Hvilket gasfyr og hvorfor

Kære alle

Vi står overfor at skulle skifte vores gamle gaskedel fra 64 ud med noget nyt og moderne. Jeg har været forbi de forskellige sider og læst tests hvor både Vaillant og Baxi kommer ud med flotte resultater. Baxi er lidt billigere generelt.

Vi har lige fået lavet lidt VVS og talte der med installatøren, som er gammel montør fra Vaillant. Og skal han sætte fyret i vil det blve Vaillant. Han fremhævede at de har den største markedsandel foran Bosch og sagde endvdere at Baxi ikke har særligt gode kedelstatistikker - uden dog at henvise til statistikkerne eller komme nærmere ind på hvorfor de ikke er gode.

Så er spørgsmålet om manden har ret? Er Vaillant bare skidegode. Skal man se på et helt tredje mærke? Har i problemer - jer der har Baxi?

Vi er PT tre mand i huset på 114 m2. Jeg har kigget på Baxi WGB 15C og regner med at en kedel på 80-85 liter er passende. Vi skal ikke have spa eller lignende.

Skyd løs - kom med jeres erfaringer
Kære alle Vi står overfor at skulle skifte... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nå - blev brændt af af en af Baxis folk - tror han blev lidt bleg ved tanken om at skulle fjerne en støbejernskedel på 1,8 m. Overvejer Vaillanten igen da han alligevel skal lave nogle modifikationer på radiatorerene ved samme lejlighed. Nogen som kender til forskellene på Vaillants serier - Exclusiv, Pro osv?
Jeg fik for snart tre år siden installeret en Vaillant exclusive gaskedel - solgt som værende det bedste og toppen af hvad man kunne få. Min er erfaring med den er enkel: jeg vil slå på tromme for aldrig nogensinde at købe Vaillant!

I den tid jeg har haft kedlen, står jeg nu overfor 7. besøg af en Vaillant-tekniker / kedel-installatør for at udbedre fejl på kedlen. Den brænder sensorer og styringselektronik af og går jævnligt i stå med diverse fejlkoder i rekordtempo. Vaillant er tilgengæld flinke til at komme springende i weekenden og om aftenen for at få liv i tingesten. Desværre er det rigtig ufedt når garantien udløber, at man som kunde hænger på store reservedelsudgifter på en næsten ny kedel.

Jeg har hørt om _mange_ der har problemer med kedlen, installatøren udtaler at alle har haft problemer med den kedeltype, og alligevel rygtes det ikke at Vaillant har nogle seriøse problemer med at få deres kedel til at fungere. Jeg synes også det er dårlig stil, at Vaillant bare smider et utestet produkt på markedet, og åbenbart ikke har i sinde at få løst de problemer der er.

Aldrig mere Vaillant til mig, måske Bosch næste gang
OK - det lyder da ikke så godt. Hmm - det gjorde jo ikke sagen lettere.
Jeg har siden 1996 haft et Vaillant gasfyr type VC256 Ecotec (kondenserende gaskedel). I 2002 var varmeveksleren gennemtæret, den blev dog udskiftet uden beregning, da Vaillant tilsyneladende godt viste, at de havde problemer med holdbarheden af varmeveksleren i denne type fyr. I 2004 blev første del af røggasrøret og bundbakken under varmeveksleren udskiftet pga. tæringer. I 2006 blev blæseren udskiftet. Fyringsøkonomien er OK, men jeg er tvunget til at have et årligt serviceeftersyn, ellers vil ingen servicefirmaer have fyret i en serviceaftale. Ved udskiftning vil jeg ikke igen vælge Vaillant, men måske et Baxi fyr, som flere servicemedarbejdere har anbefalet som et godt produkt.
Annonce
Skrevet af Orla Nautrup den 06-02-2008 07:27
Hej

Sørg for at få en med en A-pumpe indbygget da det er væsentligt billigere i forbrug set hen over året.

Eksempelvis manglede et energimærke ca 7% i at kunne nå sammen, på et hus jeg udfærdigede den anden dag, og årsgen var at VVS-eren havde sparet og sat en BAXI VGS 15 C op i stedet for den lidt dyrere BAXI 15 VBC 15 C, og forskellen er egentlig kun pumpen, som heller ikke kan skiftes ud efterfølgende.

Hej Orla

Hvordan regner man egentligt en besparelse ud, ved skift af standard pumpe til A-pumpe. ?

Jeg mener og vil antage flg. :
Hvis pumpen sidder inde i fyret, kører den til varme og varmt vand hele året, og udelukkende varmt vand om sommeren. Nu husker jeg det sådan, at en 25-60 bruger omkring 80watt når den kører, og man kan lave en "skønnet" watt forbrug på an A pumpe -- MEEN, alt hvad man putter ind af EL effekt til pumpen, omdannes ved kørsel til varme, som bekendt vandrer ud i den væske der pumpes, centralvvarme vandet, der enten løber ud i radiatorerne eller igennem varmtvandsbeholderen. 
Skifter man sin el slugende pumpe ud til en A mærket, skal der derfor fyres mere gas af for at kompensere som den manglende tilføre el effekt, der jo ikke går til spilde i luftafkøling med direkte ind i vandet.

Ved beregning af besparelse, snakker man så samlet tilført energi omkostningen, Gas kontra EL opvarmning, eller benytter man blot den simple watt besparelse og ser bort fra at el effekte faktisk går til vand opvarmning ?


Kun perfekt er "godt nok"

glemte lige ... begge mine svogre har bygget i slut 90érne, og begge fik Vaillant.
De beretter (mere eller mindre modvilligt) begge to, stort set det samme som Jens-Ole Hansen.

Kun perfekt er "godt nok"

hej

jeg har bosch fyr og da det blev 2år og 2månder gik hovdeprintet en rep.på 5500kr så hold dig fra bosch
jeg ville lige siger at jeg har vaillant kadel og der er 7½år og har ikke skiftet andet end pakning ved efter syn og det køre bare.
så jeg kan kun anbefale vaillant kedel.
Det store mærker i gasfyr er næsten lige gode. jeg ville ikke være bange for at købe Baxi, Vailant, Vølund Gastech weisshaupt, Bosch. men det er en fordel at købe et fyr som der er mange der har på den måde kan det være nemmere at få reservedele til det, både nu og i fremtiden. jeg skal selv ha nyt Baxifyr inden længe men overvejede også Vailant indtil jeg fik et godt tilbud på Baxien.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis