Må varmerøret godt deformeres en smule

Hej

Har lagt 20*2 mm varmerør til gulvvarmen i det nye bad/toilet. I nogen af de skarpeste bøjninger, er selve varmerøret deformeret en smule - dvs. det er blevet en lille smule ovalt i formen, på grund af selve bøjningen.

Uanset hvor meget der er tale om, så vil det vel betyde en øget modstand for vandet - men betyder det noget i praksis?

Maskerne i rionettet er 15*15 cm, så kan I måske vurdere om det er for skarpe bøjninger.

/Bellini

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skal du gå efter bogen , må de ikke , men i praksis betyder det ikke noget i så lille et rum
bare de ikke har været knækket sammen , så der er sket skade på selve slangen
Rørene BURDE nu ikke bukke så let. Normalt er der en bukkeradius på 5 gange rørets diameter. Så hvis du har et 20mm PEX, så burde du kunne bukke det på 10cm. Så hvis du holder 15 cm afstand mellem rørene, så kan jeg ikke se at de burde bukke. Måske har røret været for koldt da du lagde det ? Om vinteren bør du lige flytte PEX'en indendøre en dag eller to inden du skal lægge den. Den bliver lidt mere flexibel når den er "håndlun". Prøv evt. at tage et stykke på en meter (eller lign), og lad det varme lidt op i sin stue eller lign. Og så se om ikke du kan bukke det over 15 cm, uden at det giver efter. Hvis det kan, så har du nok lagt din PEX ude da den var for kold, hvis den ikke kan, så er det nok kvaliteten af PEX'en. Jeg har prøvet både Silvans og en "rigtig" fra Wavin, og wavin'en adskiller sig ved at være en kende nemere at arbejde med, da den er lidt mere flexibel/blødere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er rigtigt at der er en bukkeradius på 5 * 20 = radius 10 cm = diameter 20 cm, så det kan ikke bukkes på 10 cm men på 20 cm smile

Iøvrigt er der en meget bedre måde at lægge sine gulvarmerør på, så man slipper for alle disse bukninger

Venlig hilsen

Klaus
Tak for input. Dejligt med noget hjælp og sparring. :-)

De mindste buk er nok omkring 25 cm i diameter, så det burde vel være ok. Røret havde stået op af en lun radiator i 12-18 timer inden jeg gik i gang, og i selve rummet (kælder) er der vel 10-15 grader varmt. Slangerne har ikke været bukket over brudpunktet, så der er ikke nogen skader af nogen art. Inden jeg gik i gang, tog jeg en stump og bukkede helt sammen, til den kollapsede - alene for at få en fornemmelse for det punkt (havde ikke prøvet det før).

Selve varmerøret har jeg 'fået' af den lokale vvs'er, som i øvrigt har lavet vores vvs-arbejde. Det er enten Wirsbo eller Wavin de bruger.

:-)

/Bellini

 

Citat fra www.spotvvs.dk

Iøvrigt er der en meget bedre måde at lægge sine gulvarmerør på, så man slipper for alle disse bukninger

Venlig hilsen

Klaus


Vil du indvie os andre i den måde

mvh

Carsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Lollænder

Vil du indvie os andre i den måde


Ja præcis - fortæl! :-)

/Bellini

 

Se tegning!

Det giver en mere jævn varmefordeling, og man for kun 2 stk.180 gr. bukninger, og resten 90 gr. bukninger, og så er det meget nemmere at lægge smile

Venlig hilsen

Klaus
Ja det var en god ide. Der er heller ikke nogen kuldelommer ude ved nogen vægge. smile
Citat fra www.spotvvs.dk

Se tegning!

Det giver en mere jævn varmefordeling, og man for kun 2 stk.180 gr. bukninger, og resten 90 gr. bukninger, og så er det meget nemmere at lægge smile

Venlig hilsen

Klaus

bortset fra at du vist er den enneste vvsmand jeg har hørt anbefale den måde
alle andre anbefaler den tradisonellel metode , hvorved du også får en meget mere jævn varmefordeling

kan godt være det er lidt nemmere at lægge , men meget dårligere udnyttelse efterfølgende
Citat fra bredker

bortset fra at du vist er den enneste vvsmand jeg har hørt anbefale den måde
alle andre anbefaler den tradisonellel metode , hvorved du også får en meget mere jævn varmefordeling

kan godt være det er lidt nemmere at lægge , men meget dårligere udnyttelse efterfølgende


Hvad mener du ?

Det er da den eneste rigtige måde at gøre dette på wink

Hvorfor får du en mere varmefordeling ved den anden metode? det er da tvært imod, prøv at følge det varme vand! mere jævnt kan det vidst ikke blive.

Og hvorfor for du en dårligere udnyttelse efterfølgende?

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også