Må varmerøret godt deformeres en smule

Hej

Har lagt 20*2 mm varmerør til gulvvarmen i det nye bad/toilet. I nogen af de skarpeste bøjninger, er selve varmerøret deformeret en smule - dvs. det er blevet en lille smule ovalt i formen, på grund af selve bøjningen.

Uanset hvor meget der er tale om, så vil det vel betyde en øget modstand for vandet - men betyder det noget i praksis?

Maskerne i rionettet er 15*15 cm, så kan I måske vurdere om det er for skarpe bøjninger.

/Bellini

 

Hej Har lagt 20*2 mm varmerør til gulvvarmen i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
[Indlæg slettet]

Mvh

Martin

 Aut. Vvs-indstalltør

På det materiale jeg har set fra en producent, var begge de 2 måder vist - de differencerede ved om arealet er større eller mindre end 10 kvm. Mit er 5 kvm og det var så 'min' metode de anbefalede - bl.a. af hensyn til hvor nemt det er at ligge.

Har dog ikke prøvet det efter - jeg fulgte bare deres anbefaling. Måske du har ret :-)

/Bellini

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra Bellini

På det materiale jeg har set fra en producent, var begge de 2 måder vist - de differencerede ved om arealet er større eller mindre end 10 kvm. Mit er 5 kvm og det var så 'min' metode de anbefalede - bl.a. af hensyn til hvor nemt det er at ligge.

Har dog ikke prøvet det efter - jeg fulgte bare deres anbefaling. Måske du har ret :-)

/Bellini


Ja måske rolleyes

I dit tilfælde havde det måske gjort at dine rør ikke var blevet deforme/ovale i bøjningerne

Venlig hilsen

Klaus
Hejsa

egentlig synes jeg det er lidt sjovt at der ofte bliver slynget nogle påstande ud om at hin og din ting er den rigtige måde at gøre tingene ting. Og hvorfor synes jeg så det. Jo, hvor ikke henviser til en producent, i det her tilfælde Uponor (Wirsbo). I deres brochure http://www.uponor.dk/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Denmark/HS/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Brochurer/5_14_installationshxndbog.pdf
kan man på side 17 se hvordan varmefordelingen er med de forskellige udlægningsmønstre. Ikke noget med at gætte eller nedgøre andres forslag, slet og ret fakta.

Med venlig hilsen
Jørgen
Citat fra jc

Hejsa

egentlig synes jeg det er lidt sjovt at der ofte bliver slynget nogle påstande ud om at hin og din ting er den rigtige måde at gøre tingene ting. Og hvorfor synes jeg så det. Jo, hvor ikke henviser til en producent, i det her tilfælde Uponor (Wirsbo). I deres brochure http://www.uponor.dk/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Denmark/HS/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Brochurer/5_14_installationshxndbog.pdf
kan man på side 17 se hvordan varmefordelingen er med de forskellige udlægningsmønstre. Ikke noget med at gætte eller nedgøre andres forslag, slet og ret fakta.

Med venlig hilsen
Jørgen


Hej jc

Ja, jeg kan nu også kun grine af dit indlæg wink

Men tak for dit link, så må vi jo håbe at du du og Wirsbo for ret rolleyes

Jeg tror nu du har misforstået lidt meningen med dette forum, det handler ikke om at få ret, en have dialog om hvordan man kan løse konkrete opgaver

Velig hilsen

Klaus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra www.spotvvs.dk

Hej jc

Ja, jeg kan nu også kun grine af dit indlæg wink

Grin du bare.

Citat fra www.spotvvs.dk

Men tak for dit link, så må vi jo håbe at du du og Wirsbo for ret rolleyes

Ved godt du har smiley på. Og indlægget var som sådan heller ikke kun møntet på dig, men sådan helt generelt.

Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg tror nu du har misforstået lidt meningen med dette forum, det handler ikke om at få ret, en have dialog om hvordan man kan løse konkrete opgaver

Tja.. jeg tror nu ikke jeg har misforstået noget. I det her tilfælde slynger du en påstand ud om dit foreslag er det bedste, med den begrundelse at det eneste rigtige måde at gøre det på. Men du har ikke noget der dokumenter den påstand. Det kan godt være andre synes det er fint nok, men jeg foretrækker at selv at sætte mig ind i tingene, ud fra de oplysninger jeg modtager her på forummet.

Nu var indlægget som sådan heller ikke møntet på dig, men sådan generelt. Jeg erinder f.eks en diskussion om hvordan man spartler gipsplader. Jamen, for pokker da, KnaufDanogips og Gyproc har fremragende vejledninger på deres hjemmesider.

Mvh
Jørgen
Citat fra jc

Grin du bare.


Ved godt du har smiley på. Og indlægget var som sådan heller ikke kun møntet på dig, men sådan helt generelt.


Tja.. jeg tror nu ikke jeg har misforstået noget. I det her tilfælde slynger du en påstand ud om dit foreslag er det bedste, med den begrundelse at det eneste rigtige måde at gøre det på. Men du har ikke noget der dokumenter den påstand. Det kan godt være andre synes det er fint nok, men jeg foretrækker at selv at sætte mig ind i tingene, ud fra de oplysninger jeg modtager her på forummet.

Nu var indlægget som sådan heller ikke møntet på dig, men sådan generelt. Jeg erinder f.eks en diskussion om hvordan man spartler gipsplader. Jamen, for pokker da, KnaufDanogips og Gyproc har fremragende vejledninger på deres hjemmesider.

Mvh
Jørgen


Hej jc

Når nu den ikke var møntet på mig hvorfor citerer du så mig ?

Jeg påstår ikke at det er den eneste rigtige måde at gøre tingene på, jeg skrev bare at der findes en bedre måde, i dette tilfælde lød spørgsmålet på deformeret/ovale rør, hvis den løsning jeg kom med ikke kan bruges for at undgå deformerede/ovale rør, så hører jeg gerne fra dig hvis du har en anden løsning på det problem.

Husk man skal læse lignerne og ikke imellem lignerne, at kommunikere på skrift så det kan forstås (rigtigt) kan være svært, og jeg skriver i en god mening, og er ligeglad med om folk vil bruge mine råd eller bruge timer på at google for at se om det er rigtigt det jeg skriver

Jeg kender ikke den tråd du nævner, men giv dog din vrede til kende i den tråd i stedet for at ødelægge denne

Alt kan findes på nettet, hvis vi skulle følge dit foreslag og bare søge informationer på producenternes hjemmesider, så var der ikke et marked for lav-det-selv.dk, desuden syntes jeg da det er meget bedre at søge informationer på dette forum, hvor man kan få gode råd fra gør det selv folk

Desuden syntes jeg efterhåndet at tonen er meget hård, og man skal ikke sige de forkerte imod før man bliver hakket ned, det er lige før man skal starte og slutte et indlæg med at skrive undskyld, meget ærgeligt. dette er ikke møntet på nogle, men er en gereral tindens her

Venlig hilsen

Klaus
Vil nu nødig blande mig i en så heftig diskussion.

JC, angående det link du henviser til fra Uponor. Jeg har altid lært at udløgningsmønster "A" er den korrekte måde at ligge gulvvarme på, forstået på den måde den kan bruges i stort set alle konstruktioner, og comfort mæssigt er det bedste grundet en ensartet varmedfordeling henover gulvet. Det er også den eneste rigtige løsning såfremt man har trægulv.

Udlægningsmønster "C" som Klaus viser kan man argumenterer for i større huse hvor varmebehovet er i mere i fokus, dog vil man opleve kunde punkter i koldet, så comfort mæssigt kan det ikke anbefales. Men som sagt, med udlægningsmønster "A" går du aldrig forkert i byen.

Jeg vil til hver en ting anbefale udlægningsmønster A (og B) og ikke C!

Jeg troede faktisk kun det var de gamle VVS'ere der ikke hart lært andet der brugte den gamle spiral metode med det kolde retur vand midt på gulvet. Isæt fordi comfort indenfor gulvvarme er så meget i fokus, og det er det folk vil have idag.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra www.spotvvs.dk

Hej jc

Når nu den ikke var møntet på mig hvorfor citerer du så mig ?


Fordi du svarede på mit indlæg, hvor du citerede mig!

Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg påstår ikke at det er den eneste rigtige måde at gøre tingene på, jeg skrev bare at der findes en bedre måde, i dette tilfælde lød spørgsmålet på deformeret/ovale rør, hvis den løsning jeg kom med ikke kan bruges for at undgå deformerede/ovale rør, så hører jeg gerne fra dig hvis du har en anden løsning på det problem.


Du påstod jo netop at det var den rigtige måde. Jeg skrev ikke at du ikke har ret, jeg skrev jo blot, at det vil være rart at underbygge din påstand, med lidt fakta. F.eks en varmefordelingskurve ala den der er i Uponors brochure.

Citat fra www.spotvvs.dk

Husk man skal læse lignerne og ikke imellem lignerne, at kommunikere på skrift så det kan forstås (rigtigt) kan være svært, og jeg skriver i en god mening, og er ligeglad med om folk vil bruge mine råd eller bruge timer på at google for at se om det er rigtigt det jeg skriver



Jeg kan så rigeligt læse og forstå. Og du er jo velkommen til at skrive lige hvad du har lyst til. Den eneste jeg bad om, var at du og andre underbyggede deres påstande.

Citat fra www.spotvvs.dk

Jeg kender ikke den tråd du nævner, men giv dog din vrede til kende i den tråd i stedet for at ødelægge denne


confused Ødelægge? Jeg stiller blot spørgsmål ved det du skriver? For, som du selv skriver, at formålet med dette forum er at diskutere sig frem til den rigtige løsning.

Citat fra www.spotvvs.dk

Alt kan findes på nettet, hvis vi skulle følge dit foreslag og bare søge informationer på producenternes hjemmesider, så var der ikke et marked for lav-det-selv.dk, desuden syntes jeg da det er meget bedre at søge informationer på dette forum, hvor man kan få gode råd fra gør det selv folk

Desuden syntes jeg efterhåndet at tonen er meget hård, og man skal ikke sige de forkerte imod før man bliver hakket ned, det er lige før man skal starte og slutte et indlæg med at skrive undskyld, meget ærgeligt. dette er ikke møntet på nogle, men er en gereral tindens her


Du må undskylde hvis jeg har lydt sur. Jeg ville bare gerne advokere for at selvom vi laver det selv, kan vi godt underbygge dette med viden fra fagkundskaben/producenterne.

mvh
Jørgen
Citat fra jc

Hejsa

egentlig synes jeg det er lidt sjovt at der ofte bliver slynget nogle påstande ud om at hin og din ting er den rigtige måde at gøre tingene ting. Og hvorfor synes jeg så det. Jo, hvor ikke henviser til en producent, i det her tilfælde Uponor (Wirsbo). I deres brochure http://www.uponor.dk/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Denmark/HS/PDF%20-%20Uponor%20Underfloor%20Heating%20System/Brochurer/5_14_installationshxndbog.pdf
kan man på side 17 se hvordan varmefordelingen er med de forskellige udlægningsmønstre. Ikke noget med at gætte eller nedgøre andres forslag, slet og ret fakta.

Med venlig hilsen
Jørgen


Hej Jørgen,

Ok, jeg troede det var mig du henviste til her, men OK det er det så ikke wink

Kan du have en god weekend smile

Venlig hilsen

Klaus
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også