Lægning fliser (nye spørgsmål)

Hej jeg til min nybyggede stue skal jeg snart have kørt noget grus på til fliser.

Jeg har tænkt mig at gøre følgende:

køre fyldsand på til ca 10 cm under sokkelkantens højden. fyldsandet vil blive vibreret med en vibrator for hver 10 til 15 cm.

nogle steder (billed 2 ) skal der ca ½ meter på!!!
andre steder (billed 1) kun ca 25 cm.

Jeg regner med at ligge drænrør med filt i Yderkanten af fliserne, som bliver til sluttet faskine.

fyldsandet kommer til at ligge ca 1 måned før fliser bliver lagt.

Kan det være en ide at ligge sokkelpap op af soklen, inden jeg ligger fyldsandet ud (optrængende fugt i soklen)?

Er fyldsand det rigtige at bruge?


håber på nogle gode inputs...

mvh ulrik
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Ulle

Jeg ville bruge 0/32 Stabilt grus istedet og sætte stenene i 3-5 cm Brogrus (0/32) leret vejgrus

Det er ikke en fordel at Stabilen ligger længe - da regnen separerer materialerne - og husk, jo tungere pladevibrator jo bedre

Op af væggen ville en stump Platon-plade være ideel

Hvis du kan trække dit dræn til faskine - er det så overhovedet nødvendigt at dræne ?

Med venlig hilsen

Fladder
drænet kommer til at gå i kanten rundt om terassen.... også i faskinen...

istedet for platonplade, kan man så ikke bruge noget sokkelpap?

Jeg bestiller stabilgrus istedet for.....

Men er det et problem at fylde så meget op???? ca 0.5 meter. det kommer græs rundt i flisekanten....
Du kan godt fylde en halv meter på - forudsat at du har noget til at holde på den frie kant med og at du banker det stabile grus godt

Kan du ikke få fat i en stor pladevib. (300 - 500kg) er en jordloppe bedre - en almindelig 70-100kgs pladevib. kommer slet ikke ned i materialet - husk at banke for hver 15 cm

Murpap kan bruges, men platon ville tillade evt. fugt at komme væk igen

Med et godt fald væk fra bygningen burde et dræn ikke være nødvendigt - slet ikke hvis du har jord der kan tage en faskine

Med venlig hilsen

Fladder
Er meget enig med Fladder. Skal der køre biler, skal du være meget omhyggelig med at stampe ordentligt, ellers kan en 100 kg stamper nu godt gøre det ;-)
Drænrøret kan jeg ikke se det store behov for, med mindre de tilstødende arealer har hældning ind mod fliserne!? Eller du har kælder og fugtproblemer!?
Men bevares, det skader ikke - og når man er i gang, er det jo snildt gjort ;-)

Husk at bruge skarpt grus som fugesand - endelig ikke strandsand!

Min egen terrasse er visse steder fyldt op med over en meter, hvoraf en stor del var overskudsjord m.v. Skulle bare have været græsplæne....
Det fik lov at ligge 2 mdr., før der blev lagt 20 cm grus på og fliser på umiddelbart efter. Nu efter 7 år er den sunket 1-2 cm jævnt, hvilket er mindre end forventet (bemærk, den ene meter opfyld var ikke stampet, kun gået fast!).

Mvh.

Jan R.
Hejsa du kan sagtens bruge en almindelig stamper af de små bare du ikke ligger mere end de 10 - 15 cm. stabilgrus ud til sidst 5 cm. vasket grus og jeg ville ikke mene at det er nødvendigt at sikre ind imod dit hus hvis du ikke ligefrem ligger fald indtil det.
Med hensyn til dræn langs med med fliser er det generelt en dårlig ide, det overflade vand der kommer kan den aldrig nå at flytte væk medmindre du har en regulær grus kasse rundt om fliserne hvor vandet først smaler sig, hvis endeligt vil have afløb fra en flise belægning skal du sætte en rist med sandfang.... så stopper din faskine heller ikke til inden for nogen år. smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Annonce
Citat fra Stig K. Hansen

Hejsa du kan sagtens bruge en almindelig stamper af de små bare du ikke ligger mere end de 10 - 15 cm. stabilgrus ud til sidst 5 cm. vasket grus


En lille stamper kommer ikke ned i Stabilen, det eneste du gør er at jævne den - hvis man måler på komprimeringen har du ikke flyttet på den

Hvorfor vasket grus ??

