptering, men langt fra færdig. Dette er dog ikke mit største problem, hvis man kan kalde det andet for et problem.

Ejeren har oplyst mig, at lønningen på Bb side snarest trænger til udskiftning, da det er ved at være mørt. Han undre sig over det, da Stb side intet fejler. Ved udskiftning af dette, skal det så kalfatres, eller kan man eventuelt lave mellemrum imellem hver plankeconfused Hvilken træsort skal der bruges til en opgave som denneconfused

Derudover har han oplyst mig om, at ved udstødningen der går op gennem dækket på Bb side af styrehuset er den en smule læk. Men han har undersøgt sagen, og dette kan nemt kalfatres.... Alle snakker om specielle kalfatre jern, og diverse andre ting. Jeg mindes nu her min elevtid på Georg Stage, hvor vil kalfatrede dækket, med optrævlet tov, og beg. Her blev der ikke brugt andet end, en slagge hammer, og nogle stumpe vinkeljern, og et par mejsler. Er der andre der har erfaringer med detteconfused

Jeg skal besigtige båden på Lørdag d. 13/2-2008, og vil meget gerne have nogle råd jeg kan følge, eller ting der bør spørges om, ved køb af en ældre træbåd.

Håber på hurtig hjælp
Hej. Ja, jeg er ny her på siden, så vil da hilse... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du er velkommen, men skal vi ikke snart se et billede afvidunderet ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Med hensyn til billedet, så vil jeg næsten sætte min venstre testikel på højkant, for at det er oppe på siden her lørdag aften...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg har kikket i min krystalkugle, og den viser at skibet er bygget i Holbæk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja, men hvis du har kigget i den samme krystal kugle som undertegnede, så er det korrekt.... Jeg går ud fra du har fundet den på dba.dkconfused
Det har du ret i, det er da et pænt lille skib, som nok skulle kunne holde dig i gang i lange tider fremover. i øvrigt ca. samme størrelse, som min. At tænke sig at du om få år er ekspert i tilpasning af træ, ekspert i maling og kan en dieselmotor på fingrene. Fantastisk ikke ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lynæs, du har jo en fantastisk humor.... Ja den røde damper, har vundet mit hjerte... Jeg er jo trods alt gammel fisker, og ud af e fisker familie fra Esbjerg. Så det er nok det...

Ja, det er lidt sært, at jeg aldrig har haft nogen mulighed for at rode med de ting, men jeg har altid vidst at jeg ville have et træskib... En af dem med sjæl. Og det må man jo sige at den her har. Og at den samtidigt er bygget af Eg på eg, det gør i hvert fald at jeg ikke er så hulens bekymret. Men igen, så kigger/sejler jeg i den lørdag, og ret hurtigt herefter tager jeg min endelige beslutning. Men set ud fra Ejerens oplysninger omkring hvad der skal laves, så syntes jeg det er rimeligt. Min tidligerer kaptajn vil bistå at apterer lasten, da han er tømreruddannet for uhyggelig mange år siden, men jeg har set han arbejde, i en coaster vi var i sammen.

Men soom jeg ser båden, så kan jeg bruge den til det jeg vil nu, nemlig drive lidt garnfiskeri i Århus bugten, og kattegat, og den har kræfter til at trække et lille trawl, uden skovle. og så kan jeg tage kæresten med ud og sejle en weekend tur. Og alt andet er noget der sker engang....
Jeg kan forstå, du har set filmen og prøver at skrive bogen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Næh det har jeg nu ikke... Tror ikke det drejer sig s meget om hvorvidt det er film/bog.... Tror nu mere det er et spørgsmål om, at man har viljen til at det skal lykkes. OG trods mine relativt dumme spørgsmål, så er det et emne jeg har været omkring i lang tid. Men det er jo meget godt at havde facts fra uafhængige kilder. Men har da også fundet ud af, at det kræver dog den rette båd. OG den mener jeg at jeg har fundet. da den kan kombineres til mange ting.

Selvfølgelig er det dejligt at være pessimist, for så bliver man så glædelig overrasket indimellem. men optimist er nu det bedste, da ved nederlag, så finder du på noget nyt, du kan bevare optimismen ved/på
det jeg mener er at man forestiller sig gode stunder med skibet, og så kommer det. Hvordan når man dertil.
jeg kan høre køjen kalder

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej, for uden at have været ombord endnu, har jeg allerede nogle ideer og planer om hvordan jeg kan kan gøre det... Så det er ikke fordi, jeg tror det vil blive uoverskueligt... Men tro mig når jeg siger, at jeg vil skrive til dig, hvis jeg får brug for hjælp.


Ja, men god frivagt

Rgds

thomas
Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også