Fyr: Vaillant 126 pro
Vurdering: Designet til at give et kontinuert eftermarked for Vaillant
Jeg bestilte Ragner VVS til at sætte fyret op i august 2007. Det kørte fint i 1 år, men derefter har der ikke været andet end dyre problemer cirka en gang om året. En forkert montering af en kontraventil, måtte jeg bestille en anden tekniker til, da Ragner VVS ".. kun laver opsætningen ..", så service måtte jeg finder andre til. Den tilkaldte anden tekniker skar den larmende og hoppende kontraventil af rørledningen, fordi den vendte på hovedet i forhold til tyngdekraften. Den fornøjelse var 2.700 kroner værd.
Kontraventilen er måske ikke fyrets skyld, men en brændt hovedprint er: 7.700 kroner! Det kalder jeg markedsegmentering, for det er stort samme print som i deres andre modeller med vejrføler, men i disse koster printet kun et par tusinde. Flere gange er termostatføleren ned i varmtvandsbeholderen skiftet.
Stort set siden starten har fyret tabt vandtryk. Jeg var nervøs for, at der var hul i gulvvarmen et sted, men flere teknikere over årene har sagt, at det ikke var noget galt med at systemet kunne holde tryk. Ingen kunne finde ud af, hvorfor det tabte tryk og på det seneste er det bare blevet slemt, hvor jeg skal fylde vand på en gang om ugen, mens jeg tidligere kunne "nøjes" med hver anden måned. Sådan har det været lige indtil Kim Larsen Gasteknik kom forbi i forgårs og pegede på, at veksleren stille lækkede vand ud i bunden af fyret. Så man opdagede aldrig noget som mening mand. Teknikeren sagde, at der var dårligt nyt, for selvom han kan se, at fyret er forholdsvis nyt og moderne, så skal veksleren skiftes, og her viser eftermarkedet sig vist en gang til: 5.500 kroner ... det skrev han ned, så jeg kunne tænke lidt over, om jeg ville det. Betaling for montering og kørsel kommer oven i. Det er en tredjedel af, hvad et nyt fyr koster.
Hvis du i starten af køb af et fyr fik at vide, at du skal påregne en udgift på mellem 5.000 til 7.000 kroner hvert 3. år på fyret, ville du så købe det?
Jeg syntes, at det var på tide at skrive til Vaillant:
--
Hej Vaillant.
Mit Vaillant 126 3-5 opsat i 2007 (så vidt jeg ved) har haft problemer med vandtab stort set siden det blev opsat. Firmaet, der satte det op, og 4-5 forskellige teknikere gennem tiden har ikke kunne finde svaret ... indtil i går, hvor Kim Larsen Gasteknik kom forbi. Det viser sig, at varmeveksleren stille lækker vand, og udefra har der ikke været noget at se, fordi vandet har samlet sig indeni bunden af fyret og fordampet. Ingen anden har været i stand til at finde ud af det før. Det giver til gengæld måske svaret på de mange fejl, der har været igennem tiden på den ene elektriske "dims" efter den anden.
Til mit noget store chok fortæller teknikeren mig, at vekslen skal skiftes, og det kommer til at koste en tredjedel af et nyt fyrs pris. Jeg synes, at det er svær at forstå. Dels hvorfor den kan være utæt, når den er lavet i rustfrit stål og har lang holdbarhed, som I gerne gør opmærksom på, og dels hvorfor det skal koste så horribelt meget. I sammenlægning med hvad der ellers har været skiftet ud på fyret, så må jeg sige, at det ikke stiller Vaillant i så godt et lys, som jeg havde håbet, da jeg købte fyret.
Vil I se på muligheden for at levere en ny veksler per kulance?
--
De har ikke svaret endnu, men nu er det også kun lige i går, at jeg skrev dem den e-mail. Jeg venter spændt, men svaret bliver jo nok, at der ikke længere er garanti eller noget andet tilsvarende, der passer til lejligheden. Kan ske der er en frisk sælger, der vil give et tilbud på et nyt fyr.