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Fladder

Du får slået det sammen med en alm. plade vibrator der vejer omkring de 70 kg. (som regelt slår de med 14 Kn til 17 Kn) du skal bare ikke smide 30 cm stabil på og regne med at du får noget ud af en lille maskine, så hold dig til max 15 cm af gangen så skal det nok virke. med hensyn til det vaskede grus er det aftrækslaget... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Hvis det var grus vi talte op ville jeg give dig helt ret

Men i kraft af størrelsen på de største sten i materialet, er det ikke nok at maskinen slår hårdt - er den ikke tung nok kommer slagene op i maskinen da stabilen "svarer" langt mere end grus
En prøvning af komprimeringen vil afsløre dette

Professionelt bankes stabil oftest med 6 - 800 kgs vibratorer

Vasket grus er -efter min mening - både dyrere og dårligere til foremålet
Bindemidlet (leren) er jo vasket ud

Med venlig hilsen

Fladder
Hej igen Fladder..

Uden at kaste det ud i en kæmpe diskussion skal jeg lige nævne at jeg er anlægsgartner og har arbejdet med flise lægning siden 1990 og det er ikke vægten allene der slår materialet det er de kn der "ryster" materialerne sammen man bruger for det første en vibrator hvis materialet er ejnet til det... skal du "slå" noget sammen er det med jordloppe... nu er vasket grus altså billigere end det man også kan brug F.eks. hedder det Bundsikrings grus eller også kaldet 0.6 grus på fyn og der er ca. 10 kr. i forskel på de 2 materialer pr m3 og du skal ikke nødvendigvis have ler i aftrækslaget da det i princippet ikke er en del af bunden. hvis ulle76 vil gøre det nemt for sig selv kan bare fylde op med bundsikrings grus og trække af i det... så behøver han heller ikke arbejde i 2 materialer.... men jeg ved af erfaring at hvis du ligger det ud og det får vand og sol over en længere tid kan han køre en palleløfter med 500 kg og på jern ruller over uden at laver mærker og så får han sku lange arme.... så vælg og læg vasket grus i aftræksaget så ødelægger du heller ikke dine sten når du til sidste køre på dem med pladevibratoren... det er bare mit råd.... om man vil følge det er jo op til en selv... smile

Forskellen imellem en gør det selv mand og en håndværker. Er at håndværkeren kan fuske en løsning sammen uden at det kan ses... smile

Og jeg har det sorte telt i camping rolleyes

Har set masser af "professionelle" anlægsgartnere sjuske med bærelag - og er af den opfattelse at forskellen i pris og arbejde ikke er stor - i dette tilfælde er forskellen at han skal låne/leje en større pladevibrator
Materialerne koster stort set det samme

Komprimering af stabil foregår da med enten stor pladevibrator (DPU) eller med tromler på flere tons

Bundsikringsgrus har en fraktion der hedder 0/65 eller 0/80 - hvis i bruger bundsikring til at trække af i - så er der ikke noget at sige til du får lange armewink (de støtste sten er enten 65 eller 80 mm)

Bundsikring bruges f. eks. til bunden i vejkasser

0/6 er enten flisegrus, betongrus eller vasket grus - vaskningen foregår for at gøre grusen bedre at støbe af

Vasket grus er naturligvis dyrere da det er igennem flere processor end uvasket/leret grus - tror også det gælder på Fyn

Med venlig hilsen

Fladder
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis