Farver på ledninger

Er det stadig kun jord der altid skal være den gul/grønne? Og frit valg med resten af farverne? Skal have trukket dobbelt nul i et 5x2½ kabel hvorved den ene nul vil blive den sorte eller grå ledning. Må man det?



PS. Ved godt hvilke faggrupper og autorisationer der beskæftiger sig med den slags, samt hvorvidt det er GDS eller ej.
Er det stadig kun jord der altid skal være den... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige en lille fodnote til det med at der ikke er kapasitiv belastning i privatboliger. Elektroniske transformere til lavvoltbelysning er kapasitiv belastning - og for mit eget vedkommende har jeg installeret ca. 20 stk.
á 105VA, så det bliver da til lidt.
Citat fra kaw

Lige en lille fodnote til det med at der ikke er kapasitiv belastning i privatboliger. Elektroniske transformere til lavvoltbelysning er kapasitiv belastning - og for mit eget vedkommende har jeg installeret ca. 20 stk.
á 105VA, så det bliver da til lidt.


Hej Kaw...

Nu bliver det lidt teknisk, og jeg bliver nødt til at sige, at det har du nu misforstået lidt.
Elektroniske transformere er egnede til ohmske og kapacitive belastninger. Dine halogenlamper er glødelamper og derfor en ohmsk belastning. Det kan din transformer ikke lave om på.
Har du kun lamperne tilsluttet, kunne du derfor lige så godt anvende en traditionel jernkernetransformer.
Derimod skal du have en elektronisk transformer hvis du anvender en bestemt slags lysdæmper der også kan klare kapacitive belastninger.

Sådanne lysdæmpere styrer på bagkanten af strømkurven (transistor-reguleret) i modsætning til sædvanlig styring på forkanten af strømkurven (triac-reguleret).
Det er således kun førstnævnte lysdæmper der kan klare kapacitive belastninger - men det er din belastning ikke.
Det kunne ellers være en fed fidus hvis belastningen blev rent kapacitiv - det kan din måler nemlig ikke registrere.

Transistorreguleringen giver flere fordele, eksempelvis mindre elektronisk støj, blød opstart mv. - og det er fortrinvis derfor den anvendes flere steder.

Hvis min forklaring lyder som det rene nonsens, har Contronic et skema der måske kan hjælpe på forståelsen - Klik her. (pdf)

~ Buch

PS.
Beklager at vi er langt ud over det oprindelige emne her.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvis du selv læser informationen fra Contronic vil du se at de skriver at bagkantlysdæmpere er til ohmsk og kapacitiv last (f.eks. elektroniske transf.).
Hvad du sætter på dine transformere er uden betydning da det er transformerne der er belastningen. Det er da fuldstændig rigtigt at din måler ikke registrerer en kapacitiv last (og for så vidt heller ikke en induktiv) det er da også derfor der er krav om fasekompenseringsanlæg hvis faseforskydningsvinklen bliver for stor.
Lysdæmperne vælges ud fra belastningstype - LR til induktiv belastning og CR til kapacitiv belastning.
Tro mig - jeg har været el-installatøt i 20år.
Jeg havde det indtryk at der var to krav til farver i boliginstallationer:
Gul/grøn til jord og blå til nul - men det var måske før i tiden?

 Me like hockey!

Tillad mig lige et par kommentarer kaw.

Citat fra kaw

Hvis du selv læser informationen fra Contronic vil du se at de skriver at bagkantlysdæmpere er til ohmsk og kapacitiv last (f.eks. elektroniske transf.).

Det gav jeg vist også udtryk for i mit indlæg

Hvad du sætter på dine transformere er uden betydning da det er transformerne der er belastningen.

Helt korrekt - det fik jeg udtrykt forkert.

Det er da fuldstændig rigtigt at din måler ikke registrerer en kapacitiv last (og for så vidt heller ikke en induktiv) det er da også derfor der er krav om fasekompenseringsanlæg hvis faseforskydningsvinklen bliver for stor.

Som vi begge ved, er der ikke er krav om fasekompensering i boliger og det er der da heller ingen grund til. Alle de elektroniske transformere jeg har set, har en cosØ 0.98 eller lignende - se Servodan's datablad.
[LIST]
[*]Dine 20 lamper a 105VA giver en tilsyneladende strøm på 20x105/240 = 8,75A.
[*]Den ohmske bestanddel af denne strøm Iv = 8,58A (ved cosØ 0,98 )
[*]Den rent kapacitive strøm er derimod kun 1,74 A og det er vel ikke noget at skrive hjem om?
wink[/LIST]Det er med andre ord kun en ubetydelig del af belastningen der er kapacitiv - og sagt på en anden måde, du belaster nettet med 8,75A og betaler for de 8,58A.

Lysdæmperne vælges ud fra belastningstype - LR til induktiv belastning og CR til kapacitiv belastning.
Tro mig - jeg har været el-installatøt i 20år.

Der kan man bare se, så må du være troværdig - men hvis det er en parameter vi skal bruge, så slår dig med 18 år på den konto - jeg er fra årgang 1970 fra Installatørskolen I Århus (nu Hadsten). biggrin

Godt at hilse på dig, kaw!

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis