Skiftning af dæk

Hej

Jeg har et dæk som "bumper". Skal jeg skifte alle fire dæk, skal jeg skifte parvis eller kan jeg nøjes med det ene dæk hvis jeg finder et der ligner de andre?

På forhånd tak

 

Hej Jeg har et dæk som "bumper". Skal jeg skifte... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du har vel næppe lavet en opbremsning med blokerede hjul på flere hundrede meter uden at du kan huske det?
Sidst jeg oplevede hvad et sådant dæk kan medføre, var sammen med min søn, der netop havde negliseret vedvarende uro i bilen. Højre forhjul eksploderede ved 170 km/t.
Min nabo lavede det samme for en lille måned siden, blot med 110 km/t.
I begge tilfælde skete der så ikke videre pga at det skete under ligeudkørsel. Sker det i en kurve, er chancen for at ryge af banen helt sikker.
Hvis du blot en enkelt gang har stået og skiftet et sådant dæk og kigget nærmere på det, ved jeg, at du slet ikke ville køre længere på det. På et tidspunkt kan du ligefrem rive fingrene til blods på ståltråde, der stikker igennem indvendigt og måske udvendigt og man kan klart føle, at dækket er helt blødt på det beskadige sted.
Skaden opstår ofte ved at man kører på en kansten, eller ned i et hårdt/dybt hul i vejen, eller ved at køre med for lidt luft for længe og hurtigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Prøv at gå ind på www.daekonline.dk . Der finder du alt, hvad hjertet kan begære til meget fordelagtige priser.
Du kan fint nøjes med 2 stk. når de har samme specifikationer som de 2 andre, og ja helårsdæk forekommer mig at være et godt bud, med de milde vintre vi efterhånden har.
Kig på dine dæk og se dimensionen f.eks. kunne det se sådan ud 185/60 - 14 H.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok, tak for hjælpen, alle sammen :-)

 

Hej igen
I tillæg til svaret fra KTM kan jeg yderligere tilføje, at dækket kan tage alvorlig skade ved en evt. afmontering, hvis man ikke er varsom.
Trykskoen man bruger til at trykke dækket fri af fælgen, kan glide ind på dækket, når det trykkes fri , herved deformeres kassen så voldsomt at den kan tage skade.
Vedkommende der arbejder med dækskift, skal derfor være påpasselig med at trykskoen KUN trykker ude ved vulsten, når det løsnes fra fælgen.
Mvh autoole
Annonce
Jep, og smører man ikke dækket ordentligt, kan man flå kanttråden i smadder idet man lægger det på.
Der er mange muligheder, som også bliver benyttet, for at ødelægge dæk!! :-)
Desværre ser man jævnligt, hvorledes hurtige typer jonglerer med andres liv og helbred, ved montage af dæk på måske akkord!?
En lige fælg, et nyt lækkert dæk, begge dele smurt, og en velfungerende dækmaskine og afbalanceringsmaskine, så er det lige til at fælde en tåre over!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Så er den kommet tilbage fra mek. Han sagde at der ikke var andet galt med dækket end at nogen har lavet en håndbremse-opbremsning (kan godt passe, jeg har kun haft bilen i 3 uger, så jeg ved det ikke.). Han sagde at dækket var fint, bortset fra at det var slidt skævt.

Nu kører bilen fint, jeg bilder mig ind at der stadig er lidt vibration at mærke og høre, men kun når jeg kører under 10km/t, med slukket radio og slukket ventilation og koblingen trådt ud så motoren ikke larmer, så det er nok bare mig der hører syner. Det er jo heller ikke alle vores veje her i dk som er snor-lige, så det er nok bare ujævnheder i vejen der gør det...

 

En lille follow-up:

I går kørte jeg lidt rundt for at mærke om det nye dæk fungerede som det skulle. Som sagt var det helt fint.

I morges var der dog problemer igen.. Når jeg kører helt stille, på en helt ny vej, er der intet at mærke. Når jeg så kommer op på 50-60km/t og kører gennem et skarpt højresving, så kan jeg mærke en lille vibration fra det venstre fordæk.. Det er meget lidt, hvis vejen bare er en lille smule ujævn, så kan man ikke registrere at der er noget med dækket (dækvibrationen er altså meget mindre end den vibration som normalt kommer når man kører på en bare lidt slidt vej), det er stadig kun hvis vejen er helt fin og ny..

Er det bare mig der er patentlig, eller skal jeg tilbage til mek igen? Måske en afbalancering..?

 

Din fælg kan være skæv, men det vil man kunne se under aflanceringen. Jeg tager dette først, under indtryk af mekanikerens kommentarer om det gamle dæk. Så slides det ny dæk skævt igen.

Din fælg kan have så meget rust i anlægsfladen at dækket ikke kan komme til at løbe lige, men det sidste er nok usandsynlig, idet det så ikke kan holde luft, hvis det er monteret slangeløst.

De nye dæk kan være lagt forkert på, altså ikke smurt godt nok og ikke pumpet hårdt nok op under montagen. Man blæser et dæk op til 50-60 psi for at klemme det helt ud på fælgen. Max tryk er angivet på dækket.
For kontrol af dette er der en lille tynd stribe i gummiet hele vejen rundt lige over fælgkanten, 2-5 mm. Den linie skal løbe paralelt med fælgkanten hele vejen rundt langs fælgperiferien. Er der ikke paralellitet her, hopper dækket også som du beskriver.

En dårlig afbalancering vil ikke ytre sig på den måde du beskriver

Med venlig hilsen
ktm

 

[Indlæg slettet]

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis