Farver på ledninger

Er det stadig kun jord der altid skal være den gul/grønne? Og frit valg med resten af farverne? Skal have trukket dobbelt nul i et 5x2½ kabel hvorved den ene nul vil blive den sorte eller grå ledning. Må man det?



PS. Ved godt hvilke faggrupper og autorisationer der beskæftiger sig med den slags, samt hvorvidt det er GDS eller ej.
Er det stadig kun jord der altid skal være den... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra bredker

der kan jeg kun give anders k ret , magen til klamphuggerarbejde høre man sjældent om
hvis du ikke har mere forstand på elarbejde , end du giver udtryk for , så burde du slet ikke have lov at røre ved den slags


Bredker: Hvordan ville du gribe det an? Anvende den 4-polede gruppe til både vaskemaskine og tørretumbler? En fase til hver maskine og så fælles nul?
Hvor stor strøm løber der så i nul-klemmen på gruppeafbryderen såfremt tørretumbler og vaskemaskine kører samtidigt?...
Citat fra MikeMarbjerg

Er det stadig kun jord der altid skal være den gul/grønne? Og frit valg med resten af farverne? Skal have trukket dobbelt nul i et 5x2½ kabel hvorved den ene nul vil blive den sorte eller grå ledning. Må man det?

PS. Ved godt hvilke faggrupper og autorisationer der beskæftiger sig med den slags, samt hvorvidt det er GDS eller ej.


Jeg går ud fra, at du taler om kablet i den faste installation, altså noget du ikke selv må lave, men alligevel....

Der skal ikke trækkes "dobbelt nul" - det er rent faktisk noget sludder.
Men der skal monteres 2 stikkontakter (16A) for enden af kablet i den faste installation, formodentlig bag ved maskinerne. (en stikkontakt pr. maskine)
Elektrikeren vil så sørge for, at maskinerne bliver tilsluttet hver sin fase samt den fælles nul.

Vedr. strømmen:
Idet det drejer sig om vekselstøm, hvor faserne er forskudt tidsmæssigt i forhold til hinanden, bliver den resulterende strøm i nullen en geometrisk sum af de to strømme, så hvis de 2 strømme f. eks. er på 10 ampere hver, bliver strømmen i nullen væsentlig mindre end de 20 ampere man umiddelbart skulle tro, nemlig 10 ampere. Altså ingen grund til bekymring.

PS.
Hvis man tilsluttede en tredie maskine der også brugte 10 ampere (til den sidste fase+nul) på samme gruppe, ville strømmen i nullen være .... nul ampere.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Takker mange gange for det uddybende svar Buch. Det var bare elektrikeren der går og laver mit hus der mumlede noget i skægget om netop dobbelt nul og overgang. Synes ikke rigtigt han kom med en fornuftig forklaring og jeg vil da gerne vide hvordan det er skruet sammen. Det fik du fint og præcist forklaret. Det med 0 amperes belastning af nulledningen ved 3 faser er vel også det der kan få en motor til at snurre rundt i både stjerne og trekants kobling?

PS: Bengunn - flot indlæg. Ved ikke om jeg skal synes du er en nar eller bare en der drager unødig og uvelkommen omsorg for andre, samt utidig og ukonstruktiv indblanden i andres sager ... tror jeg går efter mit første indtryk.
Annonce
Citat fra MikeMarbjerg

Takker mange gange for det uddybende svar Buch. Det var bare elektrikeren der går og laver mit hus der mumlede noget i skægget om netop dobbelt nul og overgang. Synes ikke rigtigt han kom med en fornuftig forklaring og jeg vil da gerne vide hvordan det er skruet sammen. Det fik du fint og præcist forklaret.

Det med 0 amperes belastning af nulledningen ved 3 faser er vel også det der kan få en motor til at snurre rundt i både stjerne og trekants kobling?



Selv tak Mike.
Jo - du har fat i noget af det rigtige, men det er nu ikke derfor at en motor kan "snurre rundt" i stjerne/trekant kobling.wink

Men....
I en trefaset motor er de 3 motorviklinger altid ens og den geometriske sum af de 3 strømme i faserne vil altid være 0 ampere - som i førnævnte eksempel med 3 maskiner af 10 ampere på samme gruppe. Derfor kan nullen undværes i en installation til en 3-faset motor, men altså ikke i din installation.

Stjerne/trekant....
En motor kan være konstrueret til enten at køre i stjerne- eller trekantforbindelse (de 3 motorviklinger kan forbindes på de to måder).
En større motor der er beregnet for trekantforbindelse, kan under opstart kortvarigt kobles i stjerneforbindelse for at begrænse startstrømmen, enten via en manuel eller automatisk omskifter. Det skal være kortvarigt, idet effekten er reduceret til 1/3 i stjerneforbindelse.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Jeg går ud fra, at du taler om kablet i den faste installation, altså noget du ikke selv må lave, men alligevel....

Der skal ikke trækkes "dobbelt nul" - det er rent faktisk noget sludder.
Men der skal monteres 2 stikkontakter (16A) for enden af kablet i den faste installation, formodentlig bag ved maskinerne. (en stikkontakt pr. maskine)
Elektrikeren vil så sørge for, at maskinerne bliver tilsluttet hver sin fase samt den fælles nul.

Vedr. strømmen:
Idet det drejer sig om vekselstøm, hvor faserne er forskudt tidsmæssigt i forhold til hinanden, bliver den resulterende strøm i nullen en geometrisk sum af de to strømme, så hvis de 2 strømme f. eks. er på 10 ampere hver, bliver strømmen i nullen væsentlig mindre end de 20 ampere man umiddelbart skulle tro, nemlig 10 ampere. Altså ingen grund til bekymring.

PS.
Hvis man tilsluttede en tredie maskine der også brugte 10 ampere (til den sidste fase+nul) på samme gruppe, ville strømmen i nullen være .... nul ampere.

~ Buch


Buch, det virker som om du har styr på det. Men dine tal for strømmen i nullederen er under den forudsætning at belastningstypen (ohmsk,induktiv,kapacitiv) er den samme på alle faser.
Så jeg vil stille dig det samme spørgsmål som Steinaa:
Hvis du belaster 2 faser med 10A hver, hvad er så strømmen i din nulleder? (min og max)

mvh
Jens
Strømmen vil, med almindelige husholdningsmaskiner, ligge på omkring de 10A som Buch siger. Du kan evt. tegne nogle vektorer og så trække dem enten den ene eller anden vej for at simulere induktiv eller kapacitiv belastning... så vil du sikkert kunne regne dig frem til en teoretisk nul-strøm på et sted mellem 0A og 20+A ved en ekstrem skævvridning af nettet.

Mit spørgsmål var en anelse malplaceret da jeg på det seneste har kæmpet med installationer plaget af overharmoniske strømme - og i den forbindelse skar det mig i hjertet at se en-fasede belastninger tilsluttet en 4-polet gruppe. Men denne problematik er noget nær ikke-eksisterende i boliger, så
spørgsmålet har umiddelbart ingen relevans.
Citat fra JensS

Buch, det virker som om du har styr på det. Men dine tal for strømmen i nullederen er under den forudsætning at belastningstypen (ohmsk,induktiv,kapacitiv) er den samme på alle faser.
Så jeg vil stille dig det samme spørgsmål som Steinaa:
Hvis du belaster 2 faser med 10A hver, hvad er så strømmen i din nulleder? (min og max)

mvh
Jens


Hej Jens

Spørger du, fordi du gerne vil vide det, eller for at se om jeg ved det?
Skulle det første være tilfældet, kan vi da snildt køre et lille fjernundervisningskursus hvis du kan skaffe nok deltagere til et hold, og skulle det sidste være tilfældet, kan du forsikre dig om det på kurset. wink

Spørgsmålet har under alle omstændigheder ingen relevans i en boliginstallation, idet der her overhovedet ikke forekommer kapacitiv belastning og induktiv belastning kun i begrænset omfang (få, små motorer og en enkelt lysstofrør eller to).
Belastningen til tørretumbler og vaskemaskine er svagt induktiv når motorerne kører, men intet at regne i forhold til den Ohmske belastning, på grund af de store varmelegemer.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Hej Jens

Spørger du, fordi du gerne vil vide det, eller for at se om jeg ved det?
Skulle det første være tilfældet, kan vi da snildt køre et lille fjernundervisningskursus hvis du kan skaffe nok deltagere til et hold, og skulle det sidste være tilfældet, kan du forsikre dig om det på kurset. wink

Spørgsmålet har under alle omstændigheder ingen relevans i en boliginstallation, idet der her overhovedet ikke forekommer kapacitiv belastning og induktiv belastning kun i begrænset omfang (få, små motorer og en enkelt lysstofrør eller to).
Belastningen til tørretumbler og vaskemaskine er svagt induktiv når motorerne kører, men intet at regne i forhold til den Ohmske belastning, på grund af de store varmelegemer.

~ Buch


Hej Buch,

Da jeg skrev indlægget var det egentlig både for at få det at vide og se om du vidste det ;-).

Der hvor jeg arbejdede før jeg begyndte at læse, skulle kablet altid dimensioneres efter 2 x sikringsstørrelsen for 2 fasede installationer og 3 x sikringsstørrelsen ved 3 fasede installationer. Så da jeg læste dit indlæg syntes jeg det skulle uddybes lidt.

Det hører så med til historien at det var et forsøgslaboratium, hvor disse former for belastning rent faktisk fandtes. Og nu har jeg frisket teorien op (som jeg siden rent faktisk har lært for snart længe siden, ellers tak for tilbuddet :-)). Og hvis de bliver kombineret på den 'rigtige' måde kommer strømmen i nullederen rent faktisk tæt på de ovenstående tal ved fuld belastning.

At det så ikke sker i almindelige husinstallationer tager jeg gerne Jeres ord for. Jeg fik bare lige et deja vu dengang jeg læste det.

mvh
Jens
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis