Bensin kontra Diesel

Vi ser på ny/nyere bil i øjebklikket og ser på en Toyota Yaris. Vores kørsels behov er ca 15000 km/ årligt. Forskellen i besparelsen mellem bensin og dielsel ifølge Bilbasen er på ca kr 3000 selvom vægtafgiften er lidt højere.
Kan det svare sig at købe en dieselbil. Er der nogen der har erfaring vedr. dette confused for jeg har det ikke. Jeg ser frem til at høre fra hvad erfaringer folk har.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra longjohn

Vi ser på ny/nyere bil i øjebklikket og ser på en Toyota Yaris. Vores kørsels behov er ca 15000 km/ årligt. Forskellen i besparelsen mellem bensin og dielsel ifølge Bilbasen er på ca kr 3000 selvom vægtafgiften er lidt højere.
Kan det svare sig at købe en dieselbil. Er der nogen der har erfaring vedr. dette confused for jeg har det ikke. Jeg ser frem til at høre fra hvad erfaringer folk har.
hej Long John
Du får i hverfald en dejlig bil, og den kører nemt 20,5 km. pr. l. M.v.h. gerdahelmer
Citat fra longjohn

det du skal se er dit kørselsmøster
dvs er dine ture primært korte eller lange.
hvis du altid ligger og køre korte ture kan en benzin bedst svare sig.
men er det derimod gode lange ture er der mere økonomi i en diesel.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jep - enig med Gert.
Prøv at søge her på siden, emnet har været behandlet før.

Økonomisk set er det lidt "hip som hap", når I ikke kører mere. En benzinbil er alt andet lige hurtigere varm til gavn for motor og komfort (varme), mens en dieselbil ofte vil opleves som mere afslappende kørsel på lange ture.
Et andet aspekt, man skal tænke på, er den forventede beholdetid. Som markedet er lige nu, falder dieselbiler relativt mindre de første par år, mens en 10 år gammel bil primært fastsættes efter generel stand, særligt mht. karosseri.
Står faktisk selv i den situation, at jeg faktisk er "nødt" til sælge vores nuværende 2 år gl. bil, udelukkende fordi den ikke har mistet særligt meget i forhold til nypris.

Man skal også lige huske, at bilbasens - og alle andres - beregninger som oftest er baseret på bilernes officielle brændstofforbrug ved blandet kørsel. Kører du kun korte ture, skal du regne med helt andre tal, i og med der bruges meget energi til at varme motor og kabine op.
Tror ikke det betyder alverden i forhold til valget af bil - men de samlede årlige omkostninger bliver større.

Mvh.

Jan R.
Har både en benzin (13 km/l) og en diesel (20 km/l) og kan helt klart se en stor forskel på budget.. Begge biler kører over 2500 km pr mdr og der er en prisforskel ved en mdr tankning på ca 8-900 kr. (Afgiften er 125 kr højere på diesel bilen pr mdr.)

Det er ture over 25 km vi kører ad gangen, så for os kan det godt svare sig at have en diesel.. (Indkøbsprisen på vores biler var noget nær det samme..)
Typisk er diesel bilerne noget dyrere i indkøb end en benzin bil. og diesel bilen har en højere vægtafgift (Eller hvad de kalder den for, min bil er ikke grøn...)

Så gør som er foreslået, tjek jeres kørselsbehov og lav et lille excel/spreadsheet skema over jeres forventede kørsel i fx. 3 år, samt gæt en salgspris på den 3 år gamle bil, angiv literprisen på baåde benzin og diesel, samt årlig ejerafgift - og se hvad der er billigst at køre i per km.
Annonce
Hej

Har selv kørt Toyota diesel, og mine forældre har købt en Yaris for ca. 6 mdr. siden. Netop Toyota Yaris er faktisk hurtig varm, da den har oliefyr som standard, ellers kan de moderne dielsebiler være længe om at blive varme. Hvis din kørsel udelukkende eller primært er korte ture under 15 km, bør du nok vælge benzin, men har du bar een længere tur om ugen kan en diesel køre problemfrit i mange år. Historien om at dieselbiler kun bør køre lange ture er historie..

Yaris diesel er af FDM, så vidt jeg husker, beregnet til over år at være billigst, trods den dyrere indkøbspris
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har man ikke glemt en meget væsentlig ting, nemlig reparationspriser.
Dieselbiler, der kører korte ture slides hurtigere end benzinmotorer, og så er de dyrere at reparere
Citat fra Per-Jacobsen

Har man ikke glemt en meget væsentlig ting, nemlig reparationspriser.
Dieselbiler, der kører korte ture slides hurtigere end benzinmotorer, og så er de dyrere at reparere
Jeg har endnu tilgode at se et værksted der tager en højere pris fordi bilen er udstyret med dieselmotor og at bilen slides hurtigere er da det rene vås 80% af EU bilkøberne kan ikke tage fejl.
Det er ikke uden grund at det syd for kongeåen hedder diesel eller forsvind.
René
Du har åbenbart heller ikke set en restaurant, der tager højere pris for en engelsk bøf end for en ostemad.
Det drejer sig om to forskellige typer motorer, der arbejder efter hver sit vidt forskellige princip.
At 80% af EU borgerne kører diesel, er vist nyt for alle, eller også taler du uden at ane en skid om emnet, og dit vrøvl med Kongeåen er vist selvopfundet.
Ingen motorer har godt af kun at køre korte ture. At diesel slides hurtigere end benzin er vrøvl i dag, men reelt nok for år tilbage, hvor dieselmotorer ofte var store og tunge.
Forskellen i service priser er beskeden, men bevares en dieselmotor skal have en liter olie mere til service, og brændstoffilteret koster 100 kr mere pr 45-60000 km.
Jo, stadig flere vælger diesel, nyvognssalget for f.eks. visse Peugeot modeller er faktisk 80 % diesel.
Glem alt om reperationer på dieselmotorer, og glæd dig over en køreoplevelse med masser af saft og kraft, selv i små biler.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis