Regnvand til toilet og tøjvask...

Hej...

Jeg er ny på siden og sidder og er ved at tegne vores nye hus / ombygning...

Lige lidt kort om projektet: Vi ønsker at udvide vores paracel med en ny etage, ændret rumfordeling, og anderledes udnyttelse af kælder.

Konstruktionerne:

Kælder: Bliver lavet med vandopvarmet (vi har billige fjernvarme) betongulv, isoleret efter gældende krav. Ydervægge bliver bekældt med min. 150 mm styrolit eller lign.

Stuen: Betongulve med varme, isoleret efter gældende krav eller mere (for at bla. kunne gemme rør deri), ydervægge bliver beklædt med min. 150 mm udvendig isolering, og pudset.

1. Sal: Lavet i spærkonstruktion med 1,5 meter trempel. Opvarmed betongulv i bad, resterende isoleret efter gældende krav, alle med gulvvarme lagt i alu-plader mellem spær. Udvendig isoleres efter gældende krav.

Ud over gulvvarme i hele huset satses der på at der skal etableres, Genvex eller lign, gendindvindningsanlæg, samt centralstøvsuger.

Der bliver i forbindelsen med opbrækning af kældergulv etableret ny kloak i hele huset samt ny kloak installation til skildebrønd.

Nå... men nu til det egenlige spørgsmål, jeg kan sådan set godt tænke mig at spare lidt på vandet, og derfor bruge tagvandet til tøjvask og toilet skyl.

Jeg har små 200 kvm tag at gøre godt med, og er bekendt med at der er nogle firmaer der laver pumpesystemer og tanke til netopdette formål.

Men jeg syntes ikke at jeg kan finde noget ordenligt materiale om det på nette og slet ikke nogle priser på et sådan system, jeg kan selv lave det meste men har ingen praktisk erfaring med et sådan anlæg, og er derfor lidt på bar bund. Bla. med hvordan man rent fysisk forbinder ens "nye" anlæg med de fremtidige sparate stringe der skal trækkes, til toilet (1 på hver etage) og vaskemaskine (kun i kælder).

Jeg havde tænkt mig at trække separate strenge, men jeg skal jo have lavet en sammenkobling mellem mit vandværksvand og regnvand, der gør at jeg manuelt eller mest optimalt automatisk kan koble over når der mangler vand i tanken. Men hvordan udføres denne installation forsvarligt...? Således at der ikke kan ske tilbageløb af "beskidt" regnvand til VV strengen...? Og det forhindres at VVvandet løber over i min tank, og videre ud i et evt. overløb...

Nå men jeg håber det var til at forstå... eller smidt lige en linje så skal jeg prøve at præsicere.

Men som nævnt tidligere ønsker jeg: Producenter, priser, praktisk udførelse og erfaring...

/bm
Hej... Jeg er ny på siden og sidder og er ved at... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. adskillelse af vandværksvand og regnvand:
Kunne man ikke forestille sig at regnvandsbeholderen fungerer på samme måde som en toiletcisterne? Når der er regnvand til rådighed bruger man det til toilettet. Når der ikke er regnvand lukkes vandværksvand ind i tanken styret af en svømmer.

MvH,

Bent.
Landmændene bruger et sådant system til drikketrug, men du kan ligesågodt finde et gammelt toilet og genbruge svømmer og lukker herfra.

Nu ved jeg ikke hvormeget sådan et husvandværk bruger i strøm, men evt. kunne man installere en mindre beholder på 2 - 300 ltr. lidt højere end toilettet, med overløb ned til en buffertank på f.eks. 1000 ltr. i kælderen. Så kunne man i tørre perioder, hvor buffertanken heller ikke slår til, fylde vandværksvand direkte i den mindre beholder og således på 2 måder spare strøm til husvandværket.

Rent praktisk kunne man have 2 lukkere i den lille beholder - en 1/3 oppe til husvandværket og en 1/4 oppe til vandværksvandet - man må så blot sørge for en afbryder til husvandværket ved for lav vandstand i buffertanken.

Mvh Ole ben
Nu kan jeg ikke helt se, om det er en helt ny 1. sal, du vil sætte på.

Hvis ikke, skal du nok være opmærksom på, om der ligger gamle eternitplader med asbest - det vil nok ikke være sagen at bruge vand herfra.
Jeg skal have nyt tag... og det gamle er faktisk eternit... Men det kommer beton på...

Så det eternit tag jeg har på nu kommer kommunen nok til at æde... eller er der nok en landmand der kan bruge det til fyld i hans markvej...

/bm
Annonce
Citat fra Boris Mathiasen

Jeg skal have nyt tag... og det gamle er faktisk eternit... Men det kommer beton på...

Så det eternit tag jeg har på nu kommer kommunen nok til at æde... eller er der nok en landmand der kan bruge det til fyld i hans markvej...

/bm


Jeg går ud fra at det bare er et forsøg på at være sjov, sådan noget skal på genbrugspladsen hvor det kan blive opbevaret uden at skade naturen

Så gør det eneste rigtige, aflever dine eternit plader på genbrugen, det er gratis at komme af med.

Venlig hilsen

Klaus
Og hvad er det lige der er galt med eternit...? Tror faktisk du tænker på asbest...?

/bm
Citat fra Boris Mathiasen

Og hvad er det lige der er galt med eternit...? Tror faktisk du tænker på asbest...?

/bm


Tjaa du har nok ret, men er der ikke asbest i gammelt eternit? rolleyes

Venlig hilsen

Klaus
Jo det er der som regl... mener faktisk at der er det hvis det er ældre end 88...

/bm
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis