Gå-væk-syren!

Davs!

Jeg har været så heldig at have overtaget en gammel have. Her er en masse flotte gamle syrener. Jeg elsker syrener:p ! Desværre er der en af dem, der må lade livet. Mit problem er bare hvordan jeg skal gribe det and! Hvis jeg bare saver den ned, så skyder den jo bare alle de forbandede rodskudmad !! Den står desværre også et sted, hvor der ikke er plads til fræsere og store armbevægelser ! Kan jeg måske save den ned og så forgive den med et eller andet. Noget der slår den ihjel og for den til at rådne. Nogle forslag???

Det håber jeg!

Hilsen Tjokis
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Davs! Jeg har været så heldig at have overtaget... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne også "ringe" din syren. Jeg lavede tricket for et par år siden på en gammel syren som ikke var køn mere(læs: høj og grim). Du "ringer" ved at skære en dyb rille(helt ind til veddet) hele vejen rundt om stammen, i en 10cm. bredt bånd. Du lader så træet stå og efter et halvt år er det dødt, og det samme er roden. Derefter er det i gang med saven og fælde dit træ(til den tid er vejret også lidt bedre og derfor mere "arbejdsvenligt")
Held og lykke.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Håndværker.
Tak for velkomsten. Ja der er nok at holde øje med når man er ny... men jeg havde nu set at det var en ældre tråd, men det sidste indlæg var fra d.17-1 så jeg tænkte der nok ville være plads til mit indspark.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er meget glad for dit indlæg, pinkhenrik! Det var bestemt ikke for sentwink
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmmm - spekulerer på om det kunne være en ide - nu der ikke er så meget plads til at stå og hugge med en drænspade - først at skære syrenen godt ned og så dække den over med et stykke sort plastic eller evt. blot dække godt med jord op over den - ville det ikke kvæle alle nye skud?

Mvh Ole ben
Annonce
Hej Ole ben.
Jo muligvis vil den dø, men syren/poppel og birk har en grim vane med at sætte rodskud længe efter du har fældet "modertræet".
Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvorfor "ringningen" virker, men træet dør altså og det gør roden også.
Den eneste forklaring jeg har kunne finde er at træet drukner i sit eget saft. rodnettet siger den skal hente mere vand, men den kan ikke komme af med det til toppen, dette afstedkommer døden...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har før forsøgt at ringe Ahorn og Spidsløn (samme familie), men det er de ligeglade med.

Mvh Ole ben
Det lyder godt nok utroligt, er du sikker på du har skåret dybt nok? Det er viktigt at få afbrudt alle "årer" så træet ikke kan drikke mere vand.

Jeg vil da ikke afvise at det ikke kunne ske, men når man laver et "sår" af den kaliber vil træet normalt ikke kunne klare mosten.

Jeg skulle fælde en Poppel som var ca 25 mtr. høj og havde så stor stamme, at jeg ikke kunne nå omkring den med armene. Jeg "ringede" den i januar, men opdagede i april/maj at den aligevel begyndte at sætte blade. Så gik jeg mere alvorligt til den. Jeg lavdede et 10-15 cm. bredt spor med en økse hele vejen rundt, hvor jeg gik så dybt jeg kunne. I August lignede træet en vissen grønsag, og jeg fik en mand fra et topkapper firma ud til at fælde den(nu har jeg bare lidt brænde og liiidt rødder der skal ordnes)

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Citat fra PinkHenrik

Det lyder godt nok utroligt, er du sikker på du har skåret dybt nok? Det er viktigt at få afbrudt alle "årer" så træet ikke kan drikke mere vand.

Jeg vil da ikke afvise at det ikke kunne ske, men når man laver et "sår" af den kaliber vil træet normalt ikke kunne klare mosten.
quote]

Jeg kørte en tur rundt og ca. 5 cm dybt med motorsaven - nu har jeg siden savet det ned højere oppe og det skyder selvfølgelig stadig lystigt - men når jeg kan komme helt hen til det med rendegraveren ...

Mvh Ole ben
HÆ HÆ Ole.
Nu er det desværre de færreste af os der både har Rendegraver Buldoser og andet kraftigt grej stående i maskinhuset, du er bare en af de heldige.

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også